خبرهای کوتاه

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۳:۴۲:۴۹
کد خبر: ۱۸۴۸۴۳

  انتصاب عباس حسینی در سمت معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی سید عباس حسینی را به سمت معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارتخانه منصوب کرد.  وزیر اقتصاد در این حکم، به اولویت‌های برنامه‌ای این معاونت همچون: مشارکت فعال در اصلاح نظام بانکی و ارتقای کارآمدی بانک‌های دولتی، طراحی نظامات بهره ور و هوشمند برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌های بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی و ارتقای کارایی و اثر بخشی شرکت‌های دولتی با واگذاری دارایی‌های مازاد و پایش مستمر ریسک و بازده دارایی‌های این شرکت‌ها، تأکید کرده است. بر اساس این گزارش، برقراری اصول حاکمیت شرکتی در بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی و طراحی نظام نظارتی موثر و کارآمد و مدرن در حوزه‌های بانکی و بیمه‌ای از جمله اولویت‌های برنامه‌ای است که وزیر اقتصاد در این حکم، بدان اشاره داشته است. 

  پایان کووید، رونق اقتصادی  و نفت ۱۲۵ دلاری

بانک امریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد اوضاع برای اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده به سمت بهبود پیش می‌رود و مصرف در سال‌های پیش رو قوی خواهد ماند.

استراتژیست‌های بانک جی پی مورگان در گزارشی نوشتند: سال آینده می‌تواند زمینه را برای فضای اقتصادی پرجنب و جوش پی‌ریزی کند و کووید از یک پاندمی به یک بیماری محلی تبدیل شود. به گفته استراتژیست‌های این بانک سرمایه‌گذاری امریکایی، در بحبوحه شرایط کاملا مطلوب بازار کار و ظرفیت استقراض بیشتر، مصرف در سال‌های آینده احتمالا قوی خواهد بود. اقتصاد پرجنب و جوش به معنای تقاضای قوی برای نفت است و حتی جی پی مورگان هفته پیش اعلام کرد قیمت نفت به دلیل ظرفیت محدود اوپک برای افزایش تولید، می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۰ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ دلار صعود کند.

مارکو کولانوویچ و برام کاپلان، استراتژیستهای جی پی مورگان در یادداشت اخیرشان نوشتند: واریانت اُمیکرون که طی دو هفته گذشته بازارها را به وحشت انداخت، می‌تواند آغاز پایان پاندمی باشد. اگر شدت بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از اُمیکرون کمتر باشد، بخشی از الگوی تاریخی تحول ویروس خواهد بود. این امر برای بازارهای پرریسک مثبت خواهد بود زیرا نشان می‌دهد که پایان پاندمی نزدیک است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بیل گیتس هم ابراز خوش‌بینی کرده که پایان پاندمی ممکن است در مقطعی در سال میلادی آینده اتفاق بیافتد. اما قیمتهای نفت در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی به دلیل نگرانیها نسبت به دورنمای اقتصادی چین در پی تنزل رتبه اعتباری دو سازنده املاک چینی و در پی اقدامات بعضی از دولت‌ها برای مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون، نزول پیدا کردند. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و در ۷۴ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با یک دلار و ۴۲ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۷۰ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه بسته شد. شیوع اُمیکرون باعث افت ۱۶ درصدی قیمت نفت برنت از ۲۵ نوامبر تا اول دسامبر شد. بیش از نیمی از این کاهش، هفته جاری جبران شد اما تحلیلگران می‌گویند احیای بیشتر تا زمان روشن شدن بیشتر تاثیر اُمیکرون، ممکن است محدود باشد.

  دستگیری 5 اخلالگر شاخص بازار ارز تهران

روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر داد؛ با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در معاونت اقتصادی، علاوه بر دستگیری ۵ اخلا‌لگر شاخص بازار ارز تهران، مسدود کردن حساب‌های بانکی فعالان غیرمجاز ارزی به ۸۴۱ نفر افزایش یافت. در ادامه طرح برخورد با فعالان غیر‌مجاز ارزی، سربازان گمنام امام زمان (عج) در معاونت اقتصادی، ضمن اشراف بر روی شبکه گسترده فعالان غیرمجاز ارزی کشور و فضای غیررسمی معاملات ارز، 5 اخلال‌گر شاخص و تاثیرگذار بازار ارز تهران را شناسایی و دستگیر کردند. بر اساس این گزارش پیش از این نیز، به دنبال اجرای طرح برخورد با فعالان غیر‌مجاز ارزی اطلاع‌رسانی شد؛ همه حساب‌های بانکی بیش از 700 نفر از فعالان غیر مجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شد که ادامه این روند در چند روز اخیر، مسدود کردن حساب‌های بانکی فعالان غیر مجاز ارزی به 841 نفر افزایش پیدا کرده است. وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود ضمن هشدار به هر گونه فعالیت غیرمجاز در بازار ارز، به مردم ایران اطمینان خاطر می‌دهد که اجازه سوداگری و سواستفاده در فضای غیررسمی معاملات را نخواهد داد و از هیچ تلاشی برای حفظ آرامش بازار ارز دریغ نخواهد کرد.

  بحران ارزی؛ پایان موفقیت اقتصادی ترکیه

عمیق‌تر شدن بحران ارزی ترکیه می‌تواند پایان قطعی داستان موفقیت اقتصادی این کشور باشد و شهروندان عادی را فقیرتر کند. به گزارش اکسیوس، واحد پول ترکیه به صورت روزانه در نوسان است و امسال ۴۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی در مورد توانایی بانک‌ مرکزی در کنترل تورم، دارایی‌های خود در ترکیه را واگذار می‌کنند و شهروندان عادی برای تبدیل پس‌اندازهای خود به ارزهای خارجی و طلا عجله دارند. بحران اقتصادی به جایگاه سیاسی رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۲ قدرت را در دست داشت آسیب رسانده است. گروه اقتصادی اردوغان بر سیاست اقتصادی غیرمتعارف کاهش نرخ‌ بهره با وجود تورم فزاینده و افزایش فقر اصرار دارد زیرا وی نرخ بهره بالا را اقدامی غیرمسوولانه می‌داند.  اردوغان و گروه وی مدعی هستند که سیاست آنها صادرات و رشد اقتصادی ترکیه را با رقابتی کردن ارز تقویت خواهد کرد. طی دو سال گذشته، اردوغان سه رییس بانک‌ مرکزی را برکنار کرده و این مساله استقلال این بانک را زیر سوال برده است. سحاپ کاوچی اوغلو، رییس بانک مرکزی گفت: سیاست پولی غیرمتعارف در اوایل سال آینده نتایج خود را نشان خواهد داد. اردوغان مخالف برگزاری انتخابات قبل از سال ۲۰۲۳ است تا آن زمان حدود ۹ میلیون جوان ترک برای اولین بار واجد شرایط رأی‌دادن خواهند بود.شایان‌ذکر است، از هر ۵ جوان ترک یک نفر بیکار است.  بانک مرکزی یک کاهش محدود دیگر نرخ را در اواسط دسامبر اعلام کرده است، پس از آن زمان بانک احتمالا به سیاست تسهیل پولی خود پایان خواهد داد اما با گسترش کشمکش‌های اقتصادی، احتمال فرار مغزها در ماه‌های آینده وجود دارد.

  پیش بینی جالب سرمایه‌دار معروف امریکایی درباره افزایش قیمت بیت کوین

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری «آرک اینوِست»  Ark Invest پیش بینی کرد که با وارد شدن سرمایه‌گذاران نهادی به فضای نسبتاً جدید ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین می‌تواند به بیش از ۵۰۰ هزار دلار نیز افزایش یابد.

کتی وود، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری «آرک اینوست» Ark Invest روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی پیش بینی کرد که با وارد شدن سرمایه‌گذاران نهادی به فضای نسبتاً جدید ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین می‌تواند به بیش از 500 هزار دلار نیز افزایش یابد. به گفته وود، موسسات سرمایه‌گذاری همیشه در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که با طبقات دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه مرتبط نیستند. وود گفت: من فکر می‌کنم این موسسات در حال حاضر (به سمت ارزهای رمزنگاری شده) حرکت می‌کنند. وی در ادامه تاکید کرد که آنها در حال حاضر دو ارز دیجیتال بزرگ یعنی بیت کوین و اتر را ترجیح می‌دهند. این سرمایه‌دار امریکایی همچنین توضیح داد که دلیل حرکت موسسات به سمت بازار ارزهای دیجیتال «تا حدی این است که این یک طبقه دارایی جدید با همبستگی‌های بسیار متفاوت در مقایسه با سایر طبقات دارایی است.» نتایج یک بررسی شرکت آرک اینوست نیز نشان داده است که دارایی‌های املاک و مستغلات نزدیکترین همبستگی را با بیت کوین دارند. وود گفت: مدیران نهادی باید به طبقات دارایی جدید که در حال تکامل و دارای همبستگی پایینی هستند، ، توجه داشته باشند. این راه‌حل کلیدی تنوع بخشیدن (به دارایی‌ها) است، و این یک جام مقدس از نظر تخصیص دارایی محسوب می‌شود. این مدیر اجرایی همچنین تاکید کرد اگر موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری تقریباً 5 درصد از پرتفوی خود را در طول زمان به بیت کوین منتقل کنند، 500 هزار دلار به قیمت فعلی بیت کوین اضافه می‌کند.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که بیت کوین روز پنج شنبه بیش از 5 درصد کاهش داشت و تا ساعت 10:15 به وقت گرینویچ بالای 48 هزار دلار به ازای هر توکن معامله شد.


 

ارسال نظر