در وین نه عجله داریم نه اجازه می‌دهیم با وقت ما بازی شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۲:۴۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۴۷۱۷

روز گذشته، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به «اعتماد» گفت: «در مذاکرات وین نه عجله داریم نه اجازه می‌دهیم با وقت ما بازی شود.» روز گذشته در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه، خبرنگار اعتماد از خطیب‌زاده پرسید: «پس از پایان این دور از مذاکرات وین برای احیای برجام، برخی از مقام‌های امریکایی و اروپایی ادعا کردند که ایران متوجه اضطرار وضعیت موجود نیست و وقت چندانی وجود ندارد. یک‌ سوال در افکار عمومی با توجه به برگزاری ۷ دور مذاکره از ابتدای سال جاری تاکنون این است که تا چه زمانی این مذاکرات ادامه خواهد داشت؟ البته ما توصیه شفاف و مشخص رهبری مبنی بر عدم شکل‌گیری پروسه مذاکره برای مذاکره را هم پیش رو داریم. نقشه هیات جدید مذاکره‌کننده برای پاسخگویی به این مطالبه مردمی و رهبری چیست؟» سعید خطیب‌زاده در پاسخ گفت: «آنچه می‌گویم روایت امریکایی از وین نیست، روایت ایرانی است؛ یک روایت دقیق، بدون غلوهای معمولی که در تبلیغات رسانه‌ای غربی دیده می‌شود.» سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد: «در وین، ما با یک اراده جدی وارد شدیم. دلیل این اقدام این بود که به یک «توافق خوب» برسیم. اساسا توافق خوب را 

در راستای تعهداتی می‌دانیم که دو طرف و همه اطراف در برجام داشتند.» وی تصریح کرد: «ترکیب و کم و کیف اعزام هیات هم نشان می‌داد که هدف اصلی در اعزام این هیات این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درخصوص ابعاد رفع تحریم تصمیم می‌گرفتند، همانجا بتوانند تصمیم بگیرند. به این شکل هم توان مدیریتی و هم توان کارشناسی در هم تجمیع و در وین آماده شد.» خطیب‌زاده گفت: «شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت تیم ایران با رویکرد به دست آوردن توافق خوب در کمترین زمان ممکن، متون آماده و مکتوب به آنها بدهد. به همین دلیل هم بود که به محض اینکه این متون داده ‌شد، درزهای رسانه‌ای آغاز شد که این خواسته‌ها قابل انجام نیست، این متون حداکثرگرایانه است و مشابه این. در صورتی‌که تمامی آنچه در این متون نوشته ‌شده است، در چارچوب برجام و مبتنی بر برجام است و مهم‌تر از همه مبتنی بر پیش‌نویس‌های به‌دست‌آمده در شش دور قبل مذاکرات بود، اساسا نمی‌توانست حداکثری تلقی شود.  متاسفانه رویکرد طرف‌های اروپایی و ایالات متحده امریکا به انجام تعهدات‌شان حداقلی است و این حداقلی بودن نگاه آنها باعث شده است که مذاکرات به نقطه‌ای برسد که طرف‌های اروپایی فورا درخواست کردند برای مشورت به پایتخت‌های خودشان بازگردند.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «تیم جمهوری اسلامی ایران همانجا هم اعلام کرد که برای تصمیم هم مجوز دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد و تا زمانی که لازم باشد در وین بمانند و به توافق‌های لازم درخصوص متون برسند؛ اما اصرار طرف مقابل مبنی بر اینکه لازم است درخصوص متون با پایتخت‌های خود مشورت کند، ایران پذیرفت و آخر این هفته هم دور بعدی مذاکرات آغاز خواهد شد.»

خطیب‌زاده در ادامه پاسخ به «اعتماد» گفت: «تاریخ دقیق و روز دقیق مذاکرات توسط آقایان انریکه مورا [دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا] و علی باقری [معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران] مشخص خواهد شد.» وی تاکید کرد: «در دور بعدی مذاکرات مهم این است که طرف مقابل هم مانند ایران با پیشنهادات مشخص وارد شود. آنچه ما د‌اده‌ایم، حتما قابل مذاکره است، حتما قابل بررسی است؛ اما اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای بکند و براساس اظهارات رسانه‌ای تصور بکند که می‌تواند بازی مقصرنمایی را آغاز کند و براساس بازی مقصرنمایی تصور کند که می‌تواند افکار نخبگان و تصمیم‌سازان جمهوری اسلامی ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد، کاملا در اشتباه است.» این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «ما می‌دانیم که چه چیزی در وین می‌خواهیم و آنچه در وین می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است.» وی گفت: «من تاکید می‌کنم هیچ ایرادی بر متون ایران براساس برجام، حداقل در چند روزی که مذاکرات جریان داشت، وارد نشد. تنها ادعایی که طرف‌های مقابل مطرح کردند این بود که این خواسته‌ها باید بررسی شود و ما توانایی تامین همه آنها را نداریم. قطعا نگاه حداقلی به وظایف طرف مقابل چیزی نیست که مردم ما بخواهند.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «بعد از امضای توافق و بعد از به ویژه برخی بدعهدی‌ها و برخی بی‌عملی‌ها چه اتفاقی افتاد. همین امروز اگر توافقی امضا شود و این ملاحظات، این تضمین‌ها و این راستی‌آزمایی‌ها صورت نگیرد، به گفته خود غربی‌ها هیچ‌کدام از شرکت‌های آنها به ایران نخواهند آمد و هیچ سرمایه‌گذاری درستی در ایران انجام نخواهد شد.» وی ادامه داد: «طبیعی است که ما به عنوان حافظ منافع مردم تمام تلاش خود را خواهیم کرد منافع مردم کاملا حفظ شود.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «ما نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت ما و انرژی ما در وین بازی کند.» 

 

ارسال نظر