رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۰۲:۵۳:۴۶
کد خبر: ۱۸۴۶۸۸

رییس اتاق ایران و روسیه اعلام کرد؛ 

کم‌کاری وزارت بهداشت  در ماجرای فلفل‌های صادراتی

رییس اتاق ایران و روسیه گفت: وزارت بهداشت در مورد آزمایش و نظارت بر محصولات صادراتی کمکی نمی‌کند؛ امروز درمورد صدور فلفل به روسیه مشکل داریم فردا مشخص نیست در مورد چه محصولی این اتفاق بیفتد. در همین رابطه هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» در مورد ممنوعیت صادرات فلفل ایرانی به روسیه، اظهار کرد: بر اساس نامه‌ای که اداره نظارت بر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داغستان به رییس گمرک داغستان نوشته واردات فلفل از مبدا ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده به حالت تعلیق درآمده است. البته در عنوان این نامه محصولات کشاورزی ذکر شده اما در متن نامه مذکور به وضوح به فلفل دلمه‌ای اشاره شده است. وی افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که فدراسیون روسیه فلفل وارداتی از ایران را به دلیل نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی مرجوع کرده است که در این راستا دستگاه‌های مختلف دولتی اعم از اتاق بازرگانی و سفارت ایران در مسکو در تلاش هستند تا از طریق مبادی قانونی و رسمی موضوع را بررسی و با تعامل با طرف روسی راهکار لازم برای رفع آن را فراهم کنند. تابان گفت: همچنین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت ایران مذاکرات و مکاتبات با وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه انجام داده‌اند. وی ادامه داد: نکته مهم این است که نباید محصولی صادر شود که از نظر استاندارد قابل تأیید نیست، حتی مصرف این نوع محصولات برای مردم داخل کشور هم باید ممنوع شود؛ در اینجا نیاز به کمک وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داریم که محصولات را آزمایش و وضعیت سموم آنها را مشخص و پس از بازرسی، سلامت محصولات کشاورزی را تأیید کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: امروز در مورد صادرات فلفل به مشکل خورده‌ایم اما اگر این چالش حل نشود قطعاً در مورد سایر محصولات کشاورزی و غذایی نیز به مشکل خواهیم خورد. باید در خصوص بازرسی و نظارت بر سلامت و کیفیت محصولات اقدامات جدی و موثری انجام دهیم.

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات، امروز حدود ۱۰۰ کامیون فلفل برای صادرات در آستارا هستند. سفارت در حال پیگیری برای حل این مشکل بوده تا صادرات به روال عادی برگردد. اما به هر حال راهکار این است که محصولات آزمایش شوند که در صورت سالم بودن از مرز رد و در صورت عدم رعایت استانداردها مرجوع شوند. تابان اظهار کرد: نکته مهم این است که هر از چند گاهی از این اتفاقات برای محصولات کشاورزی صادراتی ایران می‌افتد، از این رو متولیان همچون وزارت بهداشت باید فوراً به این حوزه ورود کرده و آزمایش‌های لازم را روی محصولات کشاورزی و غذایی صادراتی انجام دهند و آموزش‌های لازم نیز به صادرکنندگان در مورد نحوه صادرات این قبیل محصولات داده شود. گفتنی است، طبق اعلام رییس سازمان توسعه تجارت ایران، با هماهنگی وزارت امور خارجه مراتب اعزام تیم دیپلماسی اقتصادی جهت رفع مشکلات و عقد تفاهم‌نامه به روسیه انجام شده که در هفته جاری صورت می‌پذیرد.

دومین حراج حضوری کالاهای تملیکی برگزار می‌شود

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: دومین حراج حضوری اموال منقول این سازمان پایان آذر ماه برگزار می‌شود.  به گزارش روابط عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، عبدالمجید اجتهادی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل این سازمان از برگزاری دومین مرحله حراج حضوری این سازمان در روز سه‌شنبه مورخ 23 آذر ماه خبر داد. اجتهادی اظهار کرد: برگزاری حراج حضوری پیش از این به علت شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود که طی اقدامی در کنار سایر اقدامات جهادی دیگر سازمان اموال تملیکی به منظور اجرای دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر تعیین تکلیف فوری کالاهای موجود در انبارهای این سازمان، مورد تصویب اعضای هیات‌مدیره و در دستور کار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی مجدداً برگزار گردد. متقاضیان شرکت در این حراج می‌توانند از ساعت 8 روز شنبه مورخ 1400.9.20 لغایت ساعت 14 روز دوشنبه مورخ 1400.9.22 جهت بازدید از کالاهای مطرح در مزایده به انبارهای اموال تملیکی سراسر کشور مراجعه نمایند. حراج مذکور در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه شهید چمران (پارک‌وی) برگزار می‌شود. اولین حراج حضوری سازمان اموال تملیکی در سال جاری، یکم آذر ماه با حضور اعضای هیات‌مدیره و هیات عالی نظارت (نمایندگان قوه قضاییه و نماینده دیوان محاسبات کشور) برگزار شد.

 

ارسال نظر