موسویان: بازگشت ایران به تعهدات با برداشتن کامل تحریم‌ها

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۳:۵۴:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۵۴۰
موسویان: بازگشت ایران به تعهدات با برداشتن کامل تحریم‌ها

در دومین روز از مذاکرات وین گفت‌وگوها در قالب‌ها، موضوعات و سطوح مختلف با هدف رفع تحریم‌ها ادامه یافت. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا، رییس کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. طرفین در این جلسه، با بررسی نتایج جلسه روز گذشته در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و رایزنی پرداختند. از سوی دیگر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران با رییس بانک مرکزی اتریش دیدار کرد. در ملاقات دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان با آقای هولتزمان رییس بانک مرکزی اتریش، طرفین ضمن مرور همکاری‌ها، زمینه‌های تقویت و گسترش ارتباطات بانکی و مالی را مورد بررسی قرار دادند. پیش‌تر جلسه کارگروه رفع تحریم نیز در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد. در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارایه پیشنهادهایی تازه در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها، بر لزوم رفع موثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تاکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند. در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها نیز آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها ابراز داشتند. دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 از روز گذشته با ترکیب جدید تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین آغاز شده است. علی باقری کنی، ریاست هیات مذاکره‌کننده ایران در این گفت‌وگوها را بر عهده دارد. تمرکز هیات ایرانی در این روزها بر رفع تحریم‌های ظالمانه متمرکز است.

 مرندی: تا اینجا روند مثبت بوده است

محمد مرندی که همراه هیات مذاکره‌کننده در وین حضور دارد، گفت: معتقدم مدیریت مذاکرات این دفعه قاطعانه‌تر از خطوط قرمز حفاطت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مذاکرات روز دوشنبه اظهار کرد: آنچه برای من روشن است اینکه این تیم به همان اندازه تیم قبلی جدی است در عین حال معتقدم مدیریت مذاکرات این دفعه قاطعانه‌تر از خطوط قرمز حفاطت خواهد کرد. وی تیم مذاکراتی ایران را قوی و هوشمند معرفی کرد و افزود: برخلاف مریدان داخلی امریکا که سعی کردند این طور القا کنند که تیم جدید بنا به مذاکره ندارد و قصد بر هم زدن فضا را دارند، اصل این بود که مذاکراتی جدی و همه‌جانبه داشته باشیم در راستای اینکه برجام به ‌طور کامل اجرا شود.  وی تصریح کرد که تا اینجای کار روند مثبت بوده است اگر چه مسیر سختی در پیش است.  نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام عصر روز دوشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد. مذاکرات کارشناسی هیات‌های مذاکره‌کننده نیز امروز سه‌شنبه با برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم‌ها ادامه یافت. قرار است کارگروه هسته‌ای نیز روز چهارشنبه کار خود را آغاز کند

 موسویان: اگر امریکا تحریم‌ها را کامل بردارد، ایران هم به تعهدات خود برمی‌گردد

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دولت آقای رییسی ممکن است سیاست‌های متفاوتی با دولت آقای روحانی داشته باشد اما در مورد برجام سیاست آنها یکی است و آن هم اجرای برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

به گزارش ایسنا، سیدحسین موسویان در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شده و ایران هم مواضع سختی اتخاذ کرده و خواسته‌ای حداکثری دارد. دراین وضعیت شانسی برای موفقیت مذاکرات می‌بینید، گفت: من قبول ندارم که مذاکره‌کنندگان جدید هسته‌ای ایران مواضع تندی اتخاذ کرده‌اند. خواست ایران اجرای دقیق و درست و کامل برجام است. مذاکره‌کنندگان ایرانی چیزی بیشتر یا کمتر از برجام نخواسته‌اند. امریکا، روسیه، چین و اروپا پیشنهاد احیا و اجرای کامل برجام را داده‌اند و این دقیقا همان چیزی است که ایران می‌گوید. وی ادامه داد: اما مشکل اجرای درست برجام به تحریم‌های امریکا برمی‌گردد و اینکه دولت بایدن خواهد توانست رفع تحریم‌ها در قالب برجام را درست انجام دهد یا خیر. برجام در دوره اوباما، به‌طور نیمه کاره اجرا شد، آن هم به خاطر اینکه تحریم‌های اولیه امریکا مانع بود. در دوره ترامپ، برجام درحد صفر اجرا شد بلکه بدتر. یعنی ترامپ نه تنها از برجام خارج شد بلکه حدود 1500 تحریم اعمال کرد که نیمی از آنها تحریم‌های فراهسته‌ای تحت عناوین تروریسم و حقوق بشر و اینها بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: حالا اصل مساله در مذاکرات احیای برجام این است که ایران می‌تواند برجام را کامل اجرا کند زیرا ایران سه سال برجام را کامل اجرا کرد و الان هم می‌تواند انجام بدهد. اما آیا دولت بایدن خواهد توانست موانع دوره اوباما و ترامپ را بردارد تا برجام درست اجرا شود یا نه. لذا توپ در زمین امریکاست. اگر امریکا تحریم‌ها را در چارچوب برجام درست و کامل بردارد، ایران هم به تعهدات کامل برجامی بازخواهد گشت.

موسویان در پاسخ به این پرسش که مساله این است که دولت آقای رییسی سرکار آمده. آیا این مانع احیای برجام نخواهد شد، تاکید کرد: آقای رییسی تندرو نیست؛ خواست دولت آقای رییسی و دولت آقای روحانی یکی است و آنهم اجرای درست و کامل برجام است. آقای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فعلی بر رفع تحریم‌ها تاکید دارد و آقای ظریف وزیر خارجه قبلی هم بر رفع تحریم‌ها تاکید داشت. دولت آقای رییسی ممکن است سیاست‌های متفاوتی با دولت آقای روحانی داشته باشد اما در مورد برجام سیاست آنها یکی است: اجرای برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

 

ارسال نظر