رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۲:۳۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۴۵۳

نفت سهل‌الوصول روسیه به زودی تمام می‌شود

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد در صورتی که این کشور توجه ویژه‌ای برای اکتشاف منابع جدید نفتی نکند، به زودی منابع نفت با شرایط استخراج راحت روسیه تمام خواهد شد. سوروکین ادامه داد: تا 10 سال آینده تمام منابع نفتی روسیه شامل منابعی خواهد بود که استخراج آنها سخت خواهد بود. به گفته این مقام روس، منابعی که به اصطلاح سخت استخراج هستند شامل آنهایی می‌شوند که هزینه استخراج نفت از آنها بسیار بیشتر از نفت متعارف است. راه‌حل روسیه این است که با درنظر گرفتن مشوق، توجه ویژه‌ای را به حوزه استخراج درنظر گرفته و بتواند با کشف ذخایر نفتی متعارف جدید آنها را جایگزین نفت سخت استخراج کند. در حالی معاون وزیر انرژی روسیه این موضوع را مطرح کرد که وزیر منابع طبیعی روسیه در ماه مه ‌سال جاری گفته بود که با سرعت کنونی روسیه تا سال 2080 نفت دارد.

دستور اردوغان برای تحقیق درباره علت سقوط ارزش لیر

پس از سقوط شدید لیر در برابر دلار و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح خود در هفته جاری، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه دستور تحقیقات درباره دستکاری احتمالی ارزش پول این کشور را صادر کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه آمده است که اردوغان به شورای نظارت دولتی به عنوان اداره حسابرسی که به ریاست دفتر جمهوری گزارش می‌دهد، دستور داده تا موسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده‌اند شناسایی کند و مشخص کند که آیا سقوط ارزش لیر عامدانه بوده یا خیر. براساس این گزارش، لیر در این هفته پس از اینکه اردوغان متعهد شد به سیاست کاهش نرخ سود بانکی پایبند بماند، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. واحد پول ترکیه امسال ۴۵درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این ضرر در دو هفته گذشته بوده است.

بحران انرژی عامل تشدید فقر میلیون‌ها اروپایی

قیمت‌های انرژی در ماه‌های گذشته سر به فلک کشیده و نگرانی میلیون‌ها اروپایی را افزایش داده که باید بین پرداخت قبوض خود و تامین غذا در زمستان امسال یکی را انتخاب کنند. مارتا مایرز از سازمان غیرانتفاعی محیط‌زیستی دوستان زمین (Friends of Earth) می‌گوید: متاسفانه آسیب‌پذیرها ناچار خواهند شد هزینه نوسان سیستم انرژی سوخت فسیلی را پرداخت کنند. این یک تراژدی است که در یکی از ثروتمندترین قاره‌های جهان از هر چهار خانواده، یکی و در زمستان امسال عده بیشتری باید بین گرم کردن خانه و داشتن غذا سر میز یکی را انتخاب کنند. طبق آمار یورواستات که به استناد از گزارش «وضعیت ۲۰۲۱ اتحادیه اروپا» کمیسیون اروپایی تهیه شده است، حدود 

۳۱ میلیون اروپایی در فقر انرژی زندگی می‌کنند و قادر نیستند خانه‌های‌شان را به‌طور مناسب گرم نگه دارند. با این حال بسیاری می‌گویند این رقم ممکن است کمتر از حد واقعی برآورد شده باشد، زیرا هیچ تعریف واحدی از فقر انرژی در سراسر اروپا وجود ندارد و در نتیجه ارزیابی گستردگی این مشکل دشوار شده است. به عنوان مثال مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹ محاسبه کرد که ۵۰ میلیون نفر در فقر انرژی زندگی می‌کنند که تقریبا ۲۰ میلیون نفر بیشتر از جدیدترین برآورد اتحادیه اروپاست.

افزایش میزان مرگ‌ومیر کودکان در افغانستان به‌خاطر سوءتغذیه

مقامات افغانستان اعلام کردند میزان مرگ‌ومیر کودکان دچار سوءتغذیه در این کشور در بحبوحه کمبود شدید تجهیزات دارویی و پزشکی، طی ماه‌های اخیر افزایش ‌یافته است. مقامات بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی اعلام کردند تعداد کودکان دچار سوءتغذیه 50درصد افزایش ‌یافته است. رییس این بیمارستان نسبت ‌به تعلیق کمک‌ها به بخش بهداشتی افغانستان ابراز نگرانی کرده است. وی گفت: «تعداد بیماران ما نسبت ‌به هفته‌های گذشته افزایش ‌یافته است. ما با تعداد قابل‌توجهی بیمار مواجه هستیم و فقط می‌توانیم بیماران اورژانسی را قبول کنیم و مجبوریم بقیه را رد کنیم.» خشکسالی، جنگ، همه‌گیری کرونا و بحران اقتصادی در افغانستان بیش ‌از نیمی از جمعیت این کشور را با گرسنگی شدید مواجه کرده است. گزارش مربوط به امنیت غذایی در افغانستان نشان می‌دهد بیش ‌از نیمی از مردم این کشور با ناامنی غذایی شدید سطح 3 یا 4 یعنی سطح اضطراری مواجه هستند و نیاز به یک پاسخ بین‌المللی فوری برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی وجود دارد.

سوییس بهترین کشور جهان از نظر اقامت سرمایه‌گذاری

در بین کشورهایی که مطلوبیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند، نام سوییس و انگلیس نیز دیده می‌شود. موسسه ‌ای‌ام‌سی اقدام به معرفی بهترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ کرد که با هدف جذب سرمایه خارجی، به سرمایه‌گذاران اقامت می‌دهند. اخیرا رقابت کشورها بر سر جذب سرمایه خارجی از طریق اقامت در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حتی اقتصادهای بزرگ نیز به جمع این کشورها پیوسته‌اند. اتریش، قبرس و مالت در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

 

ارسال نظر