رویداداولویت ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه است

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۱:۵۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۴۱۳

رییسی به منظور شرکت در اجلاس پانزدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ترکمنستان، شب گذشته به این کشور سفر کرد. 

سید ابراهیم رییسی و هیات عالیرتبه همراه، شنبه شب در بدو ورود به فرودگاه عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف رییس‌جمهور ترکنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، یکشنبه هفتم آذرماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار خواهد بود.

رییس‌جمهور در جریان این سفر، قرار است امروز با شرکت و سخنرانی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین کند. رییسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه‌های سفر رییس‌جمهور است. جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. رییس‌جمهور پیش از ترک تهران برای سفر به ترکمنستان و شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار این دوره از اجلاس اکو با عنوان «همراه هم باشیم، برای آینده‌ای بهتر» اظهار داشت: هدف از این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در گذشته و نیز تصمیم‌گیری برای آینده است.

وی افزود: از اهداف این سفر دیدارهای دوجانبه‌ای است که با سران کشورهای عضو اکو انجام می‌شود؛ از جمله سیاست‌های مهم ما که بارها اعلام کرده‌ایم، این است که نسبت به همکاری با کشورهای همسایه و منطقه اولویت قائلیم و معتقدیم این روابط می‌تواند همواره در جهت ارتقای مناسب اقتصادی موثر واقع شود و برای کشورهای همسایه نیز این نوع ارتباط موثر است.

رییس‌جمهور تأکید کرد: ما سیاست همسایگی را محور کارهای‌مان قرار داده‌ایم و همواره برای آن فکر و برنامه داریم و در این سفر با میزبان محترم که رییس‌جمهور کشور همسایه ما ترکمنستان است، دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

رییسی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه با مقامات ترکمنستان در خصوص مساله مهم گاز و ترانزیت و دیگر مسائل مهم میان دو کشور گفت‌وگو خواهیم کرد. وی با ابراز امیدواری در خصوص نتایج این سفر گفت: فکر می‌کنم این سفر در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و ارتباط دوجانبه با کشورهای همسایه، سفر موثری باشد.

 

تاکید سران قوا  بر حل مشکلات اقتصادی

روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه بر اقدامات اجرایی برای حل مشکلات اقتصادی تاکید کردند. به گزارش ایسنا، در نشست هفتگی سران سه قوه که عصر دیروز به میزبانی قالیباف در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد مهم‌ترین مسائل و موضوعات ملی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری، غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه و محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست درباره سیاست‌های سه قوه برای حل‌وفصل مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم و راه‌های پشتیبانی و همراهی در این زمینه تبادل‌نظر کردند.

 

سقوط 10 دلاری قیمت نفت در بازار جهانی با ظهور کرونای جدید

انتشار اخبار مرتبط با ظهور سویه جدید ویروس کرونا در برخی کشورهای آفریقایی بازار نفت را نگران کرده و قیمت را 10 دلار پایین آورد.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت برنت در معاملات اخیر بازار جهانی انرژی، 9.5 دلار سقوط کرد و به 72.72 دلار رسید.

قیمت نفت امریکا هم 10.24 دلار ریخت و با معادل 13 درصد سقوط 68.15 دلار دست به دست شد.

به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت،اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات بازار 81.81 دلار خرید و فروش شده که پیش‌بینی می‌شود با اتفاقات ساعات اخیر قیمت نفت اوپک هم تا 72 دلار ریخته باشد.

به گزارش رویترز، این بزرگ‌ترین سقوط روزانه قیمت نفت در بازار جهانی از آوریل سال 2020 تاکنون به شمار می‌رود. 

دلیل سقوط قیمت این بود که این نگرانی در بازار ایجاد شد که با ظهور سویه جدید کرونا در آفریقا و شیوع احتمالی آن در دیگر کشورهای جهان ممکن است بازار با مازاد عرضه در سه ماه نخست سال 2022 روبرو شود.

سازمان بهداشت جهانی نام این سویه جدید را اومیکرون گذاشته و بسیاری از کشورها در حال ممنوع کردن ورود مسافران از کشورهای جنوب آفریقا هستند.

امریکا، کانادا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که به سرعت دست به محدود کردن تردد با کشورهای آفریقایی زده‌اند.

 

 

ارسال نظر