رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۲:۲۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۳۷۸

اسلامی: خارج شده از برجام درباره تاسیسات کرج اظهارنظر نکند

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کسانی که از برجام خارج شده‌اند، حق اظهارنظر درباره تاسیسات هسته‌ای کرج را ندارند.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه مراسم نخستین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده در جمع خبرنگاران افزود: تاسیسات کرج مرتبط با موضوع برجام است و آنهایی که در برجام بی‌تعهدی کرده و از آن خارج شده‌اند حق اظهارنظر درباره آن را ندارند و نمی‌توانند مدعی باشند بنابراین چنین چیزی از نظر جمهوری اسلامی هرگز پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: آنها به تعهدات خود به ویژه در دوره ترامپ عمل نکرده‌اند و این فضا در دوره جدید تغییر کرده است و نمی‌تواند تعهدات یک طرفه باشد چرا که ما به همه تعهداتمان براساس برجام عمل کرده‌ایم. بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما اسلامی تاکید کرد: مذاکرات در پیش روی وین نیز در خصوص مسائل هسته‌ای نیست بلکه درباره برجام و آن هم عمل کردن طرف مقابل به تعهدات خود است بنابراین دیگر اینکه یک‌طرفه به آن متعهد باشیم گذشته است بلکه این‌بار باید آنها در عمل نشان دهند که متعهد هستند و پس از راستی‌آزمایی تعهدات آنها، ما هم به آنچه که متعهدیم عمل می‌کنیم.

وی همچنین درباره تناقض سخنان رافائل گروسی پس و بعد از سفر به ایران گفت: مدیر آژانس به فعالیت هسته‌ای ایران طبق روال قانونی اذعان کرد، اما به نظر می‌رسد در فضای رسانه‌ای غرب غوغاسالاری صورت می‌گیرد مبنی بر اینکه مذاکره وی در تهران شکست خورده است. این درحالی است که آقای گروسی در فضای مجازی هم نوشت که این مذاکرات سازنده، اما ناتمام بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مذاکرات ما با آژانس شفاف و براساس پادمان و ان‌پی‌تی صورت می‌گیرد و این مذاکرات ادامه خواهد یافت و به علت اینکه باید وقت بیشتری برای برخی موضوعات قرار داده می‌شد تا بتوان آنها را نهایی کرد زمان کم بود، اما هرگز مذاکره اخیر شکست خورده نیست و آقای گروسی نیز چنین مطلبی نگفته است.

وی گفت: ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار جدی است چرا که آن را در خصوص مصارفی همچون برق، صنعت، کشاورزی و پزشکی همچون رادیوداروها ضروری می‌داند.

 

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل»: 

باید تضمین وجود داشته باشد امریکا دوباره از برجام خارج نشود

وزیر امور خارحه کشورمان گفت: باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که امریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد، دوباره از برجام خارج نخواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و «جوزپ بورل»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی گفت‌وگویی تلفنی درباره مذاکرات وین با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرد: اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکانپذیر است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: علی‌رغم عهدشکنی امریکا و سه کشور اروپایی در برجام، ما با حُسن‌نیت و جدیت در مذاکرات وین حضور می‌یابیم و خواهان توافق خوب و قابل راستی‌آزمایی هستیم.

وی افزود: بازگشت به برجام در عمل باید به معنی پایبندی به تمام مفاد و محتوای آن باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان با تشکر از تلاش‌های «جوزپ بورل» به عنوان هماهنگ‌کننده گفت: روشن است که نتیجه نهایی در شش دور مذاکرات وین به دست نیامده، لذا تمام مواردی که لازم است مورد حل و فصل قرار گیرند از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی مورد توجه قرار دارد. امیرعبداللهیان تأکید کرد: باید تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که امریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد، دوباره از برجام خارج نخواهد شد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رفتار متناقض امریکایی‌ها و عدم تطابق حرف و عمل آنها گفت: کاخ سفید همزمان با اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در هفته‌های اخیر طی دو مرحله اشخاص و شرکت‌های ایرانی را تحریم کرد، لذا باید در عمل، همگان شاهد اراده و اقدام جدی برای لغو کامل تحریم‌ها باشند. امیرعبداللهیان اظهار کرد: غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید.

«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به تماس‌های خود با تمامی طرف‌ها به عنوان مسوول هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت: در مذاکرات وین بحث‌های فشرده و مفصلی به ویژه بر روی موضوعات معوق و رفع تحریم‌ها باید انجام گیرد و احتمال اینکه همه بتوانند به شکل اصلی برجام بازگردند، وجود دارد. «جوزپ بورل» با اشاره به تعهدات امریکا گفت: تنها راه برداشتن تحریم‌ها احیای برجام است که از این طریق هم ایران به حقوق خود می‌رسد و هم جامعه بین‌الملل از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان پیدا می‌کنند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها با رویکرد مثبت و عمل‌گرایانه و با اراده محکم برای گفت‌وگو درباره مسائل توافق نشده و رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات وین شوند.

 

ارسال نظر