توافق برای تداوم دیدارها

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۰۱:۵۳:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۲۹۳
توافق برای تداوم دیدارها

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رافائل گروسی که دوشنبه ‌شب با استقبال بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی وارد تهران شده است، در ساعات پایانی روز گذشته پس از اینکه بارها انتظار خود را از لزوم دیدار در سطوح سیاسی مقامات ایرانی در تریبون‌های مختلف اعلام کرده بود، در وزارت امور خارجه حضور یافت و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح دیروز هم با محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهوری رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقتنامه‌ پادمان‌ها تاکید و اظهار امیدواری کرد که در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت شود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس و ضرورت بی‌اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد. مدیرکل آژانس نیز متقابلا ضمن تاکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز گذشته در ادامه اجرای توافق‌های اخیر با ایران با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. گروسی قرار است بعد از دیدار و مذاکره با رییس سازمان انرژی اتمی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز سه‌شنبه در ادامه اجرای توافق‌های اخیر با ایران با رییس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. این دومین سفر رافائل گروسی به تهران بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی است. با وجود توقف اجرای تعهدات فنی ـ هسته‌ای و نظارتی برجامی از سوی ایران پس از حدود دو سال، همچنان شاهد درخواست‌های فراپادمانی آژانس از ایران هستیم؛ درخواست‌هایی که بیشتر ابعاد سیاسی دارند.

این درخواست‌ها و رفتارهای یک سال اخیر آژانس که در گزارش‌های مرتبط با ایران و برجام به خوبی دیده می‌شود، بازوی حقوقی و فنی سازمان ملل را در معرض سیاسی‌کاری و جانبداری از برخی کشورها قرار داده است.

سفر گروسی به تهران در راستای توافق میان ایران و آژانس در سفر اخیر وی به تهران در ۲۱ شهریور و دیدارش با رییس سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.

بر اساس بیانیه‌ مشترک ایران و آژانس توافق شد در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، دو طرف دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. همچنین دو طرف، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس همچنین «به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آنها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.» 

  اسلامی: گروسی گفت هیچ انحرافی  در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مطلب مهمی که آقای گروسی بیان کردند این است که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده و در خصوص سوالات پیرامون مدارکی که توسط دشمنان در اختیار آژانس قرار گرفته پاسخ داده شده است.

محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امروز در نوبت دوم مذاکرات با آقای گروسی گفت‌وگو در ارتباط با مسائل موجود را در دستور کار قرار دادیم. نکته حائز اهمیت این است که تفاهم داریم کل مسائل فی‌مابین فنی است و آژانس نفوذ توطئه‌آمیز دشمنان ایران را مدنظر ندارد و از آن تاثیرپذیری نخواهد داشت. وی ادامه داد: مطلب مهمی که آقای گروسی بیان کردند این است که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده و ایران طبق مقررات و طبق ضوابط هسته‌ و در خصوص سوالات پیرامون مدارکی که عنوان مدرک توسط دشمنان در اختیار آژانس قرار گرفته پاسخ داده شده که برای بخشی پرونده بسته شده و برخی موارد باقی است که تفاهم کردیم همه موارد را خاتمه دهیم. اسلامی در پایان تصریح کرد: مساله حایز اهمیت این است که ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است. در خصوص مواردی که برای زندگی مردم است توافق کردیم که آژانس به ایران کمک کند. در خصوص مسائل مرتبط با تولید برق هسته‌ای گفته شد که ایران حداقل به تولید ۱۰ مگاوات برق نیاز دارد که ظرفیت در حال افزایش است.

  گروسی: تلاش ما این است که نشست امروز نتیجه مثبتی داشته باشد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: موضوعاتی است که ما و رییس سازمان آنرژی اتمی ایران آن را بررسی می‌کنیم. می‌خواهیم برنامه‌های خود را با نگاه بر تولید انرژی پاک ادامه دهیم. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اجازه دهید در ابتدا سخنانم را با تشکر از رییس سازمان انرژی اتمی ایران به خاطر مهمان‌نوازی آغاز کنم. چند ماه قبل که اینجا بودم تفاهم کردیم که من برگردم تا گفت‌وگوهایمان را در خصوص مسائل مشترک ادامه دهیم و همچنین من با مقامات سیاسی دیدار کنم و امروز همان طور که می‌دانید با وزیر امر خارجه ایران دیدار خواهم کرد.

وی ادامه داد: ما صحبت‌های مهمی داشتیم و دنبال این هستیم که کارمان را با نگاه به پیدا کردن زمینه‌های مشترک ادامه دهیم. موضوعاتی است که ما و رییس سازمان آنرژی اتمی ایران آن را بررسی می‌کنیم. می‌خواهیم برنامه‌های خود را با نگاه بر تولید انرژی پاک ادامه دهیم که می‌دانید در نشست آب‌و‌هوایی گلاسگو مورد تاکید قرار گرفته است.

تلاش ما این است که نشست امروز نتیجه مثبتی داشته باشد.

 

ارسال نظر