اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۲:۵۵:۰۲
کد خبر: ۱۸۳۷۳۱

کنگره امریکا لایحه بودجه برنامه زیرساختی بایدن را تصویب کرد

کنگره امریکا پس از ماه‌ها بحث لایحه یک تریلیون دلاری زیرساختی را تصویب کرد. بایدن با تصویب این لایحه یکی از وعده‌های خود به رای‌دهندگانش را عملی می‌کند. کشاکش بر سر بسته مالی رفاه اجتماعی و مسائل اقلیمی هنوز ادامه دارد.

کنگره امریکا بالاخره لایحه بودجه پروژه اصلی مدرنیزه شدن زیرساخت‌ها را تصویب کرد. کنگره پس از ماه‌ها سرانجام درباره یکی از پروژه‌های اصلی و سیاسی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا تصمیم گرفت. 

بر اساس این طرح زیرساختی خیابان‌ها، پل‌ها، شبکه‌های راه و ترابری و انرژی باید مدرنیزه شوند. این اصلاحات از وعده‌های اصلی جو بایدن بود. او در آغاز ریاست‌جمهوری خود نیز بر آن تأکید کرده بود.

اختلاف بر سر بسته مالی حفاظت از آب و هوا سبب شده بود برنامه‌های زیرساختی برای مدت طولانی به تعویق بیفتد. اکنون با تصویب لایحه بودجه زیرساختاری قرار است مبلغ ۵۵۰ میلیارد دلار در چند سال آینده تنها برای بازسازی جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، حمل و نقل و راه آهن استفاده شود. 

در سال‌های آینده حدود ۱۱۰ میلیارد دلار برای توسعه یا نوسازی جاده‌ها و پل‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد. حدود ۳۹ میلیارد دلار برای حمل و نقل عمومی و ۶۶ میلیارد دلار دیگر برای شبکه ریلی در نظر گرفته شده است. در مجموع ۴۲ میلیارد دلار برای بنادر و فرودگاه‌ها محاسبه شده است.

بر اساس این بسته مالی برای گسترش اینترنت پرسرعت و بهبود آب‌رسانی از جمله تعویض کلیه لوله‌های سربی سرمایه‌گذاری خواهد شد. حدود ۶۵ میلیارد دلار نیز قرار است برای نوسازی زیرساخت‌های برق هزینه شود.

دولت بایدن قبلا گفته بود که اطمینان دارد لایحه قوانین زیرساختی و بسته سنگین‌تر ۱، ۷۵ بیلیون دلاری هزینه‌های اجتماعی و مبارزه با تغییرات اقلیمی به زودی از سوی کنگره امریکا به تصویب خواهد رسید.

اما فعلا لایحه بودجه زیرساختارهای امریکا به تصویب کنگره رسیده و کشاکش بر سر برنامه رفاه اجتماعی شهروندان و طرح‌های اقلیمی بایدن هنوز ادامه دارد. 

طرح‌های رفاه اجتماعی و برنامه‌های‌ مربوط به حفاظت از آب و هوا در درون حزب دموکرات و همچنین در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بحث‌های زیادی را برانگیخته است.

با توجه به اکثریت محدود دموکرات‌ها در کنگره بایدن برای اجرای برنامه‌های خود به وحدت در صفوف خود وابسته است. 

تصویب لایحه بودجه زسرساخت‌ها برای بایدن یک موفقیت به شمار می‌آید و این طرح اکنون برای تبدیل شدن به قانون تنها به امضای او نیاز دارد.

نگرانی از کمبود نفت قیمت  را به مرز 83 دلار رساند

پس از اینکه تولیدکنندگان اوپک‌پلاس درخواست امریکا برای تسریع افزایش تولید را رد کردند، به دنبال تجدید نگرانی‌ها در مورد عرضه، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش فارس هر بشکه نفت برنت با 2.20 دلار افزایش 82.74 دلار فروخته شد. نفت خام امریکا نیز با 2.46 دلار افزایش 81.27 دلار معامله شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، روز پنجشنبه توافق کردند به برنامه خود برای افزایش تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز از دسامبر پایبند باشند؛ جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا خواستار تولید بیشتر برای کاهش قیمت‌ها شده بود.

باب یاگر، تحلیلگر بازار گفت: تصمیم اوپک برای ادامه مسیر و عدم واکنش قابل توجه دولت بایدن موجب شده است که رشد نفت ادامه یابد.

وی افزود: تنها یک تلاش هماهنگ با چین و سایر کشورهای درگیر، می‌تواند کمبود نفت در بازار را برطرف کند.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی حدود 2 درصد و نفت خام امریکا 2.7 درصد کاهش یافت.

افزایش قیمت نفت ایران  به 74 دلار

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه شهریور افرایش یافته و قیمت نفت سنگین کشور با 4 دلار افزایش به 74.08 دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه سپتامبر 2021 برابر با شهریور ماه 1400 به 2 میلیون و 503 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن 22 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید نفت ایران در ماه آگوست یعنی مرداد ماه برابر با 2 میلیون و 482 هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه ژوئن (خرداد) دو میلیون و 470 هزار بشکه نفت و در ماه مه ‌برابر با (اردیبهشت) روزانه دو میلیون و 437 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی آوریل 2021 (فروردین 1400) 2 میلیون و 422 هزار بشکه در روز بوده است.

ایران در اسفند 99 (مارس 2021) 2 میلیون و 328 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.


 

ارسال نظر