اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۳۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۳۶۸۸

کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق توسعه فناوری هسته‌ای دارند

فرانس تیمرمنس، کمیسر امور اقلیمی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که اعضای این اتحادیه در صورتی که قصد داشته باشند فناوری انرژی هسته‌ای خود را توسعه دهند، از سوی کمیسیون اروپا حمایت خواهند شد. این سیاستمدار هلندی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی استامپا گفت: استفاده از انرژی اتمی همچنان حق حاکمیتی کشورهاست و به همین دلیل کمیسیون اروپا با کشورهایی که تصمیم به استفاده از این گزینه برای آینده بگیرند، مخالفت نخواهد کرد. اظهارات او در بحبوحه بحران ویرانگر انرژی است که طی ماه گذشته منطقه را تحت تاثیر قرار داده و قیمت گاز طبیعی را تقریبا پنج برابر کرده است. تیمرمنس با اشاره به مزایای استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق تاکید کرد که در این روش میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن، صفر است. 

بحران جهانی انرژی مشکل  ما نیست

ائتلاف اوپک پلاس در کنفرانس مطبوعاتی پس ‌از اجلاس سران خود در روز پنجشنبه در پیامی تند اعلام کرد: «مشکل شما مشکل ما نیست.» عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان، با اشاره به بحران انرژی و افزایش قیمت آن تاکید کرد: «مشکل، نفت نیست.» درواقع بحران انرژی با بحران گاز طبیعی آغاز شد که درنهایت به بحران زغال‌سنگ و بعد به کودهای شیمیایی، مواد غذایی و بحران‌های مختلف در آسیا و سراسر جهان تبدیل شد. برخی با توجه به افزایش قیمت نفت و بنزین می‌گویند صنعت نفت هم در بحران قرار دارد اما طبق گفته وزیر انرژی عربستان، افزایش قیمت نفت خام در مقایسه با افزایش قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ چیزی نیست. ائتلاف اوپک پلاس صراحتا درخواست جو بایدن و کاخ‌سفید برای تولید بیشتر نفت خام را رد کرده و به طرح خود برای افزایش تدریجی 400 هزار بشکه در روز در ماه آینده ادامه می‌دهد. کاخ‌سفید در پاسخ به این تصمیم اوپک پلاس گفت از هر ابزاری برای مقابله با بحران در بازارهای انرژی استفاده می‌کند. امریکا اعلام کرد به ‌نظر می‌رسد این ائتلاف تمایلی به استفاده از قدرت خود برای بهبود اقتصاد جهان ندارد.

کسری تجاری امریکا رکورد  زد

کاهش صادرات باعث شده تا کسری تراز تجاری امریکا در ماه سپتامبر رکورد بزند. آمارهای دولتی از وزارت بازرگانی امریکا که شب گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد کسری تجاری این کشور در ماه سپتامبر افزایش چشم‌گیری داشته است. این وزارتخانه امریکایی گفته کسری تجاری امریکا در این ماه 11.2درصد رشد کرده و به 81 میلیارد دلار رسیده است.

 

ارسال نظر