ادعایی ‌بی‌پایه و در تضاد با قانون اساسی

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۲:۵۵:۱۲
کد خبر: ۱۸۳۵۶۹
ادعایی ‌بی‌پایه و در تضاد با قانون اساسی

روابط نفتی ایران و روسیه در طول سالیان گذشته، همواره روابطی مطلوب و براساس منافع دو‌طرف بوده و بدیهی است، ایران همواره در حوزه خزر با قدرت و بر اساس منافع ملی به نحوی عمل می‌کند که ضمن حفظ استقلال و عزت کشورمان، روند فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای صنعت نفت بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده و سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت ایران ادامه یابد.

به گزارش ایلنا، شرکت نفت خزر پیرو انتشار خبری در خبرگزاری ایلنا با عنوان «روسیه اجازه برداشت از ۸ چاه گازی خزر را به ایران نمی‌دهد» در تاریخ دهم آبان‌ماه، جوابیه‌ای را به شرح زیر ارسال کرده است: 

«سخنان منتسب به آقای اردشیر دادرس، رییس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با موضوع وجود توافقی میان ایران و روسیه مبنی بر سلب اختیار روسیه از ایران برای برداشت از چاه‌های گازی در محدوده آبی کشورمان در خزر، مصداق نشر اکاذیب، کاملا ‌بی‌پایه و در تضاد با اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. 

چنانچه اخیرا نیز دکتر کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در صحبت‌هایی اعلام کردند: «منافع ملی ایران مستقل است و به هیچ کشوری گره نخورده و سیاست خارجی ما به هیچ بلوک خاصی وابسته نبوده و همیشه تلاش‌مان این بوده که بر اساس منافع ملی خودمان عمل کنیم.» (9 شهریور 1400) 

شرکت نفت خزر نیز در همین راستا یادآور می‎شود روابط نفتی ایران و روسیه در طول سالیان گذشته، همواره روابطی مطلوب و براساس منافع دو طرف بوده و بدیهی است ایران همواره در حوزه خزر، با قدرت و بر اساس منافع ملی به نحوی عمل می‌کند که ضمن حفظ استقلال و عزت کشورمان، روند فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای صنعت نفت بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده و سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت ایران ادامه یابد.

کمااین‌که پیش از این و مبتنی بر مطالعات ژئوفیزیکی جامعی که از سوی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در خزر جنوبی انجام شد، حفاری اکتشافی در دستور کار متخصصان صنعت نفت کشورمان قرار گرفت و ایران در سال 1391 برای اولین‌بار موفق به کشف نفت در آب‌های عمیق خزر (در فاصله 250 کیلومتری از ساحل ایران) شد تا امروز میدان سردارجنگل، برگ زرینی از افتخارات صنعت نفت کشور باشد. 

بنابراین آنچه مصاحبه‌شونده درباره سلب اختیار از ایران برای برداشت از 8 حلقه چاه بزرگ گازی در محدوده آبی ایران در خزر عنوان کرده‌اند، مطلبی کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی و به‌نوعی تداعی‌کننده روابط شوروی و ایران در دهه 1320 است که متاسفانه از عدم شناخت نسبت به توان و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران و همین‌طور ناآشنایی با مباحث زمین‌شناسی، حفاری و اکتشاف منابع هیدروکربوری حکایت دارد؛ چراکه پرواضح است طبق رویه‌های جاری در صنایع بالادستی نفت و گاز، وجود یک ساختار هیدروکربوری پس از مطالعات ژئوفیزیکی موفق تایید می‌شود و پس از عملیات حفاری‌ است که نفتی یا گازی بودن ساختار را مشخص می‌کند. حال اینکه وجود 8 چاه بزرگ گازی در خزر جنوبی از کجا به ذهن مصاحبه‌شونده رسیده است، جای سوال دارد.

علاوه بر موارد مطروحه، اشاره مصاحبه‌شونده به اعداد و ارقام غیردقیق به عنوان ذخایر گازی دو کشور و همین‌طور طرح موضوع «عدم توجیه اقتصادی برداشت ذخایر هیدروکربوری در خزر» که مشخص نیست بر اساس چه مستنداتی مطرح شده نیز در جای خود، قابل بررسی و پاسخگویی است.

یادآور می‌شود موضوع برداشت ذخایر هیدروکربوری ایران در خزر، موضوعی استراتژیک است که ابعاد بین‌المللی این موضوع، بر اهمیت آن می‌افزاید و این امر ایجاب می‌کند مدیران و کارشناسان در حوزه‌های غیرمرتبط از اظهارنظر غیرعلمی و غیرمستند در این زمینه خودداری کنند.

یادآور می‎شود فعالیت‌های شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در این حوزه مهم و استراتژیک با قدرت و قوت ادامه دارد و علی‌رغم فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در آینده خبرهای نویدبخشی از موفقیت‌های صنعت نفت در این بخش به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.»


جلالی: روابط ایران و روسیه را تخریب نکنید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پی انتشار خبری که در آن ادعا شده «روسیه اجازه نمی‌دهد هشت چاه گازی ایران مورد استفاده قرار بگیرد» توضیحاتی ارایه کرد.

در پی انتشار مصاحبه‌ای از طریق برخی رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه «روسیه اجازه نمی‌دهد هشت چاه گازی ایران مورد استفاده قرار بگیرد»، کاظم جلالی عصر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: در طول ۲۰ ماهی که به عنوان سفیر در روسیه هستم چنین موضوعی نبوده است ولی متاسفانه هر از چند گاهی خبرهایی در فضای رسانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روابط ایران و روسیه منتشر می‌شود. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اینگونه خبرها، روابط دو کشور و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خواستار ورود مراجع قانونی برای برخورد با اینگونه موارد شد.

جلالی تصریح کرد: از افرادی که در این مصاحبه چنین ادعایی داشته‌اند، باید اسناد و مدارک خواسته شود و با دلایل منطقی، موضوع را برای مردم و افکار عمومی روشن کنند و اگر صحت ندارد نباید چنین اتفافاتی بیفتد.

جلالی افزود: شهریورماه نیز در یک گزارش خبری با عنوان «جزییات قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه، کنترل فروش گاز ایران به دست روسیه افتاد؟» به نام وی هم در گزارش اشاره شد در حالی که او درباره نفت و گاز با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده است.

جلالی با بیان اینکه وی هیچگونه مصاحبه‌ای درباره نفت و گاز با هیچ رسانه‌ای نکرده است، تصریح کرد: در این مصاحبه از نام وی و موافقتنامه بین ایران روسیه سوءاستفاده شده است در حالی که هیچ ارتباطی به مطلب و موضوع و تحلیل این گزارش ندارد.

 

ارسال نظر