اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۴:۲۸:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۱۹۶

اروپا درباره مساله بازگشت به مذاکرات هسته‌ای:

برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران تمرکز می‌کنیم

اتحادیه اروپا اعلام کرد که بر مساله بازگشت به مذاکرات هسته‌ای ایران به منظور برداشتن تحریم‌های امریکا تمرکز می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، اتحادیه اروپا اعلام کرد که بر مساله بازگشت به مذاکرات هسته‌ای تمرکز می‌کند. این اتحادیه همچنین تاکید کرد که هدف از این کار برداشتن تحریم‌های امریکا است؛ تحریم‌هایی که بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است. بر اساس این گزارش، پیش از این جوزپ بورل که اخیرا انریکه مورا دستیار ارشدش از سفری به تهران به منظور ارزیابی موضع دولت جدید ایران درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین بازگشته بود، گفت: آماده است پیش از از سرگیری این مذاکرات با مقامات ایرانی دیدار کند. اما همچنین گفت سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید ایران و تیم او زمان کافی برای آمادگی را سپری کرده‌اند. بورل روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: من اگر آنها بخواهند به بروکسل بیایند، آماده این کار هستیم. اما زمان محدود است. من درک می‌کنم که دولت جدید برای بررسی سوابق [مذاکرات] و برای تشکیل تیم مذاکرات به زمان احتیاج دارد اما این فرصت حالا دیگر سپری شده است. زمان بازگشت به مذاکرات است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، «پلان B»در قبال ایران که از آن یاد می‌شود، شامل چه چیزهایی خواهد بود، گفت: من نمی‌خواهم به پلانBها فکر کنم. هیچ کدام از پلان Bهایی که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.

کارشناسان می‌گویند  نفت به 200 دلار هم می‌رسد

در حالی قیمت نفت طی روزهای گذشته به بالاترین میزان طی چند سال گذشته رسیده که برخی معامله‌گران بازار نفت می‌گویند: نه تنها ممکن است قیمت نفت از 100 دلار عبور کند، بلکه ممکن است تا پایان سال 2022 قیمت نفت 200 دلار را هم ببیند.

به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، همزمان با رسیدن قیمت نفت به بالای میزان طی سال‌های گذشته، برخی کارشناسان و معامله‌گران بازار نفت معتقدند که ممکن است تا پایان سال جاری قیمت این حامل انرژی از 100 دلار در هر بشکه عبور کند. آنها می‌گویند حتی این احتمال وجود دارد که تا پایان سال 2022 قیمت نفت رقم 200 دلار در هر بشکه را هم ببیند. هم‌اکنون معامله‌گران بازار نفت شاهد افزایش پیشنهادات سه رقمی از سوی فروشندگان هستند و همین مساله بسیاری از فعالان بازار را جذب کرده؛ چراکه می‌خواهند سود خوبی را در کوتاه‌مدت به دست آورند. وال‌استریت ژورنال گزارش داد؛ طی هفته‌های گذشته شاهد ارایه پیشنهاد‌های قیمتی برای نفت امریکا بر رقم‌های حدود 100 دلار برای تحویل در ماه دسامبر سال جاری و پیشنهاد‌ات 200 دلاری برای تحویل در ماه دسامبر سال آینده بودیم. در واقع کارشناسان بر این باورند ثبت این پیشنهادات قیمتی برای فروش نفت می‌تواند ابزاری باشد که از طریق آن بتوان نمودار روند قیمتی دارایی‌ها از جمله نفت را پیش‌بینی کرد. به‌طور کلی افزایش قیمت گاز و زغال‌سنگ در جهان باعث جذب سرمایه‌گذاران به بازار نفت شده؛ چراکه این پیش‌بینی وجود دارد که قیمت نفت رشد خوبی را به ثبت برساند. کارشناسان می‌گویند: دیگر رسیدن قیمت نفت به 100 دلار خیلی خارج از دسترس نیست.

چین و آمادگی بیشتر برای خرید نفت از ایران

پالایشگاه‌های مستقل چین برای افزایش خرید نفت خام آماده شده‌اند؛ زیرا می‌خواهند از سهمیه‌های واردات خود قبل از انقضای آنها در کمتر از سه ماه دیگر استفاده کنند. به گفته بلومبرگ ایران نیز می‌تواند از مقاصدی باشد که در این موج خرید منتفع شود. این امر به احتمال زیاد تقاضا برای نفت خام قابل تحویل را افزایش می‌دهد؛ مانند نفت ESPO روسیه از شرق دور که حمل آن کمتر از یک هفته طول می‌کشد. پردازنده‌های مستقل چینی، همچنین به عنوان قوری شناخته می‌شوند، معمولاً به دنبال استفاده از سهمیه هستند تا بتوانند در سال آینده برای حجم‌های مشابه درخواست کنند. اگر آنها نفت ESPO را بخواهند باید هزینه کنند. در حالی که قیمت‌ها در آخرین معاملات کمی کمتر از معاملات قبلی بود، اما هنوز نزدیک به بالاترین میزان در 21 ماه گذشته هستند. معامله‌گران می‌گویند این امر به احتمال زیاد باعث می‌شود تا پالایشگران دیگر گریدهای خاورمیانه را در نظر بگیرند یا حتی نفت تحریم‌شده ایران را که در نفتکش‌ها روی آب‌های آسیا ذخیره شده است. میلیون‌ها بشکه نفت خام شامل نفت ایران در خارج از چین و اطراف سنگاپور و مالزی شناورند و همچنین بخشی نیز در مخازن ذخیره شده‌اند که پالایشگاه‌ها می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. (به گفته معامله‌گرانی که نخواستند نامشان فاش شود). در بازار نقدی اکنون محموله‌هایی که در ماه دسامبر بارگیری می‌شوند معامله می‌شود. معامله‌گران می‌گویند برخی از این پالایشگاه‌ها می‌توانند نفت‌های خلیج فارس مانند عمان و زکوم علیا را در نظر داشته باشند. با این حال، یک کشتی نفت از منطقه معمولاً حدود سه هفته طول می‌کشد تا به چین برسد که به عدم اطمینان در مورد اینکه آیا می‌توان آنها را تا قبل از پایان سال تحویل گرفت، اضافه می‌کند. شرکت شیمیایی ملی چین (معروف بهChemChina) در آخرین قرارداد با ESPO دو محموله را خریداری کرد که در نیمه دوم دسامبر بارگیری می‌شوند. پالایشگاه‌های مستقل حدود یک چهارم ظرفیت کل پالایش نفت چین را به خود اختصاص می‌دهند و این موج خرید می‌تواند در کوتاه‌مدت تقاضای اضافی را برای بازار نفت و آن هم در میانه بحران کنونی انرژی در جهان ایجاد کند.

 

ارسال نظر