رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۲۹

وزیر خارجه دولت سیزدهم:  امریکایی‌ها بخشی از اموال ما را آزاد کنند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به پاره‌ای از پرسش‌ها درباره سیاست خارجی و تصمیم‌ دولت سیزدهم برای بازگشت به مذاکرات وین پاسخ داد. بخشی از پاسخ وزیر خارجه درباره پیشنهاد او برای اثبات متفاوت بودن دولت جو بایدن با دولت پیشین ایالات متحده با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و بسیاری از شرط‌گذاری ایران برای بازگشت به مذاکرات وین خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره آنچه در نیویورک گذشت، گفت: امریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا امریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور آزاد یا به کشور برگردانند. یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد. به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و... به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ترامپ را قبول نداریم، ولی همان‌گونه عمل کند.

ابراز امیدواری وزیر خارجه عربستان به حل اختلاف با ایران

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. شبکه خبری «الحدث» گزارش داد، بن فرحان در این دیدار، روابط عربستان با اتحادیه اروپا را «عمیق و تاریخی» خواند و چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی را با بورل بررسی کرد. او بدون هیچ اشاره‌ای به تجاوزات سعودی علیه ملت یمن، نسبت به اقدامات نیروهای انصار‌الله در یمن، ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه عربستان باز هم نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ابراز نگرانی و ادعا کرد که تهران، در این زمینه، تخطی کرده است. شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از بن فرحان گزارش داد که مذاکرات ریاض و تهران، در مرحله بررسی قرار دارد، ولی ابراز امیدواری کرد که در جریان مذاکرات، مسائل اختلافی نیز حل شود. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار کرد. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «سفر به عربستان سعودی را با دیدار نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز کردم تا تعامل بین اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس را استراتژیک‌تر و با هم درباره ثبات در منطقه، (موضوعات مرتبط با) آب و هوا و تجارت همکاری کنیم. شراکت ما بیش از سه دهه قدمت دارد و بر اعتماد متقابل و علایق مشترک بنا شده است.»

انور قرقاش: امارات در تلاش کاهش تنش با ترکیه و ایران است

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در کنفرانس سیاست جهانی در دوبی تاکید کرد که این کشور به دنبال کاهش تنش و رقابت با ایران و ترکیه از راه گفت‌وگوست تا از رویارویی جدید در منطقه حذر کرده باشد. وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در کنفرانس سیاست جهانی در دوبی تاکید کرده که کشورهای عربی خلیج فارس رابطه اقتصادی بسیار قوی با چین دارند و از سوی دیگر زیر چتر نظامی امریکا قرار دارند. به گزارش رویترز، انور قرقاش در این کنفرانس گفت، این کشورها همچنین با نگرانی گفت‌وگوها میان قدرت‌های جهانی و ایران را برای بازگشت به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ دنبال می‌کنند و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را نیز بعد از بیرون رفتن امریکا شاهد هستند. کشورهای عربی خلیج فارس رابطه اقتصادی بسیار قوی با چین دارند و از سوی دیگر زیر چتر نظامی امریکا قرار دارند. وزیر مشاور در سیاست خارجی امارات ادامه داده است: «ما در آینده خواهیم دید که ردپای امریکا در منطقه واقعا به چه صورت باقی خواهد ماند. من فکر نمی‌کنم ما هنوز متوجه باشیم اما افغانستان واقعا یک آزمایش بود و حقیقتا آزمایش بسیار هشدار‌دهنده‌ای بود.» قرقاش تصریح کرده که کشورهای منطقه باید در وهله اول بتوانند این منطقه را بهتر مدیریت کنند. او گفت: «در حال حاضر یک خلأ وجود دارد و هرجا که خلأ باشد مشکل به وجود خواهد آمد.» وزیر مشاور امارات گفته که این کشور در حال تلاش برای رفع تنش‌ها در منطقه است و به همین منظور با دو کشور غیر عرب منطقه - ایران و ترکیه - در حال تعامل است. او بر نفوذ این دو کشور در درگیری‌های یمن، لیبی و «هر جای دیگری در منطقه» تاکید کرده است. قرقاش تاکید کرد که امارات به دنبال کاهش تنش‌ و رقابت‌های طولانی‌مدت با ایران و ترکیه از طریق گفت‌وگوست و نمی‌خواهد شاهد رقابت یا رویارویی جدیدی در منطقه باشد. به گفته انور قرقاش، امارات و عربستان سعودی باور دارند که توافق اتمی (برجام) ناظر بر برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه نیست. او همچنین گفت امارات در حال مقابله با گروه‌های تندروی اسلام‌گرا مانند اخوان‌المسلین است که تهدیدی برای نظام‌های سلطنتی کشورهای خلیج فارس هستند. قرقاش ادامه داد: «ترک‌ها نسبت به آنچه ما به آنها می‌گوییم بسیار مثبت هستند. آیا من درباره ایران هم دید مثبتی دارم؟ بله، دارم؛ آیا من بسیار خوشبین هستم که ایران سیاست منطقه‌ای‌اش را تغییر می‌دهد؟ باید بگویم من در این باره بیشتر واقع‌گرا هستم اما شرط می‌بندم که ایران هم نگران خلأ و تنش است.»

او درباره جنگ قدرت میان چین و امریکا نیز گفته است: «ما همه نگران وقوع یک جنگ سرد هستیم. این خبری بد برای همه ماست چرا که نشان می‌دهد سیستم جهانی مشکل‌دار است و این راه آسان نخواهد بود.»

 

ارسال نظر