واکنش شدیداللحن ایران به اظهارات آمریکا و تروییکای اروپایی

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۲۲

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در اواخر شهریور ماه اجازه سرویس تجهیزات نظارتی در ایران را به بازرسان آژانس داده است. به گزارش رویترز، آژانس روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است. درحالی ‌که بر اساس بیانیه آژانس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج برخلاف شرایط توافق شده بیانیه مشترک در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) است. طبق توافقی که ایران وآژانس در بهار امسال داشتند، قرار شد ایران اطلاعات مندرج در دوربین‌ها را حفظ کنند و بعد از رفع تحریم‌ها این اطلاعات در اختیار آژانس قرار بگیرد با این حال و با طولانی شدن فرایند گفت‌وگوها مهلت تعیین شده به پایان رسید. محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ۲۱ شهریور ماه از توافق برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی خبر داد و گفت: قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام دهند. طبق پادمان کارت‌های حافظه در ایران نگهداری و پلمپ می‌شود مقرر شده همان جا کارت‌های قدیمی را پلمپ کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.

براساس بیانیه مشترک همچنین به بازرسان آژانس اجازه داده شد تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آنها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.

رییس سازمان انرژی اتمی اعتمادسازی را موضوع حائز اهمیت برای دو طرف عنوان کرد و گفت: برای ایران آنچه حائز اهمیت است، اعتمادسازی است و اینکه اعتماد متقابل بین ایران و آژانس وجود داشته باشد و آژانس طبق توافق در جهت پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران نقش موثرتری ایفا کرده و به پیشرفت فناوری هسته‌ای ایران کمک کند.

   آژانس با گزارشات هدف‌دار و مغرضانه  روند سازنده ایجاد شده را تخریب نکند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به انتشار گزارش غلط رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس با گزارشات هدف‌دار و مغرضانه روند سازنده ایجاد شده را تخریب نکند.

سازمان انرژی اتمی ایران، بدنبال انتشار گزارش غیر دقیق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیحاتی توسط سفیر و نماینده دائم کشورمان ارایه شد. بهروز کمالوندی در پاسخ به انتشار گزارش غلط رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نامه‌ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: رافائل گروسی و همکاران وی به خوبی می‌دانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌شد. کمالوندی تصریح کرد: درخواست تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار ضمن ارایه توضیحات توسط محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، پاسخ منفی و مخالفت ایران را به دنبال داشت. وی تاکید کرد که درج واژه «مشخص شده» در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارت‌های حافظه صورت گرفته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در دیدار وین هنگامی که بار دیگر مدیرکل درخواست سرویس دوربین‌های مجتمع کرج را مطرح کرد، محمد اسلامی با صراحت کامل و ذکر دلایل مطرح شده در جلسه قبل، تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به مجتمع یاد شده را ناممکن و خارج از چارچوب بیانیه مشترک اعلام کرد.

کمالوندی گفت: ضرورت دارد مسوولان آژانس بین‌المللی هسته‌ای با پرهیز از موضع‌گیری‌های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده بدنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکند.

  واکنش شدیداللحن ایران  به اظهارات آمریکا و تروییکای اروپایی

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اظهاراتی شدیداللحن به بیانیه‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی پس از گزارش مغرضانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعای عدم همکاری کافی ایران با آژانس مطرح شده است، واکنش نشان داد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دوشنبه شب در واکنش به اظهارات نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران سکوت کنند و هم از ایران انتظار همکاری در تأسیساتی که طی خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی دچار آسیب شده‌اند، داشته‌ باشند.

غریب‌آبادی در این خصوص تصریح کرد: آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی بدانند نمی‌توانید هم در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسراییل سکوت کنید و جلوی آن را نگیرید و هم خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیسات تحت خرابکاری تروریستی باشید.

وی افزود: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می‌افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه‌ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب نماید. این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: تفاهم اخیر ایران و آژانس به‌طور کامل و ظرف زمان توافق شده اجرا گردید. از اینرو، جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی واکنش به این حسن نیت خود را رصد خواهد کرد و در هر مرحله، اقدام مناسب را اتخاذ خواهد نمود. نماینده آمریکا در شورای حکام در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای اخیر آژانس مبنی بر عدم ایجاد دسترسی از سوی ایران به سایت تسای کرج، خواستار ایجاد دسترسی به «مکان‌های لازم» شد. آمریکا در بیانیه‌ای در یک جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر بیشتر، دسترسی لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد. در این بیانیه آمده است: اگر ایران این کار را نکند، در روزهای آتی با دیگر اعضای شورا به دقت درباره پاسخی مناسب به آن رایزنی خواهیم کرد. بر اساس این گزارش، واکنش آمریکا در پی این مطرح می‌شود که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یکشنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

   بیانیه تروییکای اروپایی در پی گزارش  ضدایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای از ایران خواستند تا فورا اجازه دسترسی به سایت کرج را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کند.

تروییکای اروپایی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده، آورده‌اند: فرانسه، آلمان و انگلیس از رافائل گروسی برای گزارش روز یکشنبه ۲۶ سپتامبر به اعضای شورای حکام درخصوص توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی پیرامون تعهدات هسته‌ای ایران سپاسگزار هستند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما شدیدا نگران این هستیم که ایران به‌طور کامل توافقی را که در تاریخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به آن رسیده بود اجرا نکرده است و مدیرکل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشی را درخصوص عدم پایبندی صادر کند. اگر ایران نگذارد تا آژانس اتمی دوربین‌ها در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج جایگزین کند، آژانس اتمی توانایی تثبیت مجدد تداوم اطلاعات در آینده را از دست خواهد داد. ما از ایران می‌خواهیم که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند. تروییکای اروپایی در ادامه نوشته‌اند: توافق ۱۲ سپتامبر نشان داد که ایران توافق کرده تا با دیدگاه حل مشکلات در رابطه با تعهدات قانونی‌اش ذیل توافق جامع پادمانی، بیش از پیش به گفت‌وگوهای سطح بالا با آژانس اتمی مشغول شود. ما از ایران می‌خواهیم که فورا به این گفت‌وگوهای سطح بالا مشغول شود و با دیدگاه حصول پیشرفت سریع و ملموس همکاری کاملی با تحقیقات داشته باشد. در انتهای بیانیه آمده است: این مشکلات بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش و ایفای نقشی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به این سازمان واگذار شده، تاثیر می‌گذارند. ما طی روزهای آتی به رایزنی با شرکای درخصوص گام‌های آتی و تصمیم‌گیری درخصوص اقدمات مناسب خواهیم پرداخت.

  اولیانوف: ممانعت از دسترسی  به تاسیسات کرج نقض توافق پادمانی نیست

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین تاکید کرد که عدم اجازه دسترسی به تأسیسات کرج توسط ایران منع توافق پادمانی محسوب نمی‌شود.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردم که ممانعت از دسترسی به تاسیسات در کرج نقض پادمانی نیست بلکه اجرای ناکامل اقدامات شفاف‌سازی داوطلبانه توسط ایران است. با این حال مهم است که راه‌حلی مثبت در جهت منافع ایران و برجام بیابیم. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز یک‌شنبه ادعا کرد که ایران شروط توافق جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را که دو هفته پیش انجام شد، کاملا اجرا نکرده است. طبق این توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرویس کردن تجهیزات فنی نظارتی این نهاد را در ایران پیدا بکنند.

 

ارسال نظر