اخبار

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۴۴۱

المیادین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی مدعی شد 

بازگشت به مذاکرات وین  طی چند روز آینده

شبکه خبری المیادین به نقل از مقام ارشد ایرانی در نیویورک خبر از بازگشت به مذاکرات وین طی چند روز آینده داد. بازگشت به مذاکرات وین به‌زودی و طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت درباره تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای به دلیل عدم وجود نشانه‌های واقعی که سخنان دولت بایدن را تایید کند، تردید داریم. ایران هرگز آینده خود را به توافق هسته‌ای مرتبط نخواهد کرد و هرگز تا ابد منتظر باقی نخواهیم ماند. گفت‌وگوها با کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی، به صورت طبیعی در حال انجام است. تروریست‌های داعش در حال حاضر به سوی افغانستان روانه شده‌اند و ایران تحرکات آنها را زیرنظر دارد.  ایرج مسجدی: دور چهارم مذاکرات ایران-عربستان در بغداد برگزار می‌شود/ مذاکره دوجانبه با امریکا نخواهیم داشت.

سفیر ایران در بغداد: 

دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار می‌شود

دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد و امیدواریم که این گفت‌وگوها با عربستان به شکل سازنده پیش برود. مذاکرات با عربستان درحال پیشرفت است و امیدواریم که به نتایج مطمئنی برسیم و بعد از آن در خصوص آنها بیانیه خواهیم داد. هر دو طرف ایرانی و سعودی تمایل به مذاکره و رسیدن به نتیجه دارند. برجام میان ایران و مجموعه 1+5 بود و مذاکرات دوجانبه نبود بلکه اتحادیه اروپا و امریکا و ایران در آن حضور داشتند. در مرحله جدید نیز با برگزاری مذاکرات دوجانبه موافقت نخواهیم کرد زیرا ما با اروپایی‌ها وارد مذاکرات شدیم و مواضعمان شفاف ‌و مشخص است. امریکایی‌ها خودشان از برجام خارج شدند و باید به آن بازگردند

تصویب  چند  طرح  ضدایرانی  در  مجلس  نمایندگان  امریکا 

مجلس نمایندگان امریکا روز گذشته نسخه‌ای از لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ را به تصویب رساند. برخی مفاد این طرح به دنبال ملزم کردن دولت به اقداماتی ضد ایران است. براساس ترجمه خبرگزاری فارس، یکی از بندهای این مصوبه به «گزارش‌دهی درباره روابط نظامی ایران و چین» اختصاص یافته است. در این بند آمده است: حداکثر ۱۸۰ روز بعد از تاریخ اجرایی شدن این قانون و طی ۴ سال آینده به صورت سالانه، وزیر دفاع باید گزارشی مشتمل بر ارزیابی‌هایی مفصل از موارد ذیل به کمیته‌های نیرهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا ارایه بدهد: 

۱) روابط نظامی میان ایران و چین، از زمان منقضی شدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۰؛ 

۲) تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیمی که فسخ مجوزها و معافیت‌های تحریمی یا تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ممکن است بر استفاده از چنین ابزارهایی یا  اثربخشی  آنها به جای بگذارد.

در یکی دیگر از بندهای این مصوبه از دولت امریکا خواسته شده حداکثر ۱۸۰ روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر ۶ ماه یک‌بار گزارشی درباره توانمندی‌های نظامی ایران و پیشرفت‌های آن تقدیم کمیته‌های مقتضی مجلس سنا و مجلس نمایندگان کند. پیش از این پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داده بود: «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در کنگره که از ماه‌ها پیش تحقیقات درباره دیپلماسی دولت بایدن با ایران را شروع کرده در تدوین این طرح‌های ضد ایرانی نقش داشته است.»  یکی از این طرح‌ها، وزارت خزانه‌داری امریکا را ملزم می‌کند در صورت صدور معافیت تحریمی برای ایران، فورا کنگره را از این موضوع مطلع کند. هدف از این طرح، جلوگیری از کنار گذاشتن کنگره از وضعیت مذاکرات دولت بایدن با ایران عنوان شده است. در طرح دیگر، از دولت بایدن خواسته شده گزارشی با موضوع «عملیات‌های مخرب ایران در خاک امریکا» به کنگره ارائه دهد. فری‌بیکن مدعی شده هدف از ارایه این طرح رسیدگی به افزایش فعالیت ایران در خاک امریکاست.  طبق گزارش فری‌بیکن در سومین طرح از وزیر دفاع امریکا خواسته شده کنگره را از «تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت  ایران  در عراق»  مطلع  کند.

بررسی زمین‌خواری گسترده جنوب مشهد در مجلس

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن بازدید از جنوب مشهد و ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع این زمین‌خواری گسترده را بررسی می‌کند. به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی در جریان سفر و بازدید از جنوب مشهد از زمین‌خواری و کوه‌خواری گسترده در این منطقه خبر داد و گفت: «برابر اطلاعات دریافتی، شهرداری مشهد در جنوب این شهر اقدام به احداث یک جاده کمربندی بدون مجوز و خارج از طرح تفصیلی شهر کرده است که حدود ۴.۷ کیلومتر آن اجرا شده و در پی آن اقدام به زمین‌خواری گسترده اراضی که بین این جاده کمربندی و کوه‌های اطراف بوده، کرده است.» او گفت: «ادعا شده که شهرداری بخشی از این اراضی ملی را در اختیار تعاونی ادارات راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و... قرار داده است و در این بین بخشی از اراضی نیز با صدور مجوز از سوی شهرداری فروخته و برج‌سازی شده است، در حالی که این مناطق خارج از طرح تفصیلی شهر واقع شده‌اند.» 

 

ارسال نظر