دولت

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۸۲

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

تاکید رییسی بر سرعت بخشیدن به ثبات در بازار

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه موضوع ثبات بخشیدن به بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم در دستور کار قرار گرفت که رییس کل بانک مرکزی در خصوص تامین منابع مالی آن گزارش داد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین تامین ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در جلسه دیروز بر لزوم سرعت بخشیدن به اقدامات موثر در جهت ایجاد ثبات در بازار به ویژه در حوزه کالاهای اساسی تاکید کرد.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش ارایه شده در زمینه ترخیص کالاهای موجود در بنادر بر ضرورت تسریع در روند ترخیص کالاها تاکید کرد.

در این جلسه معاون اول رییس‌جمهور گزارشی درباره وضعیت بازار و اقدامات انجام شده در راستای تثبیت قیمت‌ها ارایه کرد.

همچنین سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و منطقه دانست و گفت: امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه‌ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار بگیرند. 

رییسی گفت: سیاست خارجی دولت، تقویت روابط با کشورهای همسایه با اولویت دیپلماسی اقتصادی است و این سیاست را با قدرت پیگیری خواهیم کرد و هیچ مانعی برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد.

وی افزود: با شتابی که در روند واکسیناسیون آغاز شده سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در زمان خود آغاز خواهد شد و همه دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده آنها اطمینان داشته باشند که امر آموزش در کشور رونق خواهد گرفت و تعطیلی و تاخیر در آن را خسارت به فرزندان خود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در نیویورک با نمایندگان  1+ ۴ ملاقات می‌کند

وزیر امور خارجه ایران به نیویورک سفر می‌کند. او در این سفر با نمایندگان کشورهای گروه  1+ ۴ ملاقات خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از تغییرات قریب‌الوقوع ترکیب هیات ایرانی مذاکره‌کننده در احیای برجام خبر داده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روزگذشته در نشست خبری خود از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به نیویورک خبر داد.

امیرعبداللهیان در این سفر با مقام‌های ۴۵ کشور از جمله وزیران خارجه گروه  1+ ۴ (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) دیدار خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در این باره گفت: «اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند و مفید باشد، تصمیم آن اتخاذ خواهد شد. تصمیمی درحال حاضر گرفته نشده است، اما قطعا باید دستور کار و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.»

خطیب‌زاده همچنین گفت که دیدارهای امیرعبداللهیان با وزیران خارجه گروه  1+ ۴ دوجانبه و جداگانه خواهد بود.

پنج قدرت جهانی شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به علاوه آلمان (گروه  1+ 5 ) توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را در سال ۲۰۱۵ امضا کردند.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد. بعد از او، با روی کار آمدن جو بایدن مذاکرات وین که به مذاکرات احیای برجام معروف است بدون حضور مستقیم نماینده آمریکا آغاز شد.

شش دور از این مذاکرات تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام شد. این مذاکرات با روی کار آمدن دولت جدید در ایران فعلا  متوقف است  و هنوز هم زمان دقیقی برای برگزاری دور هفتم تعیین نشده است.

دولتمردان جدید برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌‌اند اما پیوسته روی شرط رفع تحریم‌ها تاکید کرده و مکررا وذاکره برای مذاکره را قبول ندارند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود همچنین گفت، تغییراتی در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده برجام نیز اعمال می‌شود و این تغییرات به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد.

روز گذشته همچنین جلسه تودیع و معارفه  علی باقری کنی برگزار شد . باقری قبلا دستیار سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای بود و مواضعی انتقادی نسبت به برجام داشته است . او طبق تغییرات جدید در وزارت امور خارجه ایران جانشین عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای وین شده است.خطیب‌زاده درباره چگونگی حضور آمریکا در مذاکرات وین هم گفت، اگر آمریکا یک‌جانبه‌گرایی را در مقام اجرا و رویکرد کنار بگذارد، گفت‌وگوهای وین در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «موقعی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و اطمینان پیدا کنیم یا ایالات متحده راستی‌آزمایی شده قابل اعتماد است آن وقت مسیر برجام همان مسیر خود خواهد بود.»

 

ارسال نظر