اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۴۰

نگرانی از وضعیت تولید برق در زمستان

«محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ایران گفت: تامین نشدن گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها در زمستان و مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن، بخش تولید برق را با نگرانی‌های شدیدی روبرو کرده است. وی افزود: در حال حاضر نگرانی جدی ما برای تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌های حرارتی کشور است؛ مشکلی که به‌طور محسوس در سال گذشته به دلیل تامین نشدن گاز و سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و این نگرانی وجود دارد که در زمستان امسال هم نتوانیم برق کشور را به صورت کامل تامین کنیم. وی ادامه داد: در تابستان امسال به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده ناچار به قطع برق صنایع و مشترکان خانگی و تجاری شده‌ایم که اگر این امر در زمستان امسال هم بخواهد ادامه داشته باشدبه‌شدت برای صنعت برق دلهره‌آور خواهد بود؛ بدین منظور در تلاشیم با مدیریت مساله تامین سوخت نیروگاه‌ها بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

عدم واردات لوازم خانگی باعث افزایش قاچاق شد

محمدحسین اسلامیان، نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: ۴ سال است که در مورد کالاهای درشت لوازم خانگی واردات نداریم شرکت‌های کره‌ای هم ایران را ترک کرده و دیگر داخل ایران تولید نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم با یک نوع کالا تمام سلایق مردم را پوشش دهیم. بنابراین نتیجه این کار آن شد که همان کالاهای خارجی که واردات آنها ممنوع شده بود به صورت قاچاق وارد کشور شدند.  وی در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سند راهبردی صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: ۴ سال است که در مورد کالاهای درشت لوازم خانگی واردات نداریم شرکت‌های کره‌ای هم ایران را ترک کرده و دیگر داخل ایران تولید نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم با یک نوع کالا تمام سلایق مردم را پوشش دهیم. بنابراین نتیجه این کار آن شد که همان کالاهای خارجی که واردات آنها ممنوع شده بود به صورت قاچاق وارد کشور شدند. وی ادامه داد: مگر در این ۴ سال که واردات کالاهای درشت لوازم خانگی خارجی ممنوع بود کالاهای کره‌ای در بازار موجود نبودند؟ سامسونگ و ال‌جی واردات آنها ممنوع شد به وفور در بازار دیده می‌شود. اگر این ممنوعیت تا ۴ یا ۸ سال دیگر ادامه داشته باشد و جایگزینی هم برای آن به وجود نیاوریم یعنی نتوانیم سطح کیفی و کمی محصولات خود را به قدر آن محصول خارجی بالا ببریم، قطعا همین کالاها در ۴ سال آینده به صورت قاچاق وارد خواهد شد.

جزییات وام ودیعه مسکن برای مستاجران نیمه دوم سال

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص وام ودیعه مسکن گفت: مستاجرانی که نیمه دوم سال مهلت قراردادشان است، می‌توانند مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند. وی با بیان اینکه متقاضیان وام ودیعه مسکن تا تاریخ اعلام شده در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانند در سامانه برای این وام ثبت‌نام کنند، گفت: کسانی که نیمه دوم سال مهلت قراردادشان است، می‌توانند مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند. وی ادامه داد: در سال گذشته هم کسانی که قراردادشان در نیمه دوم سال بود، مدارک خود را بارگذاری کردند و امسال هم همانند سال گذشته و طبق رویه سال قبل این اقدامات انجام می‌شود. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها اقدامات لازم برای دریافت تسهیلات را انجام دهند، افزود: برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و متقاضیان می‌توانند نام بانک و شعبه مورد نظر را انتخاب و مراحل روند پرداخت را طی کنند.

مهلت یک هفته‌ای سیمانی‌ها برای ثبت‌نام در بورس کالا

پس از اینکه روز دوشنبه/هشتم شهریورماه، اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرد، اکنون ضمن تاکید بر اینکه چهار گروه هدف این چرخه، باید برای اخذ کد بورسی خود اقدام کنند، اعلام کرده است که واحدهای تولیدکننده سیمان که تاکنون موفق به اخذ کد بورسی نشده‌اند، ظرف مدت یک هفته فرصت دارند در بورس کالا ثبت‌نام و نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند؛ این درحالی است که پیش از این، سازمان ملی استاندارد مخالفت قاطع خود را برای عرضه سیمان در بورس کالا به وزارت صمت اعلام کرده بود. اسدالله کشاورز در نامه‌ای خطاب به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع دانست و اعلام کرد که کلیه واحدهای تولیدکننده سیمان که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند، بایستی ظرف مدت دو هفته از زمان ابلاغ این نامه، در بورس کالا ثبت‌نام، کد بورسی اخذ و اقدام به عرضه محصول خود کنند.

 

ارسال نظر