اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۵۲۷

افشاگری لاریجانی درباره ممانعت وزارت بهداشت  از واردات واکسن

علی لاریجانی گفت: «با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند. قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسوولان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد.» به گزارش خبرگزاری برنا، رییس پیشین مجلس گفت: «حدود مردادماه سال گذشته (۱۳۹۹) بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و با اینکه مسوولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند. قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسوولان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد.»

لاوروف خواستار از سرگیری مذاکرات وین درباره برجام شد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه خواستار از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات «وین» درباره برجام شده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد لاوروف در گفت‌وگو با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران گفت که مذاکرات وین در خصوص برجام باید در اسرع وقت آغاز شوند. در این بیانیه آمده است: «طرف روسیه‌ای بر ضرورت آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای وین در خصوص وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.» رسانه‌ها ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بودند لاوروف با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس در وین دیدار و با وی درباره برجام گفت‌وگو کرده است. در این دیدار دو طرف در خصوص زمینه‌های اصلی فعالیت‌های آژانس، از جمله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، اصلاح سیستم پادمان‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین وضعیت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت‌وگو کردند. وزارت امور خارجه روسیه اخیرا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: «غنی‌سازی (۶۰ درصد) اورانیوم و تولید اورانیوم فلزی انحراف دیگری از برجام است که به دلیل عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته‌ای بوده این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران و دیگر کشورهای همکار، دست نخورده باقی مانده است». خبرگزاری رویترز پیش از آن مدعی شد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را رویت کرده و در این گزارش آمده که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد خود را افزایش داده است.

قانون مصوب مجلس برای دولت ایران لازم‌الاجرا است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. در تماس تلفنی روز جمعه «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با ایران را اعلام کرد و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم‌ تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را نشان‌دهنده عزم اتحادیه در این زمینه خواند. بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین تحولات افغانستان را چالش جدید برای منطقه و جهان برشمرد و بر نیاز به همکاری‌های جدی در زمینه مهاجران افغان تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص مسائل هسته‌ای را برای دولت ایران لازم‌الاجرا خواند و افزود: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهدات‌شان محرز شود. وزیر امور خارجه کشورمان راه‌حل افغانستان را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این‌کشور باشد، برشمرد و افزود: مردم افغانستان هستند که باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

سازمان‌ملل: ۱۴ میلیون نفر در افغانستان گرسنه هستند

سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) که یکی از ادارات تابعه سازمان ملل است، گزارش داد که از هر سه افغان یک نفر یا به عبارتی در مجموع 14 میلیون نفر امروز گرسنه هستند و دو میلیون کودک این کشور نیز دچار سوء‌تغذیه هستند و نیاز فوری به درمان دارند.در عین حال، از ابتدای سال جاری میلادی، درگیری‌ها و ناامنی‌ها بیش از 550 هزار نفر از مردم افغانستان را از خانه‌های خود رانده است و حدود 70 هزار نفر از مردم آواره این کشور در پایتخت جمع شده‌اند.با افزایش هزینه‌های تغذیه در ماه‌های اخیر، جان ایلیف، مدیر منطقه‌ای سازمان برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد که امروز، 14 میلیون نفر در افغانستان برای تهیه غذای خود مشکل دارند.وی همچنین تأکید کرد که قیمت گندم در ماه‌های گذشته 25 درصد افزایش یافته است و بنابراین، با این شرایط اقتصادی و آشفتگی سیاسی… بسیار دشوار است که این کشور در آینده از نظر غذایی ایمن باشد و کودکان دچار سوء تغذیه نباشند.

 

ارسال نظر