اعتماد به 18 وزیر

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۸۱
اعتماد  
به 18 وزیر

تعادل|سرانجام دیروز ماراتن بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با رای اعتماد مجلس به 18 نفر از 19 وزیر پیشنهادی ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم پایان یافت و صرفا حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 76 رای موافق و 193 رای مخالف و 18 رای ممتنع نتوانست به کابینه دولت سیزدهم راه یابد. در میان وزیران پیشنهادی، امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری با کسب 277 رای موافق و تنها 5 رای مخالف و 3 رای ممتنع، توانست بیشترین رای موافق نمایندگان را به خود اختصاص دهد.

بررسی صلاحیت کابینه معرفی شده ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری از روز شنبه (۳۰ مرداد) در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و با اعلام نتایج رای اعتماد نمایندگان به کابینه سیزدهم پایان یافت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و بعد از استماع آخرین دفاعیات رییس‌جمهوری از وزرای پیشنهادی‌اش نظر خود را درباره صلاحیت هر یک از آنها اعلام کردند.

نمایندگان در نشست صبح دیروز به ادامه بررسی صلاحیت ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخته و سپس بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت را به پایان رساندند.

در نشست عصر دیروز نیز بعد از پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو نوبت به رسیدگی به صلاحیت آخرین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم، حمید سجادی برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رسید.

سپس ابراهیم رییسی رییس‌جمهور با استفاده از وقت باقی مانده از دفاعیات وزرای پیشنهادی خود به بیان آخرین دفاعیاتش از کابینه پرداخت و بعد از آن مجلس وارد رأی‌گیری از نمایندگان برای ۱۹ وزیر پیشنهادی شد.

  مناقشه درباره اموال وزیر پیشنهادی نفت

یکی از مهم‌ترین رویدادهای دیروز صحن علنی مجلس به هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت رخ نمود، جایی که الیاس نادران، نماینده تهران به عنوان مخالف وزارت جواد اوجی، گفت که وزیر پیشنهادی نفت درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید.

نادران بیان کرد: آنچه که برای ما در سال‌های اخیر بیش از هر چیز اهمیت پیدا کرده این است که مردم به جریان پاکدستی اعتماد کردند و انتظار دارند که جریانات کشور بر این مبنا حرکت کند. بنده بیش از اینکه به کارآمدی افراد نگاه کنم به سلامت و پاکدستی آنها توجه می‌کنم.

وی افزود: امروز در کشور نفوذ از پنجره فساد وارد شده و اگر امروز فخری‌زاده‌های ما را می‌زنند به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید این رصد را انجام می‌داد.

نماینده مردم تهران گفت: در دو جلسه‌ای که با آقای خطیب داشتم عرض کردم آنچه که در مورد ۸۸ و قم و... می‌گویند به کنار، با آنچه با فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهید کرد؟ ما مدیران پاکدست می‌خواهیم. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت‌ترین افراد باشند. در جلسه با وزرای دیگر هم این را مطرح کردم. نادران خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی‌آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بدانند من چه چیزهایی می‌دانم،اما متوجه نشدند. به ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده‌اند، شما چطور ندیده‌اید. وی ادامه داد: از ایشان سوال کردم چه دارید؟ که پاسخ دادند ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید جاهای دیگر هم اینگونه است.

نادران گفت: درباره موضوع دیگری از ایشان سوال کردم که پاسخ دادند آقای رستم قاسمی و فرد دیگری رفته‌اند کاری انجام دادند و فرد شاکی علیه من رفته شکایت کرده است. گفتم چه پدرکشتگی داشته است؟ وی افزود: دوستان استناد می‌کنند که گزارش‌های اطلاعات و نهادهای امنیتی اینگونه و آنگونه است، اما گفتم پرونده‌های دیمیتریس کامبیس و دکل‌های گمشده و کشتی‌های مملکت زمانی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد. آیا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

  دفاع رییسی از اوجی و پاکدستی وزیران

از همین رو بود که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور قبل از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس، در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، گفت: هیچ اتهام مستقر شده نسبت به هیچکدام از وزیران وجود ندارد و خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بدون استناد سخن گفتن و اتهام زدن است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: صلاحیت وزرا و سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد و کجی و آلودگی، مساله مهم و شرط مطلق ما است و شرطی هم نیست که بشود از آن گذشت، لذا سلامت عزیزان معرفی شده، مورد تأکید بوده چون دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد، حتماً باید عناصر پاکدست و فسادستیز، امر اجرای آن را به دست بگیرند. لذا این جزو تأکیدات ما بوده است.

رییسی تصریح کرد: این شرطی نیست که فقط ابتدائاً ضرورت داشته باشد بلکه استدامتاً هم ضرورت دارد. این شرطی نیست که امروز مورد تأکید باشد و فردا بعد از رأی اعتماد مورد تأکید نباشد، همواره مورد تأکید است و این را آقایان نمایندگان، خانم‌های گرامی بدانند، هر زمانی معلوم شود نسبت به کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه فقط در جایگاه وزیر بلکه در جایگاه معاون وزیر، در جایگاه مدیرکل، تمام دست‌اندرکاران دولت باید بدانند، امروز سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد، گفت: در دولتی که می‌خواهد خدمتگزار مردم باشد و شرط اساسی‌اش پاکدستی است بدانند که ما سلامت نفس را و دوری از فساد و آلودگی را در این دولت جزو مسائل محوری و اساسی می‌دانیم، مساله سلامت یک موضوع کاملاً محوری است که باید همواره مورد توجه باشد، لذا این شرط همواره به عنوان شرطی است که باید مورد توجه همه ما در دولت مردمی قرار بگیرد.

رییسی با تاکید بر اینکه در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، اظهار داشت: شرط ضمنی که مردم عزیزمان برای رأی به بنده داشتند ولو به زبان جاری نکرده باشند اما به قول ما طلبه‌ها دلالت التزامی دارد، موضوع مبارزه با فساد است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در صورت وجود گزارشی متقن درباره اینکه مسوولی در دولت مرتکب فساد شده، در برخورد با او درنگ نخواهم کرد، گفت: این را به ملت عزیز به عنوان بهترین ناظرین و همچنین به شما نمایندگان عزیز ملت عرض می‌کنم که صرف یک اتهام، صرف یک نکته‌ای که در یک نامه‌ای نوشته شود، یا برای کسی احساسی پیدا شود، یا در جایی مکتوب شود، این کفایت نمی‌کند. باید بررسی کنیم، شما بررسی کنید. امام صادق(ع) فرمودند که حرمت مومن، حرمت کعبه و بلکه بالاتر از آن است و باید آن را حفظ کنیم. رییسی افزود: وقتی با سند متقن به این نتیجه رسیدیم که اتهامی متوجه کسی است، طبیعتا باید با ساز و کار خودش پیگیری شود. نسبت به برخی از وزرای معرفی شده نکاتی مطرح شد. باید عرض کنم، هیچ اتهام مستقر و قطعی شده نسبت به هیچ کدام از وزرا وجود ندارد. مواردی نسبت به شخصی مطرح بوده، مورد بررسی قرار گرفته، در یک مرحله‌ای هم ممکن است نظری داده شده، اما این اتهام مستقر نشده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: سخنی گفته شده، نامه‌ای نوشته شده، در یک مرحله هم ممکن است نظری داده شده باشد، اما این مستقر نشده، یعنی یک امر قطعی نسبت به کسی تعلق نگرفته است. این را با اطمینان به شما می‌گویم. نمایندگان عزیز، نسبت به هیچ‌ کدام از وزرای معرفی شده، اتهام مستقر شده وجود ندارد و اگر کسی یا جایگاهی اتهامی وارد کرده، از او رفع اتهام شده است.

رییسی با تاکید براینکه در برخورد با فساد خط قرمز نداریم، اظهار داشت: یک نکته باید مورد توجه باشد، خط قرمز ما در رابطه با فساد، فقط بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد نسبت دادن است. در دستگاه قضایی هم همیشه گفته بودم که خط قرمز ما این است که کسی بدون استناد و بدون یک امر متقن، نسبتی به کسی بدهد؛ این خط قرمز است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: فرقی نمی‌کند فردی که متهم می‌شود، چه کسی باشد، وابسته به کسی باشد، یا کجا باشد، اینها برای ما مهم نیست. در عمل هم شما دیدید که مشی ما این‌گونه بوده است و ان‌شاءالله خواهد بود. اما نسبت به بعضی از مواردی که این روزها اعلام شد، مواردی بود که خودم نسبت به یک مورد یا دو مورد حساس شدم. در همین ایامی که بحث صلاحیت‌ها مطرح بود، با دوستان‌مان، با وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تماس گرفتم و گفتم خواهش می‌کنم اگر نکته‌ای مطرح است، سریع بررسی کنید. رییسی ادامه داد: از من پرسیدند: الان و در این مقطع؟ که گفتم بله، همین الان. پرسیدند: اثر این کار چیست؟ گفتم اگر برای من روشن شد شخصی که بررسی شده مرتکب جرمی شده، اتهامی متوجه اوست، بنده که قسم نخوردم کسی را معرفی کنم که اتهامی متوجه اوست. اگر شما بررسی کردید و از نظر شما قطعی شد، به بنده خبر دهید، خودم می‌دانم چگونه عمل کنم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: حتما توقع مجلس از بنده این است و بنده هم معتقدم به عنوان کسی که مردم به او اعتماد کردند، حتما باید افراد صالح معرفی کنم. لذا از این جهت عرض کنم عزیزان ۳ روز وقت گذاشتند، تیمی را گذاشتند و من هم پیگیری کردم و اعلام کردند که نه، تمام ابعاد را بررسی کردیم و چیزی متوجه ایشان نیست. به این نتیجه رسیدم که این اطلاعات، اطلاعات درستی نیست.

  اوجی: پاکدست هستم

جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت اما در صحن علنی مجلس گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در پیش گرفته و با استفاده از روش‌های موجود و سایر روش‌ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.

اوجی او همچنین به صحبت‌های نادران نماینده تهران مبنی بر اینکه درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته، پاسخ داد و گفت: لازم است درباره مساله‌ای که آقای نادران درباره اموال شخصی‌ام بیان کرد و همچنین مواردی در فضای مجازی مطرح شده پاسخ دهم؛ در پیشگاه خداوند و شما نمایندگان اعلام می‌کنم که آنچه به عنوان دارایی‌ام به آقای رییسی اعلام کردم، همان است پس اگر غیر از آن هر گونه دارایی در این کره خاکی به من نسبت داده شده آن را به نام همان افرادی می‌زنم که چنین ادعایی می‌کنند. وی با اشاره به سابقه حضورش در صنعت نفت گفت: ۲۵ سال در وزارت نفت بودم و چند سالی در ستاد اجرایی و اکنون در بنیاد مستضعفان هستم. همواره پاکدست بودم و البته فسادستیزم. اوجی افزود: به یاری خداوند و کمک نمایندگان ریشه فساد را از وزارت نفت می‌کنیم و به همین دلیل است که باز هم می‌گویم هر گونه اموالی به غیر از متعلقاتم که پیش از این اعلام کرده‌ام، به نام بنده اعلام شود سندش را به نام مدعیان می‌زنم و متعلق به آنها است.

  محرابیان: مشکل آب و برق را حل می‌کنم

علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم نیز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: در برنامه‌ام حصول اطمینان از تأمین آب و برق پایدار و ارتقای حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون‌مداری مورد توجه خواهد بود.محرابیان اظهار کرد: ما مکلف هستیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در یک افق بلندمدت، مشکل آب و برق نداشته باشیم.

وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم اظهار کرد: بنده در نوشتن برنامه‌ام خود را موظف به انطباق مفاد مختلف با اسناد بالادستی دانسته‌ام. در حوزه برق ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات بوده است برای این ناترازی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ کشور سرلوحه کار خواهد بود. همچنین احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید که شامل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه تا سال آینده است مورد توجه خواهد بود. از طرف دیگر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی در طی چهار سال با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرا خواهد شد.

  وعده سجادی برای توجه  به استعدادهای ورزشی

حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در جلسه علنی عصر دیروز مجلس در دفاع از برنامه‌هایش گفت: وزارت ورزش می‌تواند و باید پرچمدار تحول به عنوان یکی از دروازه‌های دولت مردمی باشد. می‌کوشیم که به استعدادها نگاه کنیم که در چند سال گذشته ورزش و جوانان به حاشیه رفته است.

Taadol-02

ارسال نظر