دلار ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه 11 میلیون و 550 هزار تومان

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۲۲۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل رشد قیمت ارز شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. اونس جهانی به ۱۷۳۲ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته شده است. قیمت دلار نیز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شده است.

     دلار صرافی در آستانه ورود  به کانال ۲۶ هزار تومان 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۲۰ مردادماه) با ۲۷۸ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۵ هزار و ۹۳۴ تومان رسید.قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه در مقایسه با روز گذشته با ۲۲۳ تومان افزایش به ۳۰ هزار و ۴۱۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۴۲۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۰۸ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۱۲۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۴۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۴۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۲۱ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۷۱۲ تومان معامله شد.به گزارش ایرنا، دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته همواره در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشته است و آرام آرام به سمت کانال ۲۶ هزار تومان در حرکت است.

     افزایش ۳۰۰ هزار تومانی سکه  در سایه افزایش قیمت دلار و اونس جهانی 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهارشنبه، ۲۰ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.  تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۷۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۳۳ دلار و ۶۳ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و اونس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار هفته گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و اکنون برای کانال ۲۶ هزار تومان خیز برداشته است. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به رقم یک‌هزار و ۷۳۳ دلار رسیده است. قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۱ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام را به سمت قیمت ۱۲ میلیون تومان آغاز کرده است.

     پیش‌بینی بازار ارز در آینده نزدیک

یک فعال بازار ارز گفت: براساس اظهارات رییس‌جمهور جدید درباره سیاست‌های خارجی و تعامل با سایر کشورها، می‌توان پیش بینی مناسبی از آینده بازار ارز داشت و احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار در آینده نزدیک وجود دارد.

یک صراف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت فروش دلار در صرافی‌ها ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان است که نسبت به روز قبل تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد نیز وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است.برای بررسی تاثیر روی کارآمدن دولت جدید بر بازار باید منتظر ماند تا تیم اقتصادی دولت تعیین و سیاست‌ها اعمال شود؛ فعلا تشخیص این موضوع زمان می‌برد.رییس‌جمهور جدید گفته است که در دولتش سیاست‌های خارجی و تعامل با سایر کشورها مد نظر قرار می‌گیرد و گفته‌هایی مبنی بر آغاز دوباره مذاکرات درباره احیای برجام مطرح می‌شود که با این حساب می‌توان پیش بینی مناسبی از آینده بازار ارز داشت و احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار در آینده نزدیک وجود دارد. تمام فاکتورهای سیاسی بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و هر چه اخبار سیاسی مثبت‌تری منتشر شود، بر روند مثبت بازار و کاهش قیمت‌ها موثر است.وی درباره خواسته‌های صرافان از دولت جدید گفت: اولین خواسته ما همانند سایر صنوف این است که در تصمیم‌گیری‌های فنی و حرفه‌ای حوزه خود استقلال داشته باشیم. همچنین، در زمینه مسائل ارزی و تصمیم‌گیری‌های دولت برای آنها یک نماینده از صنف صرافان حضور داشته باشد، زیرا بسیاری از تصمیمات مرتبط با صرافی‌ها غیرکارشناسی است. یکی دیگر از خواسته‌های ما این است که روند صدور مجوز برای صرافی‌ها و تمدید آن تسهیل شود، زیرا بخشنامه‌های درنظر گرفته شده در این زمینه سختگیرانه است و حدود ۲۴ میلیارد تومان سرمایه برای تاسیس صرافی لازم است که با این حجم بالا صراف‌ها در شهرستان‌ها نمی‌توانند وارد این حرفه شوند و بدین‌ترتیب بخشی از صرافی‌های بانک مرکزی حذف می‌شود.  وی بیان کرد که هر چه هزینه‌های تاسیس صرافی بالا برود، هزینه‌های مشتریان برای دریافت خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند که باید اصلاحاتی در قوانین تاسیس صرافی‌ها صورت بگیرد. همچنین، دولت جدید باید هر چه زودتر قوانین مربوط به رمزارزها را تدوین و اجرا کند تا تدابیری در نظر گرفته شود که مبادلات رمزارزها در صرافی‌های مجاز و رسمی بانک مرکزی صورت بگیرد تا مردم از خطرات کلاهبرداری در امان باشند.  این فعال بازار ارز در پایان قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌ها را به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۷۵ تومان و ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت خرید و فروش یورو در صرافی‌ها نیز معادل ۲۹ هزار و ۵۴۰ تومان و ۳۰ هزار تومان است.

     قیمت جهانی طلا افت کرد

در پی ثبات قیمت دلار و افزایش سود اوراق خزانه‌داری امریکا، قیمت طلا افت کرد.روز چهارشنبه قیمت طلا با فشار بیشتر حاصل از دلار قوی‌تر و افزایش سود اوراق قرضه، کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های تورمی ایالات متحده بودند که می‌تواند بر زمان تصمیم کاهش حمایت پولی فدرال رزرو تأثیر بگذارد. طلای اسپات ۰.۲ درصد کاهش یافت و تا ساعت ۴:۱۸ صبح به وقت تهران به ۱۷۲۵.۹۸ دلار در هر اونس رسید، در حالی که بهای معاملات آتی طلای امریکا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۷۲۸ دلار در هر اونس رسید. شاخص دلار در برابر رقبای خود در بالاترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت و باعث گران شدن طلا برای صاحبان سایر ارزها شد. پس از تصویب لایحه زیرساختی گسترده سنای امریکا، سود اوراق خزانه داری امریکا به بالاترین سطح خود از اواسط جولای رسید. سود بیشتر اوراق قرضه، فرصت نگهداری طلای بدون سود را افزایش می‌دهد. 

 

ارسال نظر