امریکا با یک رویکرد واقع‌گرایانه به وین برگردد

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۶۹
امریکا با یک رویکرد واقع‌گرایانه به وین برگردد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: امنیت خلیج‌فارس برای ما خط قرمز است و ما همواره تلاش خود را کرده‌ایم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهایی چون انگلیس ایجاد می‌کنند در امان باشد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا ادامه این مذاکرات منتظر تغییر دولت در ایران و مسائل مربوط به آن بوده است، گفت: گفت‌وگوها با عربستان در چند دور برگزار شد. در ارتباط با موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو شد. سوال‌های مهمی در پیش روی دو طرف برای گفت‌وگو قرار داشت و ما در ایران فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفت‌وگو و حل و فصل مسائل فی‌مابین می‌توانیم به یک نگاه مشترک در مورد برخی از مسائل برسیم. فکر می‌کنیم که اگر عربستان سعودی به این پیام ایران توجه جدی داشته باشد که امنیت در منطقه صرفا از طریق وجود ترتیبات منطقه‌ای بین کشورهای منطقه ایجاد می‌شود، می‌توانیم در این مسیر به نتایج خوبی برسیم.

وی همچنین در ارتباط با بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ علیه ایران در ارتباط با اتفاقی که برای یک کشتی در دریای عمان رخ داده و طرح این موضوع که کمیته تحقیقی در ارتباط با این مساله در شورای امنیت ایجاد شود و آیا ایران عضو این کمیته خواهد بود یا خیر، گفت: اتهامات بی‌پایه و اساسی با سناریوسازی رژیم صهیونیستی علیه ایران مطرح شده است. این اظهارات و بیانیه‌های بی‌اعتبار و بی‌اساس نزد ایران مردود است. ایران به عنوان پایه اساسی امنیت و صلح در منطقه از جمله خلیج‌فارس در تمامی راه‌حل‌هایی که به تامین امنیت و صلح در این منطقه منجر شده حضور و مشارکت داشته و کسی نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. متاسفانه شاهد تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی با حمایت برخی از کشورها در آب‌های بین‌المللی هستیم. ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خود سکوت نمی‌کند و از هر اقدام جامعی که به امنیت کشتی‌های تجاری و صلح و ثبات بینجامد حمایت کرده و در این مسیر حرکت می‌کند.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت مرزهای ایران و حضور طالبان در برخی از نقاط مرزی کشور گفت: برخی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گهگاه دچار یک سری تحولات بوده ولی این مرزها با حضور مرزداران غیور کشور و همچنین عزیزان ارتش در آرامش قرار دارد و ما همواره تلاش کرده‌ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع طالبان نیز گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم طالبان بخشی از آینده افغانستان است. ما به گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی با حضور گروه‌های مختلف افغانستانی پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم که صدای حق شنیده شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع افغانستان و اینکه آیا ایران قصد دارد دور دوم مذاکرات تهران را در ارتباط با موضوع افغانستان برگزار کند، گفت: ما رایزنی‌های گسترده‌ای در سطح اعلامی و غیراعلامی در ارتباط با موضوع افغانستان داشته‌ایم که در مورد برخی از این رایزنی‌ها اطلاع‌رسانی شده است از جمله خبر سفر آقای طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه به افغانستان و پاکستان.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال ایسنا در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه بریتانیا علیه ایران و با توجه به ابراز نگرانی این کشور در مورد امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس گفت: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره اظهارات غیرمسوولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه با وزیر خارجه انگلیس در یک نقطه مشترک هستیم و ما هم نگران امنیت کشتیرانی تجاری در آب‌های بین‌المللی هستیم، گفت: این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در مقابل نفتکش ایران در آب‌های بین‌المللی انجام داد. اقدام آنها راهزنانه بود و چون بی‌مبنا بود مجبور به آزادسازی نفتکش ایرانی شدند که البته این تنها مورد در نقض امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی توسط انگلیسی‌ها نیست. توصیه ما به دولت انگلیس توجه به مسوولیت‌ها و وظایفش در این خصوص است. امنیت خلیج‌فارس برای ما خط قرمز است و ما همواره تلاش کرده‌ایم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهایی چون انگلیس ایجاد می‌کند، در امان باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته جایگاه این کشور در نظام بین‌المللی را نشان می‌دهد و هر چقدر اظهارات مسوولانه‌تری از مقامات انگلیسی ببینیم قطعا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه عراق به تهران و اینکه گفته می‌شود احتمالا وزیر خارجه عراق در سفر به تهران از مقامات ایران دعوت خواهد کرد که در نشست منطقه‌ای که بغداد درصدد برگزاری آن با کشورهای مختلف است شرکت کند، گفت: سفر وزیر خارجه عراق به ایران در دستور کار است و به ‌زودی انجام می‌شود ولی گمانه‌زنی در مورد محتوای پیامی که در این سفر به رییس‌جمهور محترم ارائه خواهد شد زود است و ما بر اساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایران همواره منادی گفت‌وگو و روابط منطقه‌ای بوده و همواره تلاش کرده که دیگر کشورهای منطقه را به مراودات منطقه‌ای دعوت کند و کشور عراق می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران نیز گفت: سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران چند ماه است که در دستور کار است و وقتی که جزییات آن نهایی شد آن را اعلام می‌کنیم.

وی در مورد سفر انریکه مورا به تهران و دیدارش با امیر عبداللهیان و دیگر مقامات وزارت خارجه خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده اظهار کرد: ایران عضو برجام است و در چارچوب برجام اقدامات خود را انجام داده است و آن کشوری که برجام را ترک کرده و به تعهداتش عمل نکرده و از آن خارج شده، امریکاست. آقای مورا در سفری که به ایران داشتند ملاقاتی هم با آقای امیرعبداللهیان داشتند و ایشان نظر رییس‌جمهور محترم را اعلام کردند. آقای مورا مذاکراتی را نیز از مقامات وزارت خارجه داشتند. مواضع آقای رییس‌جمهور به صراحت در نطق تحلیف ایشان گفته شده است. در نشست مطبوعاتی نیز که با خبرنگاران داشتند مواضع خود را تبیین کردند و چیزهایی بیش از این گمانه‌زنی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه آتی خواهند بود، گفت: اجازه دهید که در مورد اعضای کابینه، دفتر رییس‌جمهور اظهارنظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضع ایران در ارتباط با امضای توافقنامه بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای همکاری منطقه‌ای با یکدیگر اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس ریشه ناامنی، تروریسم و خشونت در منطقه و جهان بوده و هست. این رژیم سمبل یک رژیم نامشروع و بی‌آبرو در نظام بین‌الملل بوده است و تمام کشورهایی که با محاسبه اشتباه خودشان به این رژیم نزدیک شده‌اند از این بی‌آبرویی و ناامنی رژیم صهیونیستی دچار صدمه شده‌اند و از این طریق خودشان را هم به عنوان منبع ناامنی معرفی می‌کنند چرا که صهونیست‌ها هر کجا پا گذاشته‌اند، ناامنی ایجاد کرده‌اند و ادامه حیات این رژیم در ایجاد ناامنی و بحران است. رژیم صهونیستی در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و این اشتباه محاسباتی است که اگر کشوری فکر کند که با تمسک به این رژیم می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند.

خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: ایران بارها نشان داده است که در خصوص تامین امنیت خود هیچ گونه مسامحه‌ای با کسی ندارد و همگان باید بدانند که ایران با زبان منطق و در عین حال قاطع خود از منافع خود و مردمش دفاع می‌کند.

وی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و برخی از مسائلی که در این زمینه بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکرده‌ایم. یک فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران رخ داده و طبیعتا در این فرآیند تغییراتی در تیم‌های اجرایی صورت می‌گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه حاکی از شکوه مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آقای رییسی نیز در سخنان خود در روز تحلیف و همچنین در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌شان به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران لحظه‌ای تردید ندارم، گفت: همه اینها در چارچوب منافع عالی مردم صورت خواهد گرفت. با رعایت تمامی جزییات و دستورالعمل‌های اعلامی و مشخص شده از سوی نهادهای بالادستی.

وی گفت: باید منتظر باشیم که دولت به صورت کامل مستقر شود، وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد.

خطیب‌زاده در ادامه پاسخ خود به این سوال تصریح کرد: واشنگتن باید بداند که نمی‌تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه غیر از آنچه در چند سال گذشته مقاومت حداکثری مردم ایران اتفاق افتاده به دست آورد. رویکرد امریکا باید تغییر کند و به حقایق روی زمین بیش از پیش توجه کند.

وی با بیان اینکه آنها می‌دانند که فشار حداکثری شکست خورده است و برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از برجام قابل قبول نیست و همچنین چیزی کمتر از برجام در رفع تحریم‌ها برای دولت و نظام قابل قبول نیست، گفت: آنها باید با یک رویکرد واقع‌گرایانه به وین برگردند تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسیم. قطعا اگر به راه‌حلی برسیم که امریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و به تعهدات خود عمل کند جمهوری اسلامی نیز براساس آنچه اعلام کرده اقدامات جبرانی خود را متوقف و به تعهداتش عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بدهی انگلیس به ایران تصریح کرد: این بدهی که بیش از چهار دهه است انگلیس به ایران دارد یک بدهی قطعی است که محاکم کشور انگلیس نیز آن را تأیید کرده‌اند. البته دولت انگلیس تا به امروز متأسفانه نه تنها بدهی قبلی خود را به بهانه‌های واهی پرداخت نکرده بلکه رفتارهایی داشته که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است. شاهد این بوده‌ایم که هر بار دولت انگلیس به بهانه‌ای این را گروگان موضوع دیگری کرده است و جای تأسف دارد که منطق دولت انگلیس عدم پرداخت بدهی‌های قطعی خودش است در حالی که ادعاهای زیادی را در مورد رعایت حقوق بین‌الملل مطرح می‌کند ولی در عمل نشان داده که به هیچ کدام پایبند نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد: نه‌تنها دریافت این بدهی از دولت انگلیس همواره در دستور کار ما بوده است بلکه اگر دولت انگلیس بخواهد از پرداخت آن سرباز بزند این دولت را درباره عدم پرداخت بدهی‌هایش مسوول خواهیم کرد.

 

ارسال نظر