در جابه‌جایی دولت نباید هیچ حقی از مردم ضایع شود

۱۴۰۰/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۳۰
در  جابه‌جایی دولت نباید  هیچ حقی از مردم ضایع شود

رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از ضرورت‌هایی است که عاشقان اهل‌بیت(ع) و مسوولان هیات‌های عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند. سیدابراهیم رییسی عصر روز یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: عزاداری‌های ماه محرم با فرهنگ دینی و ملی مردم عجین شده و علاقه عمیق مردم کشورمان به امام حسین(ع) و یاران شهیدش از جلوه‌های بسیار زیبای ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

رییسی با بیان اینکه انس زنان و مردان ایرانی با عزاداری‌های ایام محرم روحیه خودباوری و ایثار را در کشور تقویت کرده و به پیشرفت حل و فصل مسائل کشور کمک می‌کند، افزود: اگرچه ذکر مناقب اهل بیت (ع) در ایام محرم برکات زیادی دارد اما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از ضرورت‌هایی است که عاشقان اهل‌بیت(ع) و مسوولان هیات‌های عزاداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حفظ جانِ مردم، اولویت اول است، اظهار داشت: متولیان ورزشگاه‌ها و اماکن غیرمسقف، با هیات‌های عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداری‌های محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کنیم تا کشور از این شرایط سخت به سلامت عبور کند.رییسی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه باید مراقبت کنیم در فصل جابه جایی دولت در اثر ایجاد وقفه در کارها و یا به تاخیر افتادن تصمیمات ضروری هیچ حقی از مردم و حکومت ضایع نشود، تصریح کرد: ضرورت دارد نهایت دقت به عمل آید تا در مقطع جابه جایی دولت هیچ اقدامی به ویژه نظارت بر بازار و تامین نیازمندی‌های مردم با سستی مواجه نشود.رییسی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار خاطرنشان کرد: خبرنگاران پل ارتباطی دولت و مردم هستند که دغدغه‌های مردم را به مسوولین و دیدگاه مسوولان را به مردم منتقل می‌کنند و صمیمانه از تلاش همه اصحاب رسانه که صادقانه اخبار را به مردم می‌رسانند، تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهوری ادامه داد: حمایت‌های حقوقی و قضایی از اصحاب رسانه یکی از ضروریاتی است که نباید در لفظ و سخن باقی بماند. لذا از وزیر دادگستری و دیگر مسوولین مربوطه می‌خواهم اگر شکایتی از جانب شخصیت حقوقی دولت علیه خبرنگاری مطرح است، چنانچه شکایت شخصی و احتمال تضییع حقوق بیت‌المال در آن مطرح نباشد، همه این شکایات بخشیده شود. رییسی همچنین در واکنش به اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه، به موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی اشاره کرد و گفت: بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از آرزوهای سالیان دور کشور است. قاعده صحیح بودجه‌ریزی نیز این است که بودجه نه بر اساس چانه‌زنی و بر اساس افزایش‌های از قبل تعیین شده بلکه مطابق با فعالیت‌های عملیاتی و میزان تحقق اهداف و پروژه‌ها تخصیص یابد.رییسی تاکید کرد: نکته مهم در بودجه‌ریزی عملیاتی قابلیت رصد و نظارت هزینه‌کرد بودجه است و امیدواریم با اقداماتی که در دولت گذشته در این زمینه آغاز شده بتوانیم این هدف را محقق کنیم که بسیار در شفاف شدن بودجه، صرفه‌جویی و کاهش هزینه تمام شده پروژه‌ها موثر خواهد بود.رییس‌جمهوری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از زحمات اعضای دولت به ویژه آقایان جهانگیری و واعظی، برای آقایان مخبر و اسماعیلی در مسوولیت‌های جدیدشان در دولت آرزوی موفقیت کرد.

 واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است

رییس‌جمهورروز گذشته با حضور در یک مرکز درمانی، اولین دز واکسن ایرانی کرونا را دریافت کرد.

رییسی پس از دریافت واکسن برکت، در گفت‌وگویی کوتاه با تشکر از تلاش مجاهدانه کادر درمان برای صیانت از جان مردم، گفت: از همه دست‌اندرکاران تولید واکسن در کشور می‌خواهم که نهایت تلاش‌شان را برای تسریع در تولید واکسن به کار بگیرند.

وی افزود: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به مسوولان مربوطه تاکید کرده‌ام و اینجا نیز تکرار می‌کنم که همه توان خود را برای واکسیناسیون عمومی قبل از رسیدن فصل سرما به کار بگیرند.رییسی ادامه داد: واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است تا بتوانیم مقاومت عمومی مردم را در برابر این ویروس و جهش‌های احتمالی که دارد، بالا ببریم.

رییس‌جمهور اظهار داشت: هر میزان که امکان استفاده از واکسن داخلی فراهم بود، استفاده می‌کنیم و به هر مقدار که کمبود وجود داشت نیز باید از خارج واکسن‌های معتبر وارد شود.رییسی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه گزارش‌های دریافتی درباره آمار مبتلایان و قربانیان کرونا، نگران‌کننده است، تصریح کرد: مردم حتما توصیه‌های بهداشتی ارایه شده را به‌طور دقیق رعایت کنند و مسوولان مربوطه نیز تلاش کنند تا الزامات و زمینه اجرای کامل این دستورالعمل‌ها فراهم شود. واکسن کرونای برکت محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان کشورمان است که از مدتی پیش مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرده و جمهوری اسلامی ایران با ساخت این واکسن به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل شده است.

 حاجی‌دلیگانی:  جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی ۳۱ مرداد برگزار می‌شود

‌عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، در روز ۳۱ مرداد خبر داد.حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه عصر دیروز این هیات، اظهار داشت: اگر فردا و یا سه‌شنبه، نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ارایه شود، این نامه در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس اعلام وصول خواهد شد.

وی بیان کرد: به محض اینکه لیست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شود، کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم بررسی برنامه‌های آنان را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

عضو هیات‌رییسه مجلس با اشاره به اینکه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت یک هفته در کمیسیون‌های تخصصی مجلس طول می‌کشد، گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های آنان با اسناد بالادستی، از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقداماتی است که در کمیسیون‌های مجلس در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد و در نهایت گزارش بررسی‌های آنان به هیات‌رییسه مجلس ارایه خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: بر این اساس، اگر سه‌شنبه، لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود، نمایندگان مجلس از عصر روز سه‌شنبه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌ها آغاز می‌کنند و مجلس نیز در روز چهارشنبه، جلسه علنی نخواهد داشت.عضو هیات‌رییسه مجلس بیان کرد: بنابراین، روز شنبه، ۳۱ مرداد ماه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در جلسه علنی مجلس در دو یا سه شیفت، آغاز خواهد شد.


محمد مخبر به عنوان معاون‌اول رییس‌جمهور منصوب شد

رییس‌جمهور، در حکمی محمد مخبر را به عنوان معاون‌اول رییس‌جمهور منصوب کرد. سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور، طی حکمی محمد مخبر را به عنوان معاون اول رییس‌جمهور منصوب کرد.محمد مخبر که با حکم رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشته، دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل است.وی متولد دزفول و دارای سوابق و فعالیت‌های انقلابی در دوران طاغوت و سوابق مدیریتی پس از پیروزی انقلاب است؛ مسوول بهداری سپاه دزفول در زمان جنگ، مدیرعامل مخابرات دزفول، معاون استانداری خوزستان، معاون بازرگانی بنیاد مستضعفان بوده و از سال ۱۳۸۶ تاکنون نیز ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را برعهده داشته ‌است.

از جمله اقدامات وی در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می‌توان به تاسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفین و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) اشاره کرد. 

نخستین توییت مخبر در جایگاه معاون اول رییس‌جمهور

معاون اول رییس‌جمهور در توییتی نوشت که خدا را شاکرم تا فرصتی فراهم شد تا با صمیمیت و بی‌پیرایه و بی‌واسطه بگویم و با صراحت از شما و مردان بشنوم‌.

متن توییت محمد مخبر به شرح زیر است: 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

خداوند منان را شاکرم که در سنگر خدمت به مردم عزیز فرصت و مجالی فراهم شد تا با صمیمیت و بی‌پیرایه و بی‌واسطه بگویم و با صراحت بشنوم از شما مردان و زنان تاریخ‌ساز کشورم که افتخار سرزمین ایران اسلامی هستید.»

مخبر با حکم حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور انتخاب شد.


غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس‌جمهوری شد

رییس‌جمهوری در حکمی غلامحسین اسماعیلی را به عنوان رییس دفتر خود منصوب کرد.ابراهیم رییسی  در حکمی غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه را رییس دفتر خود انتخاب و معرفی کرده است. غلامحسین اسماعیلی از جانبازان دوران دفاع مقدس، دارای سوابق متعدد اجرایی از جمله در دستگاه قضایی بوده و پیش از این سخنگو و رییس حوزه ریاست قوه قضاییه بوده است.براساس این گزارش، آیت‌الله رییسی  همچنین محمد مخبر را به سمت معاون اولی خود منصوب کرد. غلامحسین اسماعیلی متولد ۱۳۴۴ در بیرجند است و سمت‌های مختلفی را در کارنامه کاری‌اش دارد. دادستانی مشهد، رییس سازمان زندان‌های کشور، رییس کل دادگستری استان تهران و سمت‌های دیگری که در حوزه قضایی کشور تجربه کرده و سخنگوی قوه قضاییه هم بوده است. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه و قبل از آن، رییس کل دادگستری استان تهران و رییس شعبه اول دادگاه تجدید نظر بوده است. وی از سال ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۳، ریاست سازمان زندان‌های کشور را بر عهده داشت.

ارسال نظر