اخبار

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۲۸

کاهش مصرف نفت در امریکا رکورد ۲۵ ساله زد

آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد مصرف نفت امریکا در سال ۲۰۲۰ به ۱۸.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین رکورد در ۲۵ سال گذشته بود. اداره اطلاعات انرژی امریکا در برآورد جدید از مصرف فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد مصرف نفت در بخش حمل‌ونقل ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن کاهش پیدا کرد. مصرف نفت تقریبا در همه بخش‌های مصرف‌کننده انرژی کاهش داشت. قرنطینه و تدابیر دیگری که سال میلادی گذشته به منظور مهار شیوع ویروس کرونا در امریکا به اجرا درآمدند، عامل اصلی مصرف پایین‌تر نفت به خصوص در بخش حمل‌ونقل بودند که شاهد سقوط مصرف بنزین، دیزل و سوخت جت بود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، مصرف بنزین که پرمصرف‌ترین فرآورده نفتی در امریکاست، در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۴ درصد کاهش یافت و به هشت میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح مصرف بنزین در امریکا از سال ۱۹۹۷ به این طرف بوده است.

ونزوئلا ۶ صفر را  از اسکناس‌هایش را حذف می‌کند

این برای سومین بار در ۱۳ سال اخیر است که ونزوئلا اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کند اما تمام دفعات قبلی به دلیل انجام نشدن اصلاحات ساختاری نتیجه‌ای در بر نداشته است. در حالی که نرخ تورم افسارگسیخته ونزوئلا باعث شده است تا پول ملی این کشور هر روز کم ارزش‌تر شود، بانک مرکزی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۶ صفر از اسکناس‌های این کشور حذف خواهد شد. این تغییر از روز یکم اکتبر اعمال می‌شود و هدف اصلی این کار، تسهیل مبادلات روزمره عنوان شده است. نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا پیش‌تر گفته بود مردم این کشور برای بیان قیمت‌ها، اعداد را تقسیم بر میلیون می‌کنند. این برای سومین بار در ۱۳ سال اخیر است که ونزوئلا اقدام به حذف صفر از پول ملی خود می‌کند اما تمام دفعات قبلی به دلیل انجام نشدن اصلاحات ساختاری نتیجه‌ای در بر نداشته است. در سال ۲۰۱۸ تعداد ۶ صفر و در سال ۲۰۰۸ نیز سه صفر از پول ملی حذف شده بود. 

بلیت سفر به فضا  چقدر آب می‌خورد؟

شرکت ویرجین گالاکتیک اعلام کرد: هر صندلی فضاپیمایش برای سفر به فضا را از روز پنجشنبه با قیمت پایه 450 هزار دلار به فروش خواهد رساند. چند هفته پیش ریچارد برانسون، مالک این شرکت فضایی با استفاده از همین فضاپیما به شکل پر سر و صدا به فضا سفر کرده بود. برانسون توانسته بود با استفاده از فضاپیمای ویرجین گالاکتیک در روز 11 جولای 50 مایل به فضا برود و سپس به زمین بازگردد. وی 17 سال است که دنبال انجام این کار است و انتشار خبر فروش بلیت‌های فضاپیمای ویرجین گالاکتیک باعث شد تا سهام شرکت 5 درصد رشد کند. 

تیشه اردوغان به ریشه لیر

پس از سخنان رییس‌جمهور ترکیه در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره، ارزش لیر مجددا ریزش کرد. رییس‌جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفته نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه‌گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است. نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا نیز کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله‌گران بازارهای ارز در این کشور است. مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری تاریخ معاصر خود برسد.

طلا پناهگاهی برای در امان ماندن از تبعات چاپ پول؟

حدود 50 سال پیش بود که ریچارد نیکسون، رییس‌جمهور وقت امریکا استاندارد ارزش‌گذاری دلار بر مبنای ذخایر طلای این کشور را کنار گذاشت و از آن زمان به بعد شاهد آن هستیم که ارزش دلار و برخی دیگر از ارزهای بین‌المللی کاهش داشته است. دلیل این کاهش ارزش، تورمی بود که از آن زمان به بعد در اقتصادهای مختلف جهان شاهد بودیم که بخشی از آن مربوط به اقدام بانک‌های مرکزی کشورهای جهان به چاپ پول و تزریق آن به اقتصاد است. اگون ونگریرز کارشناس موسسه گلدسویس می‌گوید کشورهای جهان در حال ادامه سیاست چاپ پول و در کنار تورم در حال انباشت کردن میزان بدهی‌های عمومی خود هستند. به گفته وی، ممکن است طلا بتواند پناهگاه خوبی برای در امان ماندن از عواقب این مساله باشد. بسیاری از کشورها از جمله امریکا در طول بحران کرونا با هدف تحریک اقتصاد خود و جلوگیری از تداوم رکود و رشد منفی اقتصادی دست به چاپ گسترده پول زده و هزاران میلیارد دلار به اقتصادهای خود پول تزریق کردند. تنها کشوری که از اجرای این سیاست خودداری کرد و در این زمینه میان اقتصادهای بزرگ جهان استثنا بود چین است.

 

ارسال نظر