رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۶۵

رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی  از محکومان موافقت کردند

به‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و هشتصد و بیست و پنج تن (۲۸۲۵) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رییس قوه قضاییه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پرونده‌های عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارایه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

فاصله تورمی دهک‌های مختلف در تیرماه ۱۴۰۰ کاهش یافت 

برابر آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار، فاصله تورمی دهک‌ها در تیرماه ۱۴۰۰ برابر ۶.۲ درصد بود که نسبت به ماه قبل (۶.۸ درصد) ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.  به گزارش ایرنا، خانواده‌ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه سالانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند. دهک نخست، کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند. نرخ تورم در دهک‌های مختلف متفاوت است و مرکز آمار نرخ تورم و فاصله تورمی این دهک‌ها را پس از اعلام نرخ تورم هر ماه منتشر می‌کند. براساس اعلام این مرکز نرخ تورم در تیرماه ۴۴.۲ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۳.۶ درصد برای دهک ششم تا ۴۹.۹ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.  محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥١.٩ درصد برای دهک دهم تا ٥٦.٩ درصد برای دهک دوم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٢.٨ درصد برای دهک اول تا ٤٩.٤ درصد برای دهک دهم است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد. آنچه دهک‌های درآمدی را از یکدیگر مجزا می‌کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک‌های کم‌درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می‌کنند. براین اساس، اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم در کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آن‌گاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخص‌های تورمی پردرآمدها فعال‌تر می‌شود. ضریب اهمیت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد.

دولت آینده با تفکیک  وزارت راه و شهرسازی موافق است

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب در اولویت قرار گرفتن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی اخیر قوه مقننه گفت: بستر مجلس برای اینکه این وزارتخانه عریض و طویل ساماندهی شود آماده است. به گزارش تسنیم، محمدرضا رضایی‌کوچی با بیان اینکه ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی به قدری زیاد است که دو حوزه مسکن و حمل و نقل آسیب جدی دیده‌اند، افزود: در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که نشان از عدم موفقیت در طرح‌های شهرسازی را نشان می‌دهد. نماینده اصولگرای جهرم در مجلس با بیان اینکه کیفیت ساخت و ساز‌ها در چند سال اخیر پایین آمده است، ادامه داد: ۴ میلیون واحد در کشور کم داریم که اینها همه نشان می‌دهد در حوزه مسکن و شهرسازی مشکلات زیادی داریم. رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو بخش مسکن و حمل و نقل این دو ابر مشکل کشور قطعا حل خواهد شد. رضایی کوچی با بیان اینکه این طرح بارمالی نخواهد داشت، عنوان کرد: با مسوولان دولت آینده  هماهنگ کرده‌ایم و آنها نیز موافق تفکیک این وزارتخانه هستند.

روسیه و چین به دنبال کاهش وابستگی به دلار

سفیر چین در روسیه با اشاره به افزایش سهم یوان از مبادلات تجاری با روسیه گفت: در پاسخ به سیاست‌های تحریمی امریکا، کشورها در تلاش برای فاصله گرفتن از دلار هستند. سهم یوان از تجارت با روسیه در سال ۲۰۱۴ معادل ۳.۱درصد بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۷.۵درصد افزایش پیدا کرد. به گفته ژانگ هانویی، روسیه به تدریج در حال کاهش وابستگی به دلار است و چین نیز تلاش دارد در مناسبات دوجانبه خود با این کاهش سهم دلار را تا حد امکان کاهش دهد. او همچنین افزود که مقبولیت یوان در بین مقامات، کسب و کارها و سرمایه‌گذاران روسی افزایش پیدا کرده است. چین اصلی‌ترین شریک تجاری روسیه است و در سال ۲۰۱۹ حجم مبادلات دو طرف به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که طبق توافق طرفین قرار است این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. 


 

ارسال نظر