تولید نفت اوپک‌پلاس ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ در روز افزایش می‌یابد

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۲۵
تولید نفت اوپک‌پلاس ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ در روز افزایش می‌یابد

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) ضمن موافقت با تغییر خط پایه تولید پنج کشور از مه ۲۰۲۲ و افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برای هر ماه تا دسامبر ۲۰۲۲ موافقت کردند. به گزارش شانا، براساس تصمیم نشست دیروز وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، مجموع عرضه نفت کشورهای عضو این ائتلاف از یکم اوت ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲ هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و این افزایش تولید به شرایط بازار بستگی خواهد داشت. اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف اوپک‌پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کاستند و مقرر شده بود این توافق آوریل ۲۰۲۲ پایان یابد.

توافق کاهش تولید اوپک پلاس پایان ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) ۲۰۲۱ به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. اعضای اوپک پلاس همچنین موافقت خود را با تغییر خط پایه تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه از مه ۲۰۲۲ اعلام کردند، افزایش تولید پنج کشور یادشده با تغییر خط پایه تولید در مجموع یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیستمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (اوپک پلاس) در یکم سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

  زنگنه: اوپک پلاس نمی‌تواند بازگشت نفت ایران به بازار را نادیده بگیرد

اوپک پلاس نمی‌تواند بازگشت تولید نفت ایران به بازارهای جهانی بعد از رفع تحریم‌ها را نادیده بگیرد. بیژن زنگنه بعد از نوزدهمین نشست اوپک پلاس، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲۰ روز پیش به دلیل مخالفت امارات جلسه هجدهم به تعویق افتاد، ادامه داد: اکنون با تغییر مبنای تولید، به توافق رسیدیم و بر اساس این توافق ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: این بحث با امارات، ربطی به بازگشت نفت ایران به بازار ندارد. زنگنه تاکید کرد: در مجموع ظرف ۱۵ ماه آینده، ۵.۸ میلیون بشکه به تولید نفت اضافه می‌شود و اول سپتامبر جلسه بعدی برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه در تمام این بحث‌ها بازگشت ایران پدیده مهمی است و اوپک پلاس نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد، گفت: میزان افزایش تولید صادرات نفت ایران با رفع تحریم‌ها بسیار زیاد است. وزیر نفت ادامه داد: با توجه به تصمیم اوپک پلاس، قاعدتا قیمت‌ها به سمت بالا نمی‌رود اما عدم توازنی اتفاق نخواهد افتاد. زنگنه افزود: اوپک پلاس باید مقدار تولیدی را که کاهش داده بود، به بازار بازگرداند و با توجه به رشد اقتصاد جهانی این اتفاق خواهد افتاد. 

وی تاکید کرد: اگرچه قیمت‌های بالای نفت در کوتاه‌مدت جذاب است اما با توجه به افزایش تولید نفت‌های گران‌قیمت، در زمان طولانی خبر خوبی نیست.

  امارات برنده اختلاف با عربستان

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات در کنفرانس خبری گفت: «ما از این توافق خوشحالیم.»

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان از پاسخ به سوال در مورد چگونگی برای رسیدن به این مصالحه خودداری کرد.با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا برای نفت، اوپک‌پلاس به منظور تقویت قیمت این کالای اساسی در سال گذشته میلادی توافق کردند تا از ماه مه 2020 روزانه 9.7 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که رقمی بی‌سابقه و رکورد محسوب می‌شد و در فاز نخست تصمیم گرفتند تا این قرارداد تا آوریل 2022 ادامه یابد.

با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج بر میزان تولید افزودند و اکنون (جولای 2021) کاهش تولید به 5.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه، از ماه آگوست تا دسامبر 2021، تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز یا ماهانه 400 هزار بشکه در روز بیشتر خواهد کرد. همچنین این گروه توافق کرد که تاریخ پایان توافق کاهش تولید را از تاریخ اولیه مورد توافق یعنی آوریل 2022 به پایان سال 2022 تغییر دهد تا در صورت توقف بهبود شرایط اقتصادی در جهان در اثر بروز انواع جدید ویروس کرونا، جای بیشتری برای مانور داشته باشد. در حالی که هم ریاض و هم امارات از افزایش فوری تولید نفت حمایت می‌کردند، اما امارات با نظر عربستان برای تمدید تاریخ قرارداد تا دسامبر 2022 بدون دریافت سهمیه تولید بالاتر مخالفت می‌کرد.

  تغییر سهمیه تولید چند کشور به اختلافات پایان داد

برای حل این اختلاف، اوپک‌پلاس با سهمیه تولید جدید از مه 2022 برای چند عضو از جمله امارات، عربستان، روسیه، کویت و عراق موافقت کرد.

براساس برآوردهای رویترز، این تعیین جدید سهمیه از ماه مه سال آینده، 1.63 میلیون بشکه در روز بر عرضه اوپک می‌افزاید.

  افزایش سطح تولید پایه امارات به 3.5 میلیون بشکه

سطح تولید پایه امارات که میزان کاهش تولید با آن محاسبه می‌شود، از ماه مه 2022 به 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد در حالی که در حال حاضر 3.168 میلیون در روز است.

سطح تولید پایه عربستان و روسیه نیز از 11 میلیون بشکه در روز فعلی به 11.5 میلیون در روز افزایش خواهد یافت. سطح تولید پایه کویت و عراق نیز هر کدام روزانه 150 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وزیر انرژی عربستان، نیجریه و الجزایر نیز می‌توانند سطح پایه تولید خود را مورد تجدیدنظر قرار دهند.


 

ارسال نظر