کرونا در کشور تقریباً صعودی شده است

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۸۲
کرونا در کشور تقریباً صعودی شده است

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان در زمینه بستری‌ها شرایط مناسبی ندارند و آمارشان رو به افزایش است؛ همچنین تهران و برخی دیگر استان‌ها در مسیر خیز هستند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تبریک در پیش بودن عید قربان گفت: ویروس کرونا در 17 ماه گذشته به شکل‌های مختلفی درآمده و اخیراً به صورت ویروس هندی ظاهر شده که از شرق وارد کشور شده است و به سمت عمق کشور می‌رود. متأسفانه برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران، هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان در زمینه بستری‌ها شرایط مناسبی ندارند و آمارشان رو به افزایش است. همچنین تهران و برخی دیگر استان‌ها در مسیر خیز هستند. وی افزود: این ویروس فشار زیادی بر جامعه و مردم در این مدت وارد کرده و آثار روانی زیادی داشته و خسارات فراوان اقتصادی و فرهنگی بر ما داشته است. رئیس‌جمهور گفت: در حالی که فکر می‌شد به سمت آرام شدن شرایط می‌رویم، انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر از سویی دیگر و همچنین سفرهای تابستان از سویی دیگر دست‌به‌دست هم دادند و از اینها مهم‌تر ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی کار را سخت کرد و امروز با خیز صعودی، تقریباً در سراسر کشور مواجه هستیم. روحانی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم از این ویروس فاصله بگیریم و مشکلات مردم کاهش یابد، سلامت جسمی و روحی مردم و همچنین معیشت آنها حفظ شود، بهترین راه این است که ما از ویروس فاصله بگیریم و این یعنی در اجتماعات شرکت نکنیم، ترددها کاهش یابد و همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. وی گفت: متأسفانه میزان عمل به پروتکل‌های بهداشتی در کشور 48 درصد است و این میزان خیلی کم است و باید بالای 90 درصد باشد. میزان رعایت دستورالعمل‌ها پایین است، ویروس هندی وارد کشور شده است و در فصل تابستان هستیم و اگر دورهمی‌ها باز هم برقرار باشد و اجتماعات شکل بگیرد، پیداست که شرایط چگونه خواهد شد. راه‌حل اصلی برای اینکه سلامت مردم حفاظت بشود، فاصله گرفتن از این ویروس در چارچوب پروتکل‌ها است.

روحانی با بیان اینکه مساله بعدی امر واکسیناسیون است، خاطرنشان کرد: الحمدلله بیش از 7 میلیون واکسن تاکنون تزریق شده و دو میلیون دیگر هم توزیع شده و به تدریج تزریق خواهد شد. در طول هفته جاری حدود 7 میلیون دوز وارد کشور می‌شود و در مردادماه می‌توانیم از حدود 1.5 میلیون دوز واکسن داخلی استفاده کنیم. در دو هفته‌ی آینده حدود 10 میلیون دوز واکسن در دسترس خواهیم داشت که تزریق آن نیز نهایتاً ظرف 20 روز انجام می‌گیرد و تا پایان این دولت طبق وعده‌مان به مردم، افراد بالای 65 سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند واکسن می‌زنند و البته در برخی استان‌ها واکسیناسیون افراد بالای 60  سال هم در حال انجام است و در برخی نقاط مرزی و جزایر، افراد بالای 18 سال هم واکسن دریافت می‌کنند.

وی در ادامه درخصوص بازگشایی مدارس تصریح کرد: امیدواریم برای مدارس نیز شرایطی شکل بگیرد تا در مهرماه بازگشایی شوند؛ واکسن برای معلمین، اساتید دانشگاه‌ها و همچنین برای عشایر و سایر گروه‌ها در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله طبق وعده‌مان عمل خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور گفت: یکی دیگر از واکسن‌های داخلی نیز به بازار واکسیناسیون آمده و امیدواریم تا پایان دولت در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: مردم عزیز ما بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد تا برخی فکر کنند که باید پروتکل‌ها را کنار بگذارند؛ اگر دو دوز واکسن تزریق شود در کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر است ولی حتماً جلوی ابتلا را نخواهد گرفت و این ویروس جهش‌یافته است و تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی حتماً باید رعایت شود. وی افزود: بسیاری کشورها که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بعد از واکسیناسیون کنار گذاشتند، مجدداً توصیه به رعایت دستورالعمل‌ها می‌کنند. حتی اگر ما قادر باشیم در آینده به تمام مردم واکسن بزنیم، اگر کشورهای اطراف، منطقه و یا در جهان کشورهایی باشند که  درگیر کرونا باشند، ممکن است ویروس به کشور ما بیاید و سرایت کند. مصونیت کافی زمانی حاصل می‌شود که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: باید همه توان را به کار ببریم تا جلوی عادی‌انگاری در جامعه را بگیریم و مردم همچنان بدانند که چرخه انتقال ویروس وجود دارد و این بیماری می‌تواند خطرناک باشد و باید همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم.روحانی در پایان اظهار داشت: مصونیت کامل از این ویروس زمانی خواهد بود که تمام کشورها از واکسن استفاده کنند و چون تا آن زمان فاصله داریم، باید خودمان را برای زندگی در شرایط کرونا و اجرای پروتکل‌ها برای مدت طولانی آماده کنیم.

 

ارسال نظر