بازار در انتظار تعیین تکلیف شرکت‌های پالایشی

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۱۷

روز گذشته رییس سازمان بورس نامه‌ای خطاب به وزیر نفت در خصوص تعیین قیمت خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه ارسال کرد. بر اساس این نامه صورت‌های مالی حسابرسی شده پیش از مجامع شرکت پالایشی الزامی است و عدم ارایه این صورت مالی‌ها می‌تواند وضعیت راکمی نگران‌کننده کند.

احمد اشتیاقی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص نامه رییس سازمان بورس به وزیر نفت می‌گوید: عدم ارایه صورت مالی‌های حسابرسی شده یک مشکل چندین ساله است شرکت پالایشگاهی به این شرکت عمل می‌کنند که نفت را از پالایش پخش تحویل می‌گیرند و در ازای این نفت 5 محصول اصلی را با 95 درصد فوب خلیج‌فارس تحویل می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: شرکت نفت باید ماهانه قیمت نفت و فرآورده‌های آن را تعیین تکلیف کند و به طریق صورت‌حساب با یکدیگر تسویه‌حساب کنند، شرکت پالایش پخش این موضوع را به تأخیر می‌اندازد و در حال حاضر که در پایان سال مالی شرکت نفت قرار داریم هنوز وضعیت سال 1399 را با شرکت‌های پالایشی مشخص نکرده است. اشتیاقی توضیح می‌دهد: هرچه زودتر باید این موضوع مشخص شود تا شرکت پالایشی سود و زیان خود را اعلام کنند تا مطابق با آن سود و زیان قطعی شود و حسابرس بتواند نظر خود را اعلام کند تا مجامع برگزار شود اما هنوز صورت مالی حسابرسی شده شرکت پالایشی ارایه نشده و با توجه به ضیق وقت رییس سازمان بورس در نامه‌ای از آقای دژپسند درخواست کرد که هرچه سریع‌تر این فرآیند انجام گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درنهایت می‌گوید: این نامه نمی‌تواند بر روی معاملات روز سه‌شنبه تاثیر بگذارد چراکه تنها درخواست تسریع انجام صورت مالی‌ها انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود با ارایه صورت مالی‌ها وضعیت بازار مطلوب‌تر شود. به‌طورکلی این نامه می‌تواند وضعیت سهام شرکت پالایشی‌ها تغییر دهد، سهامداران در انتظار تعیین مجامع شرکت‌های پالایشی برای تعیین سود هستند و این ابهام ادامه‌دار می‌تواند سرمایه‌گذاری در این گروه را کمی سخت‌تر از گذشته کند، بااین‌وجود انتظار می‌رود که با دستور وزیر نفت گشایش سریع‌تری در شرکت پالایشی‌ها رخ دهد

نامه رییس سازمان بورس به وزیر نفت بدین شکل می‌باشد. جناب آقای مهندس زنگنه؛ 

 وزیر محترم نفت؛ سلام‌علیکم؛ 

احتراماً، پیرو مذاکره انجام‌شده با تعدادی از شرکت‌های پالایشی ثبت‌شده نزد این سازمان مشخص گردید برخلاف مفاد قانون الحاق برخی مواد به قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و دستورالعمل منتج از آن در خصوص تعیین قیمت خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها؛ شرکت‌های زیرمجموعه آن وزارت محترم تاکنون قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی برای سه‌ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ را به شرکت‌های پالایشی اعلام ننموده‌اند.

لذا پیرو مکاتبات قبلی انجام‌شده باحضرتعالی به شماره ۱۲۲/۸۲۸۵۵ مورخ 22/۰۲/۱۴۰۰ و شماره ۱۲۲/۸۵۴۷۴ مورخ 08/۰۴/۱۴۰۰ و همچنین مکاتبات انجام‌شده در تاریخ 13/۰۴/۱۴۰۰ با مدیران محترم آن وزارت (معاون محترم برنامه‌ریزی وزارت محترم نفت و مدیر محترم امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران) مبنی بر درخواست از حضرت‌عالی و مدیران آن مجموعه جهت صدور دستور اعلام قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی برای سه‌ماهه پایانی سال مالی ۱۳۹۹، به استحضار می‌رساند؛ در صورت عدم اعلام قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی، شرکت‌های پالایشی جهت تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/۱۲/۱۳۹۹ با چالش‌های اساسی روبرو می‌باشد‌.

شایان‌ذکر است طبق مفاد اساسنامه شرکت‌های پالایشی، مجمع عمومی عادی باید حداقل هرسال یک‌بار، حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ پایان سال مالی تشکیل شود (پایان تیرماه) همچنین ضروری است آگهی دعوت به مجمع عمومی و صورت‌های مالی حسابرسی شده حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی منتشر شود.

لذا چنانچه شرکت‌های پالایشی بخواهند به‌منظور رعایت مفاد اساسنامه و مقررات مصوب این سازمان و انجام فرآیند گزارشگری، صورت‌های مالی خود را همانند صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۱۳۹۹ ارایه نمایند (اطلاعات مربوط به ۹ ماه از سال واقعی و برای مدت باقی‌مانده از داده‌های برآوردی استفاده نمایند) صورت‌های مالی آنها غیرقابل اتکا تلقی می‌شود و با عنایت به اینکه اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها مبنای تصمیم‌گیری سهامداران در فرآیند سرمایه‌گذاری و سایر ذینفعان (بانک‌ها و موسسات اعتباری، سازمان امور مالیاتی، دارندگان واحدهای صندوق پالایشی یکم و...) می‌باشد، ارایه صورت‌های مالی غیرقابل اتکا ممکن است منجر به تضییع سهامداران و سایر ذینفعان گردد. با توجه به توضیحات فوق، خواهشمند است به‌منظور پیشگیری از تضییع احتمالی حقوق ذینفعان، بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه و جلوگیری از دریافت شکایت‌های متعدد، دستور فرمایید اطلاعات مربوط به قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی به شرکت‌های پالایش نفت اعلام شود.


 

ارسال نظر