رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۱۳

۹۰ درصد احیای برجام انجام شده اما تعهدات امریکا باقی است

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام گفت: کار بر روی احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد تکمیل شده، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات امریکا باقی مانده است.

به گزارش ایرنا اولیانوف عصر روز یکشنبه به رسانه‌های روسی گفت: مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا حداقل ۱۰ روز دیگر یا دیرتر آغاز خواهد شد.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام تصریح کرد: برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی نتیجه مستقیم سیاست فشار حداکثری امریکاست.

وی گفت: روسیه امیدوار است که واشنگتن در راستای احیای برجام از شکست‌های خود درس بگیرد؛ سیاست فشار کارساز نیست. 

اولیانوف اظهار داشت: اگر توافق بر سر احیای برجام حاصل شود، تحریم‌های اصلی ایران از جمله تحریم‌های نفتی احتمالا در ماه آگوست برداشته خواهد شد.

دریافت ارز از سامانه نیما  باز هم جذاب شد

بالا رفتن قیمت ارز در بازار طی هفته‌های اخیر منجر به شکل‌گیری معاملات خاص در بازار ارز شده است. برخی، دلال ارز در سامانه نیما شده‌اند و برخی به خرید کارت ملی برای دریافت ارز بیشتر روی آورده‌اند. همه‌ چیز دست به دست داده تا باز هم سوداگران در بازار ارز جان بگیرند و در نبود بازارساز، مسیر قدیمی افزایش قیمت و ایجاد هیجانات کاذب را دوباره احیا کنند. از زمان برکناری عبدالناصر همتی، رییس کل سابق بانک مرکزی (۹ خرداد ۱۴۰۰) تا ۹ تیر ماه که اکبر کمیجانی، به عنوان سرپرست بانک مرکزی مشغول به کار شد، قیمت دلار سامانه نیما از ۲۰ هزار و ۴۳۳ تومان به ۲۱ هزار و ۶۸۳ تومان رسیده است که ۱,۲۵۰ تومان رشد را نشان می‌دهد. در عین حال قیمت دلار صرافی‌های بانکی نیز در مدت مذکور از ۲۳ هزار و ۷۹۴ تومان به ۲۴ هزار و ۸۹۶ تومان رسیده که یک‌هزار و ۱۰۲ تومان رشد و قیمت دلار در بازار آزاد هم از ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده که ۱,۲۰۰ تومان رشد داشته است. همچنین از روز ۹ تیر ماه که اکبر کمیجانی رسما با حکم رییس‌جمهور به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی تعیین شد تا ۱۶ تیر ماه قیمت دلار در سامانه نیما از ۲۱ هزار و ۶۸۳ تومان به ۲۲ هزار و ۴۰۷ تومان رسیده که ۷۲۴ تومان رشد را نشان می‌دهد. قیمت ارز صرافی‌های بانکی از ۲۴ هزار و ۸۹۶ تومان به ۲۴ هزار و ۵۱۴ تومان رسیده که ۳۸۱ تومان کاهش را به ثبت رسانده است؛ ضمن اینکه نرخ دلار در بازار آزاد نیز از ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.

عربستان برای قیمت بنزین  سقف تعیین کرد

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، سقفی برای قیمت بنزین داخلی در جولای تعیین کرد تا به مهار افزایش هزینه‌های زندگی و تقویت اقتصاد کمک کند.طبق فرمانی که از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی صادر شد، سقف قیمت سوخت ۲.۱۸ ریال (۵۸.۱ سنت) برای هر لیتر گرید اکتان ۹۱ و ۲.۳۳ ریال برای هر لیتر سوخت اکتان ۹۵ خواهد بود. این سقف قیمت از ۱۰ جولای اجرایی خواهد شد.تورم سالانه عربستان سعودی در ماه مه برای دومین ماه متوالی رشد کرد و به ۵.۷ درصد در مقایسه با ۵.۳ درصد در پایان آوریل رسید که تحت تاثیر افزایش قیمت مواد خوراکی و حمل و نقل بود.دولت عربستان سعودی در راستای اصلاحاتی که برای کاهش بار یارانه‌ها روی فاینانس دولت و بهبود کارآمدی سوخت و کاهش مصرف به اجرا گذاشته، تلاش کرده است قیمت‌های داخلی سوخت را به سطح قیمت‌های بین‌المللی نزدیک کند.

خیز امارات برای خالی کردن میادین نفتی

امارات متحده عربی ناظران بازار نفت را در این ماه با مخالفت در امضای قرارداد اوپک پلاس برای کنترل عرضه نفت متعجب کرد. امارات خواستار بالا رفتن مبنای تولید نفت خود بود و اعلام کرد نوامبر 2018 نشان‌دهنده واقعیت‌های فعلی تولید نفت نیست. امارات که در گذشته یکی از نزدیک‌ترین متحدان عربستان بوده، حالا بزرگ‌ترین مخالف منطقه‌ای آن است. این اختلاف ترس از افزایش بی‌ثباتی‌ها را افزایش داده است. 

اما در پشت صحنه، اقدامات امارات عاقلانه به نظر می‌رسند. امارات خیلی ساده برای دنیای پس از نفت آماده می‌شود و سعی می‌کند قبل از کاهش تقاضا برای نفت، بیشترین استفاده را از آن ببرد. طبق گفته یکی از منابع وال‌استریت ژورنال، حالا زمان به حداکثر رساندن ارزش منابع هیدروکربن کشور است. 

هدف از این سرمایه‌گذاری کسب درآمد برای متنوع کردن اقتصاد جهت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های جدید و راه‌های جدید کسب درآمد است.


 

ارسال نظر