روحانی: بانک مرکزی تعهدات ارزی را به تفکیک اعلام کند

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۱۰
روحانی: بانک مرکزی تعهدات ارزی را به تفکیک اعلام کند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

در حالی که رییس مجلس شورای اسلامی در مکاتبه با رییس‌جمهور، از عدم‌تطابق یک مصوبه هیات دولت در خصوص نرخ محاسباتی ارز ۴۲۰۰تومانی خبر داده، رییس‌جمهور نیز از بانک مرکزی خواسته که با شفافیت، دقت و جزییات، میزان تعهدات ارزی و تعهدات رفع شده را به تفکیک در سال‌های مختلف اعلام کند. این نکات نشان می‌دهد که در پایان دولت روحانی، و شروع به کار دولت آقای رییسی، مواضع سیاسی نسبت به هزینه‌ها، مخارج، سیاست‌های ارزی و پولی و بانکی شدت گرفته و منتقدان دولت سعی دارند که انتقادهایی را مطرح کرده و نسبت به سیاست‌های اعلام شده دولت و همچنین نرخ‌ها و مخارج ایرادهایی را وارد کنند. در مقابل دولت نیز سعی در شفاف‌سازی و توضیح علل سیاست‌ها و نرخ‌گذاری‌های خود و اطلاع‌رسانی به تفکیک مصارف ارزی و بودجه‌ای را دارد.  .محمد باقر قالیباف در مکاتبه‌ای با رییس‌جمهور در خصوص جزو 1 بند و تبصره 7 قانون بودجه سال 1400 کشور اعلام کرد، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال 1400 در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی ای‌تی‌اس در روز اظهار و مطابق ماده 14 قانون امور گمرکی می‌باشد.بنابراین بند یک مصوبه هیات دولت در تاریخ 23 فروردین ماه سال جاری در خصوص تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی در سال 1400 که بدون هرگونه تفکیک و برای تمام کالاهای وارداتی نرخ ارز رسمی 4200تومانی را مبنا قرار داده است و نرخ سامانه مبادله الکترونیکی را برای کالاهای غیراساسی در نظر نگرفته مغایر قانون است.

     بانک مرکزی تعهدات ارزی را

 به تفکیک اعلام کند

آقای روحانی نیز در دویست و چهلمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر ضرورت اعلام تعهدات ارزی تاکید کرد. در ادامه جلسه نیز گزارش بانک مرکزی از وضعیت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ارایه شد.بر اساس این گزارش در سال ۹۷، بالغ بر ۹۵ درصد ارز تامین شده با نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی و دیگر واردات مورد نیاز کشور، به صورت کالا و خدمات به کشور وارد و رفع تعهد ارزی شده است و موارد عدم رفع تعهد به سازمان تعزیرات و مراجع قضایی ارجاع شده است.رییس‌جمهور با اشاره به برخی ابهامات و اظهارات درخصوص دریافت ارز از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و چگونگی رفع تعهدات آنان در فضای عمومی و جامعه گفت: بانک مرکزی می‌بایست با شفافیت، دقت و جزییات، میزان تعهدات ارزی و تعهدات رفع شده را به تفکیک در سال‌های مختلف اعلام کند و در این خصوص با توجه به شبهات مختلفی که ایجاد شده است، شفاف‌سازی کند.

     نوسان دلار صرافی

در میانه کانال ۲۴ هزار تومان

روز یکشنبه در بازار آزاد ارز، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان، قیمت یورو 29 هزار و 650 تومان و درهم امارات 6 هزار و 810 تومان اعلام شده است. همچنین با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1808 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 450 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان، هر مثقال طلا 4 میلیون و 597 هزار تومان به فروش می‌رسد. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

     نوسان دلار در میانه کانال ۲۴ هزار تومان 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۲۰ تیرماه) با ۱۷ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو با پنج تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۳۵۹ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۹۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۷۷ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۴۸ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۹۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۷۵۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داد و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. 

    کاهش قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، ۲۰ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت طلا و سکه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ با کاهش اندک روبرو بوده است.محمد کشتی آرای افزود: قیمت انس جهانی به ۱۸۰۸ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان فروخته شده است.قیمت ارز نیز در بازار با کاهش اندک روبرو بوده است.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است. مهم‌ترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می‌شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود. پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند.

     ۱۳۲ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد

 بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (شنبه، ۱۹ تیرماه) شاهد عرضه حدود ۱۳۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۹۲ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۳۳۰ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

     صرافی ارز رمزنگاری شده: پلی میان 

کنترل‌ دارایی‌ها و انجام مبادلات

در راستای هدایت جریان دارایی‌های دیجیتال، صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده در پی رفع شکاف کنترل بر دارایی‌ها و انجام مبادلات هستند.به گزارش سایت کوین تلگراف، رویای ارز رمزنگاری شده این است که مبادلات را به شکل جهانی و بدون اثری از مالیات انجام دهد، اما نگرانی‌های امنیتی و قابلیت پاسخگویی، باعث ایجاد معاملات دایمی می‌شود. در سال ۲۰۱۹، تخمین زده شد که ۹۹ درصد از انتقال‌های دارایی‌های ارز رمزنگاری شده در صرافی‌های اصلی (CEXs) انجام شده است. این صرافی‌ها به احتمال زیاد در آینده یکی از عناصر اصلی چشم‌انداز تجارت ارز رمزنگاری شده باقی می‌ماند CEXs سریع و راحت است، اما معمولا معامله‌گران مجبور هستند که وجوه را در حسابی که توسط صرافی کنترل می‌شود واریز کنند. متأسفانه، تاریخ نشان می‌دهد که این از دست دادن توان کنترل بر دارایی‌های دیجیتال یک کاربر می‌تواند مصالحه‌ای پرهزینه باشد.صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs) گزینه جذابی ارایه می‌دهند و شتاب بیشتری می‌گیرند، اما هنوز برای ساعات پربازدید آماده نیستند. بنابراین، باید راهی وجود داشته باشد که بتواند شکاف بین کنترل دارایی‌ها و انجام مبادله را برطرف کند. نیاز به پیش پرداخت در مبادلات ارزهای رمزنگاری شده مشکلات و ریسک‌هایی را ایجاد می‌کند که مانع قابل توجهی در برابر دارایی‌های دیجیتال است. در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه‌ای نو ارایه می‌دهند که معامله‌گر می‌تواند وجوه خود را کنترل کند، اما معاملات قابل توجهی را نیز به دنبال دارد. برای هدایت جریان دارایی‌های دیجیتال و کسب یک مزیت رقابتی، صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده باید راه‌هایی را برای حفظ توان کنترل دارایی‌ها بدون آسیب رساندن به انجام مبادله بررسی کنند.

 

ارسال نظر