رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۴۶

نقشه کره جنوبی و امریکا  برای وجوه منجمد شده ایران

گزارش‌ها حاکی است وزرای دارایی کره جنوبی و وزیر خزانه‌دارای امریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ایتالیا، توافق کردند که در مورد موضوع آزادسازی وجوه منجمد شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش روز شنبه ایرنا از یونهاپ، بر اساس خبر وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی، «هونگ نام کی» وزیر دارایی این کشور و «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری امریکا روز جمعه (به وقت محلی) در ونیز ایتالیا در حاشیه نشست گروه ۲۰ (G-۲۰) در مورد همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و مسائل جهانی از جمله نحوه آزادسازی دارایی‌های ایران در سئول گفت‌وگو کردند. یونهاپ بدون اشاره بیشتر به این موضوع نوشت: کره جنوبی در تلاش است با حمایت ایالات متحده از یک کانال در سوییس برای استفاده از بخشی از پول منجمد شده ایران در کره جنوبی برای فروش کالاهای بهداشتی و درمانی شرکت‌های سوییسی به ایران استفاده کند. در حال حاضر حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از محل فروش نفت به دلیل تحریم‌های امریکا در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده است. 

وزرای دارایی دو کشور همچنین در مورد مسائل مختلف از جمله کره شمالی، مبارزه با کرونا و تهیه واکسن، تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی و طرح مالیات شرکت‌های بزرگ جهانی با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند.

سه راهکار ضد فساد در خاورمیانه به روایت صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول سه راهکار ضد فساد را برای منطفه خاورمیانه پیشنهاد کرده که می‌تواند باعث اصلاح موسسات دولتی و اعتماد مردم به آنها حتی در دوران پساکرونا باشد.

به گزارش فارس، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی با عنوان «دولت‌ها و اصلاحات مبارزه با فساد» در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد: بیماری کووید-۱۹ نقش بسیار مهم موسسات عمومی دولتی را بیش از بیش از پیش برملا کرد زمانی که مشکلاتی در جامعه ظاهر می‌شود مسوولیت‌پذیری موسسات دولتی می‌تواند راهگشا باشد.

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه لازم است مردم هم به این موسسات عمومی و خدماتی که ارایه می‌دهند اعتماد داشته باشند، اعلام کرد: اگر چنین اعتمادی حاصل شود هر دلاری که از سوی دولت هزینه می‌شود کارایی لازم را خواهد داشت و می‌تواند باعث نجات زندگی مردم شود. 

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه این رویه باید در در دوران پساکرونا نیز وجود داشته باشد، می‌نویسد: تحقیقات صندوق نشان می‌دهد، هر چه فساد را در جامعه کم کنیم، درآمدهای مالیاتی افزایش خواهد یافت و به تبع آن تعلیم و تربیت نیز روند بهتری خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در بخش عمومی کاراتر می‌شود در این میان اصلاحات ضد فسادی که دولت‌ها انجام می‌دهند بسیار قوی‌تر در بهبود اقتصادی در پساکرونا ظاهر می‌شود.

این نهاد بین‌المللی در ادامه گزارش تصریح می‌کند که خبر خوب این است که پیشرفتی در زمینه شفافیت و مبارزه با فساد در کشورها حاصل شده است به عنوان مثال در کشور تونس دسترسی شهروندان به بودجه‌های عمومی بسیار آسان‌تر شده است که می‌توانند وضعیت سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها را از نزدیک ببینند و همچنین کشور مصر به صورت منظم گزارش‌هایی را درباره نوع برخوردهایی که با فساد می‌شود منتشر می‌کند که اینها به شفافیت و مبارزه با فساد بسیار موثر است.

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر اینکه همچنان کار در این زمینه بسیار است، می‌نویسد: شهروندان و نیز شاغلان اقتصادی باید نقاط ضعف دولت‌ها و مقابله آنها با فساد را به عنوان یک مساله جدی ببینند و هر کشوری باید مسیر خود را در این زمینه ادامه دهد. 

بر اساس تحقیقات صندوق بین‌المللی پول؛ سه مساله اصلی وجود دارد نخست اینکه باید شفافیت و مسوولیت‌پذیری موسسات دولتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یابد که می‌توان با افزایش دسترسی‌ها به اطلاعات و عرضه آزاد اطلاعات و نیز اصلاحات در مشاغل دولتی آن را ایجاد کرد. دوم اینکه باید قوانین و مقررات  بیش از پیش سهل‌تر شود و انجام آنها به راحتی صورت پذیرد. 

در این زمینه دولت‌ها می‌توانند با مدرن‌سازی کد مالیاتی و همچنین حذف خط قرمزها باعث کاهش فساد شوند.

مساله سوم این است که قوانین ضد فساد باید بیش از پیش تقویت شود و مقررات باید مقبولیت بین‌المللی داشته باشد.

در این زمینه صندوق بین‌المللی پول هم توصیه‌هایی دارد که کشورها اگر به آن عمل کنند می‌تواند مفید باشد و به افزایش ظرفیت موسسات دولتی کمک خواهد کرد اما این نکته را باید خاطرنشان کرد که تنها با تعهد دولت‌ها، اتحادیه‌ها، مشاغل و سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مدنی این مساله امکان‌پذیر است و اینها راهکار‌هایی هستند که کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانند حتی در دوران پساکرونا آینده خود را رقم بزنند.

 

ارسال نظر