رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۱۱

زمان برگزاری دور آتی مذاکرات وین مشخص نیست

ایسنا|ند پرایس گفت: تاریخ دور هفتم هنوز تعیین نشده است و ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم درباره زمان برگزاری آن گمانه‌زنی کنیم. ما همچنین درخصوص فعالیت‌های کنونی هیات ایرانی و فرایند تصمیم‌گیری آنها گمانه‌زنی نخواهیم کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا تاکید کرد که زمان برگزاری دور آتی گفت‌وگوهای وین برسر احیای برجام مشخص نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: من امروز بروزرسانی جدیدی درخصوص گفت‌وگوهای وین ندارم. ما دیروز در این خصوص صحبت کردیم. تاریخ دور هفتم مذاکرات همچنان اعلام نشده است. هیات ایرانی برای مشاوره در تهران است. آنها تا بدین لحظه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اطلاع نداده‌اند که کی برای دور بعدی مذاکرات آماده می‌شوند. بنابراین تاریخ دور هفتم هنوز تعیین نشده است و ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم درباره زمان برگزاری آن گمانه‌زنی کنیم. ما همچنین درخصوص فعالیت‌های کنونی هیات ایرانی و فرایند تصمیم‌گیری آنها گمانه‌زنی نخواهیم کرد. وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، نماینده ویژه رابرت مالی و تیمش به اینجا بازگشته‌اند. کارهای زیادی وجود دارد که مالی و تیمش باید خارج از مذاکرات وین انجام دهند، بنابراین در وزارت‌خانه مشغول هستند. آنها وزیر خارجه و دیگر مقامات عالیرتبه را در جریان خلاصه گفت‌وگوها گذاشتند. پرایس در انتها تصریح کرد که مالی به کار خود ادامه خواهد داد تا ببیند که «آیا می‌توان به پایبندی دوجانبه به برجام بازگشت یا نه. » مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور امریکا در مقر مذاکرات در ماه‌های گذشته در جریان بوده است. امریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت امریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

ادعای بلومبرگ  درباره مذاکرات

وین  فارس|یک وبگاه امریکایی ادعا کرد تیم مذاکره‌کننده واشنگتن در گفت‌وگو‌های بازگشت به برجام، نگران است فرصت برای احیای توافق هسته‌ای ایران رو به اتمام است. علی‌رغم کارشکنی‌های امریکا در مسیر مذاکرات احیای برجام در وین و نپذیرفتن شرط تهران مبنی بر لزوم رفع تمام تحریم‌ها، این واشنگتن است که نگران اتمام فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌ای شده است. وبگاه «بلومبرگ»دیروز (جمعه) به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده امریکایی در وین، گزارش داد که اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد. این منبع - که نام و مقامش ذکر نشد - به بلومبرگ گفت از نظر دولت دموکرات امریکا، توافق هسته‌ای ایران علی‌رغم نواقصی که دارد، همچنان قدرتمند است و بازگشت به این توافق در زمان کنونی می‌تواند فواید عدم اشاعه داشته باشد. این پایگاه خبری همچنین به نقل از «کلسی داوِنپورت» مدیر بخش عدم اشاعه در سازمان امریکایی «انجمن کنترل تسلیحاتی» نوشت: «هرچه ایران دانش هسته‌ای بیشتر کسب کند، مطمئن شدن از اینکه برجام همان سد قدیم در برابر تولید تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، سخت‌تر می‌شود.» دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا بامداد پنجشنبه گفت: «ما انتظار داریم هفتمین دور گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار شود.» با این حال، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته هنوز تاریخ دقیق برگزاری دور هفتم مذاکرات وین درباره برجام مشخص نشده است.

واکنش وزارت نیرو به شایعات

روابط عمومی وزارت نیرو به دنبال انتشار شایعاتی در روزهای اخیر مبنی بر اقامت وزیر نیرو در هتل و اقامت خانواده او در خارج از کشور توضیحی را برای تنویر افکار عمومی ارایه داد. روابط عمومی وزارت نیرو به دنبال انتشار شایعاتی در روزهای اخیر توضیحی را برای تنویر افکار عمومی ارایه داد. در این توضیحات آمده است: «در چند روز گذشته و به دنبال بروز مشکلاتی در تامین برق برخی نقاط کشور و در شرایطی که همدلی و اعتماد مردم به مسوولان بیش از هر زمان دیگری ضروری است، شاهد گسترش شایعات کذب و بی‌اساس در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر اقامت وزیر نیرو در هتل، اقامت خانواده ایشان در خارج از کشور و یا سهام‌دار بودن ایشان در شرکت‌های خصوصی بوده‌ایم.

تردیدی نیست که انتشار این شایعات نه تنها کمکی به بهبود وضعیت پیش آمده نمی‌نماید، بلکه ممکن است موجب دلسردی مردم کشور از خدمتگذاران‌شان در نظام جمهوری اسلامی گردد. روابط عمومی وزارت نیرو تاکید می‌کند رضا اردکانیان هرگز حتی برای یک شب در هیچ یک از ۲ شعبه هتل اسپیناس اقامت نداشته و همراه خانواده در منزل شخصی در تهران سکونت دارند.

همچنین هرگونه مالکیت یا سهامداری ایشان در شرکت‌های خصوصی صحیح نبوده و از اساس تکذیب می‌گردد. وزارت نیرو از تمامی شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای درخواست می‌کند در زمانی که می‌بایست تمام توجه‌ مردم به خواسته مسوولان و دلسوزان کشور در راستای مدیریت مصرف برق معطوف باشد، به اینگونه شایعات دامن نزده و وزارت نیرو را در مدیریت و عبور شرایط پیش آمده یاری کنند، ضمن اینکه حق پیگیری موضوع و تعقیب قانونی کسانی که اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند برای خود محفوظ می‌داند. 

ارسال نظر