خبر

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۸۷

از سرگیری مذاکرات  اوپک پلاس در سایه اختلافات

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از داخل گروه اوپک‌پلاس گزارش داد: تلاش‌ها برای حل اختلاف‌ها بر سر توافقی جهت مشخص کردن سهمیه تولید نفت ۲۳ عضو این مجموعه تا قبل از نشست امروز(دیروز) هیچ گونه پیشرفتی نداشته است. به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، وزرای گروه اوپک پلاس دیروز (دوشنبه) برای نجات مذاکرات مربوط به تولید نفت پس از اختلافات هفته گذشته که هنگام اعتراض امارات متحده عربی به پیشنهاد تمدید محدودیت‌های تولید برای هشت ماه دیگر خود را نشان داد، تلاش خواهند کرد. اختلافات عربستان سعودی و امارات متحده عربی درباره آینده توافق کاهش تولید نفت در چارچوب ائتلاف اوپک پلاس با اظهارات «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژِی عربستان که نسبت به عقلانیت برای دستیابی به توافق مورد رضایت اعضای این ائتلاف دعوت کرده بود، علنی شد. وزرای انرژی سازمان اوپک و ائتلاف اوپک پلاس جلسات خود را برای سومین روز پیاپی به منظور دستیابی به توافقی بر سر افزایش تولید نفت در حالی ادامه می‌دهند که جلسات نفتی در روزهای پنجشنبه و جمعه برای دستیابی به توافق ناموفق بود. در سایه چنین شرایطی، ۲۳ کشور صادرکننده نفت اوپک پلاس دیروز (دوشنبه) بار دیگر برای ایجاد راه‌حلی در خصوص تعیین میزان سهمیه‌های نفتی از آگوست آتی تشکیل جلسه می‌دهند. مذاکرات میان اوپک و متحدانش از خارج این سازمان، یک روز پس از مخالفت امارات با طرحی صورت می‌گیرد که اوپک پلاس هم‌اکنون در حالی رایزنی بر سر آن است و این کشور آن را ناعادلانه می‌داند. طرح پیشنهادی به افزایش تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از آگوست تا دسامبر آتی اشاره دارد به ‌طوری که مقدار اضافی نفتی که تا پایان سال در بازار عرضه می‌شود به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این طرح مطابق با راهبرد کلی اوپک پلاس از ماه مه گذشته است که افزایش تدریجی تولید پس از کاهش شدید تولید آن به دلیل کرونا را ایجاب می‌کند. اوضاع و شرایط باعث شده است تا طرح تمدید توافق اجرایی کنونی مطرح شود اما ابوظبی با چنین موضوعی مخالف است و آن ناعادلانه می‌داند در حالی که عربستان و روسیه از آن حمایت کرده‌اند. امارات تمایل دارد پیش از موافقت بر سر تمدید توافق کنونی به بعد از آوریل، افزایش سطوح تولید مورد بررسی و مناقشه قرار گیرد. اما در مقابل عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی خروج امارات از این اجماع را رد کرده و گفته است: پیشنهاد عربستان و روسیه برای تمدید توافق کاهش تولید نفت که اکنون در حال اجراست، مورد قبول همه کشورهای عضو به غیر از امارات قرار گرفته است. وزیر انرژی عربستان تاکید کرد که ۳۴ سال است که در جلسات اوپک شرکت می‌کند اما هیچگاه نظیر درخواست امارات را شاهد نبوده است. این اختلاف در واقع همان موضوعی بود که دور اول گفت‌وگوهای اوپک پلاس در روزهای پنجشنبه و جمعه را ناکام کرد. حلیمه کرافت، تحلیلگر شرکت آربی‌سی در یادداشتی آورد: احتمال عدم توافق یا حتی خروج امارات از اوپک افزایش یافته است زیرا به نظر می‌رسد برای ائتلاف اوپک پلاس دشوار است که درخواست امارات را بدون هیچ‌ گونه تنشی بپذیرد.

سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ نفتی درصدد ترک عراق

وزیر نفت عراق خبر داد که بریتیش‌پترولیوم سرگرم بررسی خروج از این کشور است و لوک‌اویل روسیه هم می‌خواهد سهام میدان قرنه غربی را به چینی‌ها بفروشد. علت این امر نامناسب بودن فضای عراق برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ عنوان شده است.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در ویدئویی که در فیسبوک این وزارت‌خانه بارگذاری شده، از خروج احتمالی بی‌پی و لوک‌اویل از میدان‌های نفتی این کشور خبر داده است. عبدالجبار می‌گوید، بریتیش پترولیوم مشغول تصمیم‌گیری برای ترک عراق است و لوک اویل روسیه هم نامه‌ای نوشته که می‌خواهد سهام خودش در میدان قرنه غربی-۲ را به شرکت‌های چینی علاقه‌مند بفروشد. کنسرن بی‌پی در میدان عظیم نفتی رومیله حضور دارد.  احسان عبدالجبار این سخنان را در یک کمیته پارلمانی عراق در تاریخ ۲۹ ژوئن (هشتم تیر) بیان کرده اما ویدئوی صحبت‌هایش روز شنبه سوم ژوئیه عمومی شده است. او اذعان کرده که شرایط و محیط عراق برای سرمایه‌گذاران بزرگ و حفظ شراکت آنها مناسب نیست.خبرگزاری بلومبرگ به نقل از عبدالجبار نوشته است: «شرکت امریکایی اکسون‌موبیل می‌خواهد سهم خودش در میدان نفتی قرنه غربی-۱ به ارزش ۴۰۰میلیون دلار را بفروشد و شرکت دولتی نفت بصره توافق در این زمینه را بررسی خواهد کرد.» عراق با تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت، بعد از عربستان سعودی، دومین جایگاه تولیدکنندگان اوپک را دارد. بلومبرگ می‌نویسد، شرکت‌های بین‌المللی با وجود چنین رقمی، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، مشکلات اجرای قراردادها و تاخیر در پرداخت پول، تمایل خود برای حضور در عراق را از دست داده‌اند. احسان عبدالجبار اسماعیل یک سال قبل از کابینه عراق رای اعتماد گرفت و قبل از پست وزارت نفت، ریاست شرکت دولتی نفت بصره را بر عهده داشت. این شرکت بر فعالیت‌های تولید و صادرات نفت در میدان‌های نفتی جنوبی نظارت می‌کند. عراق در دسامبر ۲۰۲۰ میزبان کنفرانس و نمایشگاه نفت و گاز با حضور نمایندگان شرکت‌های نفتی و بانک‌های خارجی بود. آن زمان عبدالجبار از کنسرن‌های نفتی دعوت کرده بود برای توسعه میادین نفتی و گازی کشورش و تقویت توانمندی‌های انسانی، سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتری انجام دهند و با بغداد همکاری کنند.

در سال‌های گذشته، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی حضور فعالی در صنعت نفت عراق داشته‌اند و این کشور به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز و هزینه اندک استخراج نفت، مورد توجه و محل رقابت واشنگتن، مسکو و پکن بوده است.

 

ارسال نظر