لاوروف: غرب با تحمیل تعهدات جدید مانع احیای برجام است

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۶۹

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکرات هسته‌ای در وین «پیشرفت محسوسی» را نشان می‌دهد اما «طرف‌های غربی» به دنبال «تحمیل تعهدات جدیدی» به ایران هستند. او این را مانعی برای احیای برجام دانسته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که موانع موجود در مذاکرات احیای برجام از سوی کشورهای غربی است. او موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای را «صادقانه و شفاف» ارزیابی کرد و گفت این «غرب» است که برای «تحمیل تعهدات جدیدی» بر تهران تلاش می‌کند. اشاره لاوروف به «تعهدات جدید» تلاش جامعه جهانی برای مهار برنامه موشکی ایران است.  وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه این کشور «درکی خاص از امنیت جمعی» در منطقه خلیج فارس دارد، گفت این می‌تواند بستری برای بررسی برنامه موشکی ایران باشد. لاوروف گفت که روسیه به زودی «نسخه به‌روز شده‌ای از مفهوم امنیت جمعی» در منطقه خلیج فارس ارایه می‌کند. او افزود امریکا «به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و در نتیجه، آشکارا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تخطی کرده» و «احتمالا بازگشت امریکا به برجام متضمن احیای کامل و بی‌قید و شرط تمامی تعهدات است.»

   توافق هسته‌ای با ایران قبل از ۱۴ ژوییه عملی می‌شود

یک روز قبل از لاوروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از «پیشرفت قابل ملاحظه» در وین خبر داد. ماریا زاخاروا، در نشستی در روز پنجشنبه اول ژوئن، ۱۰ تیر گفت، روسیه انتظار دارد که مذاکرات بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا پیش از ششمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران با موفقیت به پایان برسد. به گفته او طی سه ماه گذشته هیات‌های نمایندگی درمذاکرات موفق شده‌اند در هماهنگی با یکدیگر «اقدام متقابل و توالی اقداماتی را که امریکا و ایران باید بردارند، مشخص کرده و ارزیابی کنند که این تعهدات متناظر چگونه رسمی می‌شوند و رسیدگی به آنها چگونه تضمین خواهد شد.» خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته است که به موازات تجدید نظر در محدودیت‌های اعمال شده امریکا بر ایران، «از سرگیری هر چه سریع‌تر فعالیت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در همان سطح مقرر در برجام» در اولویت است. این دیپلمات تأکید کرد که این توافقنامه‌ها هیچ جایگزین منطقی ندارند و «بدون آنها اقدامات امنیتی آسیب‌پذیرتر می‌شوند.» او همچنین تاکید کرده است که «هیچ اقدام عملی از جانب ایالات متحده برای کنار گذاشتن سیاست تحت فشار قرار دادن ایران مشاهده نمی‌شود.» سخنان وزیر خارجه روسیه و سخنگوی او درباره پیشرفت قابل ملاحظه در گفت‌وگوهای وین در حالی است که میخاییل اولیانوف، سرپرست هیات مذاکره‌کنندگان روسیه گفته است برخی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات احیای برجام به زمان بیشتری برای بازگشت به این مذاکرات نیاز دارند. مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است. در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که هفته گذشته برگزار شد، هیات‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه‌حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند تاکید کردند. در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند. یک مقام امریکایی در آستانه دور هفتم مذاکرات وین اعلام کرد واشنگتن به بازگشت دوطرفه امریکا و ایران به برجام متعهد است. «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری تلفنی به خبرنگاران گفته است همان‌گونه که آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به بازگشت دو طرفه امریکا و ایران به برجام هستیم. این مقام امریکایی افزود: رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران در واشنگتن پس از بازگشت از دور ششم مذاکرات (وین) در حال رایزنی است.

  رویترز: ایران دسترسی آژانس به نطنز را محدود کرده است

این‌ها در حالی است که خبرگزاری رویترز ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع اقدام خرابکارانه در نطنز دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این سایت را محدود کرده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت که پس از اقدام خرابکارانه‌ای که در ماه آوریل در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، ایران دسترسی آژانس اتمی به این سایت را محدود کرده است. این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد این اختلاف که هفته‌هاست پیش آمده است، در حال حل و فصل شدن می‌باشد اما تنش با غرب را در حین مذاکرات وین افزایش داده است.

یک مقام غربی با طرح این ادعا که ایران «در حال تحریک آنها» است، گفت که بازرسان آژانس باید تا هفته دیگر دسترسی کامل به این سایت هسته‌ای را داشته باشند.

یک‌ دیپلمات دیگر با اشاره به اینکه «ایران به دلایل امنیتی برخی دسترسی‌های خاص را محدود کرده است» بیان کرد که این اقدام تهران «تاثیر بسیار کوچکی بر توانایی آژانس اتمی برای راستی‌آزمایی» گذاشته است. مقامات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند.

 

ارسال نظر