تورم بیشتر متناسب با مصرف بیشتر و افزایش فشار روی خانوارها

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۸۹
تورم بیشتر متناسب با مصرف بیشتر و افزایش فشار روی خانوارها

بر اساس گزارش مرکز آمار؛ تورم سالانه پایین‌ترین دهک درآمدی در خرداد با ۲.۷ درصد افزایش به ۴۲.۸ درصد رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد خانوارهایی که درآمد بیشتر و در نتیجه مصرف بیشتری داشته در معرض تورم بالاتری بوده‌اند و فشار تورمی را روی زندگی خود بیشتر احساس کرده‌اند. براین اساس طبقات متوسط درآمدی که میزان مصرف بیشتری نسبت به دهک‌های کم‌درآمد دارند و در سال‌های اخیر با درآمد ثابت همراه بوده و متناسب با تورم درآمد آنها بالا نرفته، در معرض فشارهای هزینه‌ای، ‌احساس فقر، کاهش قدرت خرید بوده و به تدریج احساس می‌کنند که با فقر بیشتری همراه خواهند شد.

از آنجا که بسیاری از لوازم خانگی، لوازم زندگی و آشپزخانه در سال‌های گذشته خریداری شده و اکنون با رشد قیمت بسیار بالایی همراه شده‌اند، این نگرانی وجود دارد که مردم نمی‌توانند با این درآمد، وسایل خانگی خود را تعمیر کنند یا نو بخرند و جایگزین کنند و در نتیجه با خراب شدن هر وسیله‌ای، عملا احساس فقر بیشتری خواهند داشت.

 بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران؛ تورم نقطه‌به‌نقطه در خرداد سال جاری برای کل خانوارهای کشور برابر با ۴۷.۶ درصد گزارش شده است.

این رقم برای پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی به ترتیب برابر با ۵۱.۶ درصد و ۴۸.۶ درصد گزارش شده است.بر این اساس هزینه پایین‌ترین دهک درآمدی در خرداد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیشترین افزایش را در میان خانوارهای کشور داشته است.

 تورم سالانه پایین‌ترین دهک درآمدی در خرداد با ۲.۷ درصد افزایش به ۴۲.۸ درصد رسیده است. در نقطه مقابل تورم سالانه بالاترین‌ دهک درآمدی به ۴۹.۱ درصد رسیده است که افزایش ۱.۶ درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. بنابراین فاصله تورمی دهک‌های درآمدی در خرداد ماه به ۶.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته کاهش ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع حاکی از این است که طی یک ماه گذشته هزینه خانوارهای کم‌‌درآمد با شتاب بیشتری نسبت به خانوارهای با درآمد بالا افزایش یافته است.

همچنین براساس گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵درصد بوده‌ است.

مرکز آمار گزارش داد: نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ١٤٠٠ برابر ٣۸.۹ درصد گزارش شده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٧.٥ درصد برای دهک اول (پایین‌ترین دهک درآمدی) تا ٤٥.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.بر این اساس فاصله تورمی دهک‌های درآمدی در فروردین به ۸.۳ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در اولین ماه سال جدید برابر با ۵۰.۳ درصد بوده‌؛ به بیان دیگر هزینه این گروه از خانوار نسبت به فروردین سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. تورم نقطه‌ای بالاترین دهک درآمدی در فروردین نیز ۵۲.۷ درصد گزارش شده‌؛ به بیان دیگر هزینه بالاترین دهک نسبت به پایین‌ترین دهک درآمدی طی یک سال گذشته با افزایش بیشتری همراه بوده است.

این در حالی است که تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵ درصد بوده است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در حالی برای پایین‌ترین دهک برابر با ۶۳.۴ درصد بوده‌ که این میزان برای بالاترین دهک درآمدی ۶۱.۳ درصد گزارش شده است.

در نقطه مقابل تورم کالاهای غیرخوراکی برای پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی به ترتیب برابر با ۳۷.۲ و ۵۰.۶ درصد گزارش شده است. به بیان دیگر هرچند بالاترین دهک درآمدی تورم بیشتری را تجربه کرده‌ اما هزینه معیشت خانوارهای کم‌درآمد (خوراک و آشامیدنی) با افزایش بیشتری همراه بوده‎است.

  مرکز آمار اعلام کرد؛ بالاترین دهک درآمدی بیشترین تورم نقطه‌ای را تجربه کرد

براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵درصد بوده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز آمار گزارش داد: نرخ تورم سالانه کشور در فروردین‌ماه ١۴٠٠ برابر ٣۸.۹ درصد گزارش شده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 37.5 درصد برای دهک اول (پایین‌ترین دهک درآمدی) تا 45.8 درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بر این اساس فاصله تورمی دهک‌های درآمدی در فروردین به ۸.۳ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در اولین ماه سال جدید برابر با ۵۰.۳ درصد بوده‌؛ به بیان دیگر هزینه این گروه از خانوار نسبت به فروردین سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه‌ای بالاترین دهک درآمدی در فروردین نیز ۵۲.۷ درصد گزارش شده‌؛ به بیان دیگر هزینه بالاترین دهک نسبت به پایین‌ترین دهک درآمدی طی یک سال گذشته با افزایش بیشتری همراه بوده است.

این در حالی است که تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵ درصد بوده است.

تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در حالی برای پایین‌ترین دهک برابر با ۶۳.۴ درصد بوده‌ که این میزان برای بالاترین دهک درآمدی ۶۱.۳ درصد گزارش شده است.

در نقطه مقابل تورم کالاهای غیرخوراکی برای پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی به ترتیب برابر با ۳۷.۲ و ۵۰.۶ درصد گزارش شده‌ است.

به بیان دیگر هرچند بالاترین دهک درآمدی تورم بیشتری را تجربه کرده‌ اما هزینه معیشت خانوارهای کم‌درآمد (خوراک و آشامیدنی) با افزایش بیشتری همراه بوده‎ است.

 

ارسال نظر