اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۸۵

رییسی به دیدار روحانی رفت

ایرنا | معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رییس‌جمهوری در توییتی نوشت: رییس‌جمهوری منتخب با حضور در پاستور به دیدار حسن روحانی رییس‌جمهوری آمده است. علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری منتخب با حضور در پاستور به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری آمده است. معاون اطلاع‌رسانی و ارتباطات دفتر رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دوران انتقال مسوولیت با روندی حرفه‌ای، مدنی و اخلاقی در جریان است. سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شد.

طرح‌های جدید در مجلس

۲۶ طرح و ۳ لایحه از جمله طرح ممنوعیت مذاکره مسوولان ایرانی با امریکایی‌ها در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس اعلام وصول شد. در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ۲۶ طرح و ۳ لایحه به شرح ذیل اعلام وصول شد: طرح قلمرو استقلال شرکت‌های تجاری در حدود مسوولیت مدیران آنها، طرح سامانه ثبت زراعت، طرح ممنوعیت مذاکره مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات امریکایی، طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری ضداستکباری از جمله طرح‌های اعلام وصول شده در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بود. در این جلسه همچنین طرح اصلاح مواد ۱۸۲ و ۱۸۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۳۲ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، طرح اصلاح تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده یک قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن وطرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس  شورای اسلامی اعلام وصول شد.طرح‌های تأسیس مراکز خدمات ورزشی و تندرستی، اصلاح ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح ماده ۴ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، الحاق یک تبصره به قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، ایجاد وزرای منطقه‌ای، اصلاح تبصره ۲ ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، اصلاح ماده ۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، الحاق یک تبصره به ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح بند ب ماده ۱۴۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در این جلسه همچنین طرح جذب مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های بخش آب، فاضلاب و برق وزارت نیرو، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، طرح ساماندهی و تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، طرح تشکیل سازمان طب اسلامی و ایرانی، طرح اصلاح برخی از قوانین درباره وکالت، طرح اصلاح ماده ۱۲ قانون نظام صنفی کشور، طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام وصول شد. طرح‌های حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن، الحاق یک ماده به قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، احتساب فاصله خدمتی کارآموزان دانشسراها، استفساریه تعیین تکلیف ۴ سال وقفه استخدامی فارغ‌التحصیلان دانشسراها، اصلاح مواد ۱۹، ۴۳ و ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، شفافیت دریافتی‌های کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در این جلسه همچنین لایحه تعیین جایگاه قانونی فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، لایحه تشکیل دادگاه دریایی و لایحه اصلاح ماده ۹۲ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ به صورت عادی اعلام وصول شد.

رشد بالای ۵۰ درصدی ۱۶ قلم کالا

ایسنا |از آنچه از گزارش‌های رسمی بر می‌آید هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی بین ۱۱ تا بیش از ۱۱۲ درصد افزایش داشته و در این بین ۱۶ گروه کالا و خدمات بالای ۵۰ درصد گران شده است. تازه‌ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ به‌طوری‌که تورم سالانه به ۴۳ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسیده است. اما در این بین هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط ۴۷.۶ درصد رشد کرده بود. اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می‌دهد که به غیر از گروه ارتباطات که زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۱.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای ۲۰ درصد هستند و این در حالی است که ۱۶ گروه کالایی و خدماتی بیش از ۵۰ درصد افزایش هزینه داشتند. در بین اقلام، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به پارسال به‌طور متوسط ۶۲.۷ درصد گران شده و گروه خوراکی‌ها ۶۱.۹ درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است. در سایر اقلام می‌توان به گروه «روغن و چربی ها»

اشاره کرد که همچنان طبق ماه‌های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه‌ها قرار دارد. تورم ۱۱۲.۷ درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال رشد ۲.۷ درصدی دارد. همچنین گروه «چای، قهوه و ...» با ۷۹.۶ درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۸.۲، «ماهی‌ها و صدف داران» ۷۴ درصد و «سبزیجات» ۷۱.۲ درصددر رده‌های بعدی گرانی قرار دارند. در سایر اقلام «هتل و رستوران »۶۱.۵، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» ۶۹.۷، «مبلمان و لوازم خانگی» ۶۶، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» ۶۸.۳، «گوشت قرمز و سفید» ۶۹ و «نان و غلات» ۶۱.۹ درصد افزایش قیمت دارد. «تفریح و فرهنگ» با ۵۵.۲، «حمل و نقل» ۵۰.۴، «پوشاک و کفش» ۵۷.۵، از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی‌ها با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده‌اند.

 

ارسال نظر