همه با هم برای جمهور

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۴۰

تعادل | دیروز با اعلام انصراف 3 نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 معادلات این انتخابات دستخوش تغییر شد.  این مورد صبح روز چهارشنبه با اعلام انصراف محسن مهرعلیزاده از کاندیداتوری آغاز شد. اگر چه او به‌طور مستقیم علت انصراف خود را حمایت از همتی اعلام نکرد، اما معنای ضمنی کناره‌گیری او چنین بود، چه آنکه این دو کاندیدا از نظر سیاسی در یک جناح قرار داشتند و 5 کاندیدای دیگر در جناح مقابل. در میانه روز زاکانی نیز به نفع آنچه جبهه انقلاب خواند، صحنه را ترک گفت و سعید جلیلی نیز شامگاه دیروز پس از سخنان رهبری به نفع ابراهیم رییسی از کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشید. در این میان، سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات طی نامه‌ای از مهرعلیزاده به خاطر انصراف از کاندیداتوری تشکر کرد. خاتمی همچنین در دیدار با اعضای فهرست «جمهور» - 21 کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران حمایت کرد و گفت که به این لیست رای خواهد داد. سیدحسن خمینی با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از «بی‌توجهی عمیق به جمهوریت» به عنوان علّت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی، تأکید کرد: یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است. جبهه اصلاحات ایران نیز دیروز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دومین بیانیه خود را صادر و اعلام کرد: از معرفی نامزد به نام جبهه خودداری می‌کنیم ولی مانع حمایت احزاب و اعضای حقیقی عضو جبهه از نامزدها نمی‌شویم. این بیانیه در پی اعلام حمایت سه‌شنبه شب اغلب احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب از جمله حزب اعتماد ملی از کاندیداتوری همتی صادر شد. دیروز همچنین الیاس حضرتی، نماینده ادوار مجلس و مدیرمسوول مجموعه رسانه‌ای اعتماد با عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار و حمایت حزب اعتماد ملی و شخص خود را به وی ابلاغ کرد. این دیدار از این جهت دارای اهمیت بود که روز سه‌شنبه جمعی از مدیران مسوول روزنامه‌های اصلاح‌طلب متعلق به بخش خصوصی در دیدار با ابراهیم رییسی، کاندیدای اصولگرایان دیدار کرده و از عملکرد او در قوه قضاییه دفاع و به این ترتیب از او حمایت کرده بودند. دیداری که با واکنش‌های منفی زیاد اصلاح‌طلبان مواجه شد.

  تحسین ممانعت از شکسته شدن آرا

خاتمی با صدور پیامی، اقدام مسوولانه و فداکارانه محسن مهرعلیزاده را شایسته تقدیر فراوان دانست. او در این پیام تصریح کرد: موقعیت حساس کنونی که جمهوریت نظام در معرض تهدید جدی قرار گرفته است، اقدام مسوولانه و فداکارانه شما در انصراف از نامزدی ریاست‌جمهوری، شایسته تقدیر فراوان است و موجب خواهد شد تا کسانی که می‌خواهند رأی بدهند و در عین حال تسلیم عرصه‌ای نشوند که یک جریان اقلیت خواست خود را به هر قیمت بر جامعه تحمیل کند، آرای‌شان شکسته و تقسیم نشود.‌‌

همتی نیز در نامه‌ای به مهرعلیزاده نوشت: در مسیر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که در غیاب جریانات مهم سیاسی برگزار می‌شود، حضرتعالی با آزادگی و صراحتتان نقش ارزنده‌ای به نمایش گذاشته و سعی نمودید تا صدای حذف‌شدگان این رقابت باشید.حال که با انصراف خود از ادامه حضور در انتخابات، مسوولیت مرا سنگین‌تر نموده‌اید، از حضرتعالی طلب دعای خیر جهت ادامه این راه پرنشیب و نیز کمک فکری و عملی برای فردای بهتر ایران عزیزمان را دارم.

  مردم صحنه را به نفع جمهوریت به هم بزنند

رییس دولت اصلاحات اما در جمع اعضای لیست جمهور شورای شهر تهران گفت: امیدوارم مردم ما همت کنند و به عرصه بیایند و رأی بدهند؛ تا با آن طرحی که مطرح شده که به هر قیمتی ولو با کنار زدن و تهدید کردن رأی مردم و آزادی مردم، من می‌خواهم این فرد و این جریان را روی کار بیاورم، مقابله شود.

وی ادامه داد: این کجای جمهوریت اسلامی است؟ اتفاقا مردم باید به صحنه بیایند که این را به هم بزنند که شما تلاش کردید یک تصمیمی به مردم تحمیل شود حالا ما ممکن است که ایده‌آل خودمان را نداشته باشیم اما این صحنه را باید با هم به هم به نفع جمهوریت به هم بزنیم.

وی افزود: حضور مردم در صحنه به هر صورتی که باشد مهم است و اینکه جریانی بخواهد صندوق رأی را از کارایی بیندازد و به جهت دیگر منحرف کند، حداقل این است که نگذاریم این اتفاق بیفتد. امیدوارم که مردم ما در انتخابات شرکت کنند و به لیست شوراهای ما رأی بدهند و این انسجام و اتحادی که در شورای شهر تهران دیدم که یک لیست از طرف یک جریان مطرح شود امتیاز است. امیدوارم مردم احساس مسوولیت کنند و به صحنه بیایند.

  «رأی صحیح» راه حفظ جمهوریت

سیدحسن خمینی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از «بی توجهی عمیق به جمهوریت» به عنوان علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی تاکید کرد: یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است.

در این بیانیه تصریح شده است: میراث بزرگ انقلاب اسلامی و امام عظیم‌الشأن ما و شهدای این سرزمین، «جمهوری اسلامی» است و حفاظت از تلفیق مبارک «جمهوریت» با «دینداری» وظیفه همیشگی ماست و امروز اگر چه تنگ‌نظری‌ها و رفتارهای ناصحیح، همگان را بحق نگران میراث تاریخی‌مان کرده است و اگر چه همین بی‌توجهی عمیق به جمهوریت علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی است ولی باز هم می‌توان نه با رفتاری سلبی، بلکه با تصمیمی ایجابی به حفاظت از آینده و ساختن امروز و رفع مشکلات معیشتی روزمره همت گمارد. اینجانب ضمن احترام به نظر همه ایرانیان بر این باورم که یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است. امید است همه در حفظ ثمره خون‌های پاک شهیدان موفق باشیم. 

  حمایت عارف از «جمهور»

محمدرضا عارف، رییس بنیاد امید ایرانیان نیز با صدور پیامی از لیست جمهور حمایت کرد. او در بخشی از پیام خود نوشت: حال در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تمجید از عملکرد موفق دوره پنجم مدیریت شهری تهران که ریل‌گذاری مناسبی در اداره پایتخت صورت گرفت و باعث آشتی مردم با شهر شده است برای تداوم این رویکرد از لیست انتخاباتی «جمهور» برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران حمایت و از شایستگانی که به هر دلیل در این لیست حضور ندارند و از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند از این روحیه اخلاقی آنان قدردانی می‌کنم.

  خداحافظی 2 کاندیدای پوششی

 دیروز در جبهه اصولگرایان نیز شاهد انصراف دو کاندیدا بودیم. کاندیداهایی که پیش از این نیز گفته می‌شد، برای حمایت از کاندیدایی خاص به میدان آمده‌اند و به اصطلاح پوششی هستند. اولین انصراف پس از انتشار نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رضایی، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی و جلیلی مبنی بر اعلام انصراف به نفع رییسی صورت گرفت و علیرضا زاکانی پس از حضور در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر از حضور در عرصه انتخابات کناره‌گیری کرد.

زاکانی در سخنانی گفت: با توجه به اقبال فراوانی که از آیت‌الله رییسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رای می‌دهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.

 وی همچنین در حساب کاربری خود در توییتر ‌نوشت: «مردم شریف ایران! با ایده و برنامه‌ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش‌های انقلاب خمینی(ره) و فریاد غارت‌زده‌ها بر سر غارتگران باشم. هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن برادر عزیزم آقای رییسی است. در فرهنگ بسیجی، انصراف از طی مسیر معنا ندارد.»

سعید جلیلی نیز با صدور بیانیه‌ای به نفع سیدابراهیم رییسی از عرصه انتخابات کنار رفت. او در بخشی از این بیانیه نوشت: اکنون که بخش گسترده‌ای از آحاد جامعه به برادر گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدابراهیم رییسی اقبال نشان داده‌اند، شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آنچه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، از هم‌اکنون ایشان را با رای خود در قبول این مسوولیت بزرگ یاری رسانند. تشکیل دولت انقلابی مقدمه به میدان آمدن همه ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی کشور است و نباید حتی یک روز را در مسیر این جهاد فراگیر و همگانی برای جهش ایران از دست داد.» عبدالناصر همتی اما در واکنش به این انصراف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌کنار رفتن آقای سعید جلیلی تکه دیگری از پازلی بود که برای کشور چیده شده است. از همه دلسوزان اصلاح کشور می‌خواهم اجازه قدرت گرفتن این جریان را ندهند. با کنش فعالانه، همه با هم، توان‌مان را روی هم بگذاریم.»

در این حال، اگر چه انتظار می‌رفت دو نامزد دیگر از جناح اصولگرا به نفع رییسی کنار بروند، اما چنین نشانه‌ای مشاهده نشد. سخنگوی ستاد دولت سلام گفت که سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صحنه انتخابات باقی می‌ماند. محسن رضایی میرقائد نیز تاکنون نشانه‌ای از تمایل به کناره‌گیری نشان نداده است.

 

ارسال نظر