صرافی معتبر رمزارز در ایران نداریم

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۷۷

یک کارشناس ارزهای دیجیتال گفت: در حال حاضر ما صرافی معتبر در ایران نداریم و هیچ صرافی نیست که پشتوانه‌ای قوی در این بازار ایجاد کند. رحمان معصوم پور امیرآبادی، کارشناس حوزه ارز دیجیتال در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: در حال حاضر ما صرافی معتبر در ایران نداریم و هیچ صرافی نیست که پشتوانه‌ای قوی در این بازار ایجاد کند. حتی در کشور ترکیه با تمام بگیر و ببندهایی که در بازار رمز ارز خود ایجاد کرده است، بسیاری متحمل ضرر شده‌اند؛ بنابراین در کشوری همچون ایران با توجه به عدم تبیین افق روشن در این حوزه، ریسک ورود به آن چندین برابر است. به نظر من، به هیچ‌وجه مردم نباید پول خود را در صرافی‌های ایرانی قرار دهند. چرا که این کار بسیار خطرناک است. در همین صرافی کریپتولندی که به هر دلیلی بسته شد اجازه برداشت در آن به مردم داده نمی‌شد و مردم ۲۴ ساعت بعد، اجازه داشتند پول خود را داشتند. سایت‌هایی هم که در این حوزه هستند به همین صورت عمل می‌کنند.  تشخیص اینکه چه صرافی‌هایی معتبر است از طریق یک سری آیتم‌ها انجام می‌گیرد. برخی از این آیتم‌ها عبارت‌اند از داشتن نشانی فیزیکی خوب در یک جای مناسب، پشتیبانی مناسب، عدم محدودیت خرید و فروش. اما متاسفانه در صرافی‌های ایرانی محدودیت‌هایی را برای خرید و فروش اعمال می‌کنند که این امر خود به نوعی موجب عدم اعتماد و اطمینان می‌شود.  به هیچ‌وجه نباید پول‌ها را در کیف پول‌های داخلی صرافی‌های ایرانی قرار داد و همچنین نیاز است روزمه و سابقه آن صرافی پیش از سرمایه‌گذاری بررسی شود.بنابراین، اگر سرمایه‌گذارها دارای اطلاعات کافی نباشند این بازارها صددرصد موجب خروج سرمایه از کشور می‌شوند اما اگر افراد اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنند این خروج سرمایه اتفاق نمی‌افتد و حتی شخص با دانش کافی می‌تواند سرمایه‌هایی را نیز به داخل کشور بیاورد. در کشور ما قانونگذار به صورت قانونی تحولات مدرن دنیا در حوزه بازار ارزهای دیجیتال را در قوانین اعمال نکرده‌ است و این مساله باعث شده که ما هنوز یک فضای سنتی در این بازار داشته باشیم. از سوی دیگر، میانگین سنی دولت واقعا زیاد است و مسوولانی که بر سر کار هستند دارای سن بالای مدیریتی هستند و کم توجهی آنها به بحث ارز دیجیتال و پول‌های مجازی باعث شده است که این موضوع در اولویت کار این افراد قرار نگیرد. در حالی که کشور باید با تحولات و پیشرفت‌های دیجیتالی دنیا پیش برود که این موضوع در کشور ما اتفاق نیفتاده است.

معصوم‌پور امیرآبادی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها رمزارزها به رسمیت شناخته شده است و افرادی در این بازار توانسته‌اند منافع خوبی را برای کشور خود ایجاد کنند.با توجه به شکسته شدن سدهای مقاومتی قیمت رمزارز دور از ذهن نیست که ما بیت کوین را در کانال ۱۰۰ هزار دلار داشته باشیم که باید از هم‌اکنون برای آن به فکر باشیم.قانونگذار چه قانونگذاری بکند و چه نکند به دلیل آنکه بازار رمزارز، بازاری جهانی است لذا محدودیت‌هایی که در بازارهای دیگر وجود دارد در این بازار وجود ندارد.امروزه اکثر کشورهای دنیا که دارای اقتصاد پویا هستند این بازار را قانونگذاری کرده‌اند. ازجمله کشورهایی نظیر ایالات متحده، انگلیس، روسیه، هند و حتی امارات متحده عربی و کشور چین که دارای اقتصادهای قدرتمندی هستند و نرخ بهره خود را پایین نگه می‌دارند، همگی دست به قانونگذاری زده‌اند و قانون مدون و مشخصی را برای رمزارزها ایجاد کرده‌اند. فناوری بلاکچین و محصول آن یعنی رمزارزها رفتارهای متفاوتی را در سراسر جهان تجربه کرده‌اند؛ بنابراین نیاز است که برای این پدیده فناوری مالی الزامات و چهارچوب‌هایی اعمال شود تا مردم بتوانند مراودات خود را از طریق رمزارزها داشته باشند. وی در مورد آموزش در بازار رمزارزها گفت: برای ورود به هر بازاری نیاز است اطلاعات آن بازار را داشته باشیم. برای مثال، اگر در بازار طلا وارد شوید و رابطه نفت، دلار و طلا را ندانید در آن بازار آسیب خواهید دید یا اگر وارد بازار مالی شوید و بحث خرید و فروش سهام را دنبال کنید ولی روانشناسی بازار و معامله‌گری ندانید و مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک نداشته باشید قطعا آسیب خواهید دید. بنابراین افراد در هر بازاری که می‌خواهند ورود پیدا کند باید اطلاعات آن بازار را داشته باشند.  این کارشناس ارزهای دیجیتال اشاره کرد: همانند بازار بورس که برخی افراد بدون اطلاع از بحث تکنیکال و بدون آگاهی از اطلاعات در خصوص همبستگی بازار و دانش نفت و تابلو خوانی وارد شدند و ضرر بسیاری کردند، صددرصد شک نکنید که بدون این اطلاعات در این بازار هم ضرر خواهند کرد. کسی که وارد بازار رمزارز می‌شود، حتما باید موارد امنیتی آن را بداند. من برخی از افراد را می‌بینیم که یک ایمیل دارند و از آن در تمامی جاها استفاده می‌کنند در حالی که یکی از موارد پایه‌ای در بحث رمز ارز این است که از یک ایمیل مختص رمزارز استفاده شود یا کیف پول شما در این بازار باید در دستگاه تلفنی باشد که به اینترنت متصل نشود.همچنین آن چیزی که مردم در این بازار باید بسیار هوشیار عمل کنند بحث فیشینگ و هک شدن است. کیف پول ارز دیجیتال بسیاری از افراد سرقت می‌شود و این تنها به آن دلیل است که افراد با آگاهی از بازار وارد آن نشده‌اند.

این کارشناس ارزهای دیجیتال در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که در بحث سهام اگر ما برنامه تجاری یک شرکت را درک نکرده‌ایم نباید سهام آن شرکت را خریداری کنیم. به تبع در مورد ارزهای دیجیتال هم همین امر وجود دارد، دارایی‌هایی که ما در این تکنولوژی می‌خواهیم وارد کنیم، باید بررسی شود که چه کسی پشت آن است و به چه پشتوانه‌ای در حال تولید شدن است و اگر ما اشراف کامل درباره آن نداریم نباید در آن سرمایه‌گذاری کنیم.من معتقدم اتفاقی که در بورس ایران برای مردمی که احساسی در این بازار ورود کردند رخ داد بار دیگر در بازار رمزارزها هم اتفاق می‌افتد. بنابراین در این بازار آگاهی بخشی و آموزش حرف اول را می‌زند.

 

ارسال نظر