رای به منتخب مردم یا رییس یک حزب؟

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۲۵
رای به منتخب مردم یا رییس یک حزب؟

تعادل |

نشست روز گذشته رییس‌جمهور در نشست هیات دولت حول محور انتخابات و انتقاد از رصد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخاباتی گذشت. حسن روحانی در خلال صحبت‌های خود با انتقاد از نحوه انتخاب کاندیدای ریاست‌جمهوری، عنوان کرد: «در این زمینه به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهنم بود را به ایشان منتقل کردم و ایشان آنچه را که به مصلحت می‌دانند انجام خواهند داد.» اما صحبت‌های روحانی به همین موضوع ختم نشد. او با اشاره به این توصیه امام راحل که میزان رای ملت است، مشارکت حداکثری را ضامن مشروعیت نظام عنوان کرد و دراظهاراتی گفت: مردم نباید حس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم و می‌خواهیم بدون آنها برای آنها تصمیم بگیریم. رییس‌جمهور، همچنین رهاکردن صندوق رای را بسیار خطرناک توصیف کرد وگفت: رقابت جان انتخابات است و اگر این رقابت را از آن بگیرید، می‌شودیک انتخابات بی‌جان. رییس‌جمهور در عین حال تاکید کرد، در مساله انتخابات ریاست‌جمهوری بحث این است که یک فرد می‌خواهد رییس‌جمهور شود نه رییس یک جناح و حزب سیاسی. 

  جان انتخابات رقابت است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه در جلسه هیات دولت با اشاره انتخابات پیش رو، گفت: انتخابات مراحل مختلفی دارد که مرحله‌ احراز صلاحیت به عهده دولت نیست و یک نهاد دیگری برای آن تصمیم می‌گیرد. حالا اینکه مقدمات تصمیم‌شان از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌‌سازی می‌شود مورد بحث ما نیست، اما به هرحال این موضوع در اختیار دولت نیست و نهاد مستقلی برای آن تصمیم می‌گیرد. رییس‌جمهور ادامه داد: ما از تصمیمی که از سوی شورای نگهبان گرفته شده عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و شب صریح‌تر برای ما روشن و واضح شد و معلوم شد که چه کسانی مدنظر هستند. برای خیلی از سیاسیون و ما اینگونه بود که دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چرا که مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند. روحانی با تاکید بر اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، تصریح کرد: من نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتها ما هر وقت اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید.

  به رهبری نامه نوشتم

وی اضافه کرد: به هر حال من دیروز به ناچار درباره‌ این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند و از حکم حکومتی خود استفاده کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند.

  رها کردن صندوق رای خطرناک است

روحانی در ادامه عنوان کرد: این مساله برای ما بسیار مهم است چرا که ما نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم. اگر صندوق را رها کنید می‌خواهید چه چیزی را به جای آن بگذارید و این خیلی خطرناک است که صندوق دیگر کارایی نداشته باشد. اگر نظام تاکنون حفظ شده به خاطر همین صندوق رای و حضور و فداکاری مردم بوده است. این صندوق یک رمز بسیار بزرگی بوده و مردم وقتی شکایت و اشکالی دارند و تغییری می‌خواهند ایجاد کنند پای همین صندوق می‌روند. به هر حال بحث صندوق رای بسیار مهم است و من از همه مردم خواهش می‌کنم در سراسر کشور این مساله مهم را مدنظر قرار دهند. رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: البته نقد و انتقاد از هر شخص و نهادی آزاد است؛ البته منظورم تخریب و تضعیف نیست ولی درباره‌ انتقاد و نقد خود مقام معظم رهبری هم چندین نوبت فرموده‌اند اگر کسی می‌خواهد از خود من هم انتقاد کند می‌تواند این کار را انجام دهد.  وی با بیان اینکه انتخابات مساله‌ بسیار مهمی در کشور است، خاطرنشان کرد: مساله فقط این نیست که ملت برای انتخاب رییس قوه مجریه پای صندوق می‌آید. در میان همه انتخاباتی که هر کدام آنها سرجایش با اهمیت هستند در مساله انتخابات ریاست‌جمهوری بحث این است که یک فرد می‌خواهد رییس‌جمهور شود نه رییس یک جناح و حزب سیاسی، یعنی قرار است عامه مردم و جامعه و ملت ما را نمایندگی کند. 

  انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام 

رییس‌جمهور ادامه داد: همه زمینه‌ها و مقدمات باید برای انتخابات ایجاد شود تا مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها انتخابات به ثمر بنشیند؛ چرا که نتیجه انتخابات وحدت و امنیت ملی است. حالا در بحث‌های سیاسی و روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی ممکن است ما بحث کنیم که این آقا یا آن آقا اگر بیایند فلان مشکل را حل می‌کنند اینها مهم است، اما بالاتر از اینها انتخابات شکوهمند مهم‌تر است. وی اضافه کرد: انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است و این اساس کار است، اما ما این را فراموش کرده‌ایم. در حالی که ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق رای است و همه تصرفات و تصمیم‌هایی که انجام می‌شود اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد مشروعیت ندارد و نه تنها مشروعیت قانونی ندارد، بلکه مشروعیت دینی آن هم زیر سوال می‌رود. رییس قوه مجریه به این موضوع اشاره کرد که رییس‌جمهور نماینده مردم و نظام است و گفت: این نماینده می‌خواهد با دنیا حرف بزند و به عنوان نماینده مردم می‌خواهد حرف بزند استوارنامه‌ها را او دریافت می‌کند و قراردادهای بین‌المللی را او می‌بندد و از همه مهم‌تر مسوول اجرای قانون اساسی است. اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد و برای مردم مسائلی روشن نباشد، انسجام، مصلحت ملی، امنیت کشور و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود. ابعاد این مساله بسیار وسیع و مهم است و باید به آن فکر شود.

  میزان رای ملت است

روحانی در ادامه یادآور شد: امام خمینی(ره) همیشه توصیه می‌کردند میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند. اصلا بدون مردم ما کی هستیم مردم ۲۲ بهمن ماه را به وجود آوردند و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم بودند که ۹۸.۲ درصد به نظام جمهوری اسلامی رای دادند این ۹۸ درصد کجا رفت و چرا هی آب می‌رود؟ آیا هرچه زمان می‌گذرد باید این کم بشود؟ هر کسی که می‌آید می‌گوییم در اسلامیت، ایمان و تعهدت شک می‌کنیم. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه این مردم همان‌هایی هستند که در جنگ تحمیلی آمدند و سوم خردادماه را آفریدند، اظهار کرد: نمایندگان همین مردم در ۱۴ خردادماه ۶۸ رهبر انقلاب را انتخاب کردند. خدا نکند یک روزی مردم حس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم و می‌خواهیم بدون آنها برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند. امام خمینی (ره) هم همیشه فرمودند مشارکت حداکثری و مقام معظم رهبری هم همیشه فرموده‌اند که مشارکت حداکثری مهم است. روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: پارسال هم که در خدمت مقام معظم رهبری بودم از ایشان سوال کردم آیا در انتخابات آینده هم همان نظر را دارید یا چون نظرات دیگری هم مطرح است شما هم نظر دیگری دارید، ایشان داستان یکی از بزرگان را نقل کردند و فرمودند نظر من همان نظر گذشته است و مشارکت حداکثری اولین موضوع مدنظر است و پس از آن به دنبال رییس‌جمهور صالح و اصلحی هم هستیم که من در نطق ۲۲ بهمن‌ماه هم این موضوع را به مردم گفتم و ایشان هم همواره تصریح کرده‌اند که برای من هدف اول و مهم مشارکت حداکثری مردم است. وی با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری با حرف به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: حالا هی حرف بزنیم و صداوسیما با مردم مصاحبه بگیرد که مشارکت حداکثری مهم است، در حالی که مشارکت حداکثری لوازمی دارد که باید به آن متعهد باشیم. یک طرف آن دولت است که مجری انتخابات به حساب می‌آید در موضوع ثبت نام‌ها من به وزیر کشور نامه نوشتم و گفتم عین مر قانون ثبت نام کنند و اگر این دستور را نداده بودم و عمل نکرده بودیم دعواها و بلواهایی داشتیم، چرا که مثلا طرف می‌آمد ثبت نام کند می‌گفتند تو یک روز به ۴۰ سالگی‌ات مانده یا یک روز از ۷۵ سالگی‌ات گذشته و مشکلاتی ایجاد می‌شد و او هم حق داشت بگوید که این قانون را به من نشان بدهید.

  زمان رای‌گیری اضافه شد

رییس‌جمهور همچنین یادآور شد: ما اینجا مشارکت حداکثری را رعایت کردیم و در مراحل بعد هم همین است. مثلا ما موضوع کرونا را داریم و به خاطر کرونا ۱۰ هزار صندوق اضافه کردیم حتی وزیر کشور در ستاد کرونا مطرح کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم زمان رای‌گیری را اضافه کنیم که پیشنهاد دو ساعت بود و در جلسه تبدیل به سه ساعت شد و از هفت صبح تا دو نیمه شب انتخابات رای‌گیری انجام خواهد شد.

  در مسائل اساسی و مهم با 1+5 به توافق رسیدیم

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه پیشرفت هیات مذاکره‌کننده در وین قابل ملاحظه است، افزود: ما در مسائل اساسی و مهم با کشورهای چهار به اضافه یک به توافق رسیدیم. البته مواردی هست که در حال گفت‌وگو و قابل حل است و اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند، این اصول هم همیشه مدنظر مذاکره‌کنندگان در وین است. وی با اشاره به اصول مدنظر رهبر معظم انقلاب گفت: این اصول این است که آنچه تعهد آنهاست باید به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کنند و آنچه تعهد ما است، انجام خواهیم داد. البته به دلیل بدعهدی امریکا در این سه سال و نیم، ایشان فرمودند اول امریکا به تعهدهای خود عمل کند که در صورت درست بود ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. روحانی ادامه داد: ساز و کار این اقدام خیلی پیچیده نیست و می‌توان آن را به نحوی سامان داد که امریکا آغاز‌کننده باشد. امریکایی‌ها نباید شک کنند که حتما باید آغاز‌کننده باشند و ما آن را بررسی می‌کنیم و من هم به عمده وزارتخانه‌ها و مسوولانی که در این زمینه مسوولیت دارند مانند وزارت نفت، وزارت راه، وزارت صمت، بانک مرکزی دستورهای لازم را و این مسیر خیلی پیچیده نیست و ما می‌توانیم عبور کنیم. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم دولت یازدهم و دوازدهم موضوع برجام بود، عنوان کرد: دولت از سال ۹۲ تا ۹۴ برجام را ایجاد کرد. ایجاد برای دولت یازدهم است و از ثمره آن تا اول سال ۹۷ بهره‌برداری کردیم. اما در سال ۹۷ شری در امریکا به نام ترامپ بود که تحت تاثیر صهیونیست‌ها، تندروها و ارتجاع منطقه، از یک توافق بسیار مهم که هر یک از سران دنیا در گفت‌وگو با بنده مانند رییس‌جمهوری چین از آن به عنوان یکی از بهترین توافقات بین‌المللی نام می‌بردند، خارج شد. وی ادامه داد: به هرحال در دولت دوازدهم آن شر آمد و از توافق خارج شد و هدف دولت ابقاء برجام بود. برای اینکه اگر برجام به‌طور کامل از بین می‌رفت ما به قطعنامه‌های فصل هفتی شورای امنیت باز می‌گشتیم و حقوق‌دانان معنی این را می‌دانند ترامپ هم هدفش همین بود که از برجام خارج می‌شویم و با خیال راحت خود را رها کند، اما ما نگذاشتیم و اولین شکست ترامپ هم همین بود. روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات الان با مذاکرات سال ۱۳۹۲ فرق می‌کند، اظهار کرد: ۱۳۹۲ سالی بود که طرف مقابل دست بالا را داشت و شش هفت قطعنامه شورای امنیت در دست‌اش بود و ما از نظر حقوقی و سیاسی دستمان خالی بود، اما الان برعکس است و ما دست بالا را داریم، چرا که آنها تخلف کرده‌اند و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و خلاف یک توافق بین‌المللی عمل کرده‌اند. الان ما بر سر برجام بحث نمی‌کنیم بلکه بحث بر سر اجرای برجام و این است که امریکا چگونه به برجام بازگردد و چگونه ما اجازه بدهیم که آنها به برجام بازگردند.

  هدف دولت ابقای برجام است

رییس دولت دوازدهم همچنین تاکید کرد: ما الان داریم با افتخار مذاکره می‌کنیم. در سال ۱۳۹۲ با قطعنامه‌های شورای امنیت چند ضربه اساسی به ما زده بودند، اما الان ما به عنوان پیروز در حال مذاکره هستیم. ملت ما با صبر و مقاومت خود همه توطئه‌ها را خنثی کرد به هرحال ما در دولت دوازدهم برجام را ابقاء کردیم و الان در حال احیای برجام هستیم. پس ایجاد، ابقاء و احیای برجام در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است.  رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به وزرا، استانداران و همه کارگزاران دولت اظهار کرد: نباید مسائلی که امروز می‌گذرد ما را در انجام وظایف‌مان سست کند، بلکه همه ما تا لحظه آخر از این ۷۰ روزی که باقی مانده باید کار و تلاش کنیم. در انتخابات هم به آنچه که قانون گفته عمل خواهد شد و وزارت کشور با تمام قوت به مردم تضمین می‌دهد امانت مردم را مراعات کند و نگذارد حتی یک رای بالا و پایین شود.

  استخراج رمز ارزهاممنوع؛ حتی مجازها

وی همچنین به موضوع استخراج رمزارزها اشاره کرد و گفت: درباره رمزارزها هم بحث شده است که ۳۰۰ مگاوات به صورت مجاز و ۲۰۰۰ مگاوات به صورت غیرمجاز صرف می‌کنند و هر کسی چند ماینر گذاشته و برای خودش بیت‌کوین و رمزارز استخراج می‌کند. وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و اطلاعات از امروز موظف هستند که جلوی این اقدام را بگیرند و از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آنها که مجاز بوده باید تعطیل شود.

 

ارسال نظر