اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۲۹

روحانی: رشد تولید بهترین شاهد بی‌ثمر بودن فشار حداکثری است

رییس‌جمهور گفت: ارقام رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعتی کشور، بهترین شاهد بر بی‌ثمر بودن سیاست فشار حداکثری آمریکا است. دویست و بیست و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از وضعیت صنعت خودرو در کشور ارایه کرد. برپایه این گزارش، برغم همه فشارهای جنگ تحمیلی اقتصادی و عوارض اقتصادی ناشی از کرونا، این صنعت در سال 1399 توانسته به رشد تولید دست یابد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تاکید بر پیروزی ملت ایران در جنگ اقتصادی، گفت: ارقام رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعتی کشور، بهترین شاهد بر بی‌ثمر بودن سیاست فشار حداکثری آمریکا است که خود آنها را به اعتراف به شکست این سیاست‌ها وادار کرده است و با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند. ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد. وی تصریح کرد: صنعت خودرو که در سخت‌ترین شرایط، توانسته مقاومت کند و تولید خود را افزایش دهد، قطعا با تغییر شرایط و گشایش در دسترسی به بازارهای خارجی و کاهش هزینه مبادله، فضای مساعدتری را تجربه خواهد کرد و رشد و توسعه خود را در محیط اقتصادی متعادل‌تر ادامه خواهد داد. سیاست دولت نیز حمایت از این صنعت و تقویت توان رقابتی خودروسازهای داخلی خواهد بود. همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پیشنهاد‌های تکمیلی درمورد بهبود شرایط در بازار سرمایه مورد بحث و بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

هشدار شدید پرویز داودی نسبت به طرح بانکداری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ­ای به رییس مجلس نسبت به تبعات تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران هشدار داد. پرویز داودی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه­‌ای به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به تبعات تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «پس از تصویب کلیات طرح فوق‌الذکر، طی دو روز با طرّاح طرح و جمعی از نمایندگان محترم، جلساتی برگزار شد که نه تنها اینجانب قانع نشده، بلکه بر ابهامات و ایرادات آنکه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد، افزوده گردید». متن کامل این نامه به شرح زیر است: جناب آقای دکتر قالیباف رییس محترم مجلس شورای اسلامی: احتراما از آنجا که در جلسه 26/02/1400 و در جریان رأی‌گیری برای کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران- کتاب اول، از اینجانب به عنوان موافق طرح یاد شده، لذا خواهشمند است متن زیر در صحن علنی قرائت شود؛  اولا تا قبل از تصویب کلیات طرح مذکور با اینجانب هیچ‌گونه مشورت و هماهنگی صورت نگرفته و بنده با طرح مذکور به دلیل عدم توجه به ساختارها و فقدان احاطه طراحان به معضلات و مشکلات اصلی سیستم بانکی مخالفت جدی داشته و دارم. ثانیا پس از تصویب کلیات طرح فوق‌الذکر، طی دو روز با طرّاح طرح و جمعی از نمایندگان محترم، جلساتی برگزار شد که نه تنها اینجانب قانع نشده، بلکه بر ابهامات و ایرادات آنکه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه داشته باشد، افزوده گردید.خواهشمند است مطابق ماده (76) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در اولین فرصت مناسب تکذیبیه موارد بیان شده در صحن علنی قرائت شود.

گرانی بالای ۷۰ درصد  ۶ گروه خوراکی

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند.به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ با افزایش تورم در سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردین‌ماه کلید خورد و به نحوی بود که تورم نقطه به نقطه که بیانگر میزان افزایش هزینه خانوارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است تا مرز ۵۰ درصد پیش رفت.

گزارشی که اخیرا در رابطه با تورم اردیبهشت ماه منتشر شد از این حکایت داشت که روند افزایشی تورم نقطه به نقطه متوقف و حدود ۲.۶ کاهش داشته است، ولی تورم سالانه همچنان به روند افزایشی ادامه داده و با رشد بیش از دو درصدی به ۴۱ درصد رسیده بود. افزایش ۴۶.۹ درصدی هزینه خانوارها: اما بررسی جزییات گزارش تورم در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای ایرانی در تامین کالا و مواد خوراکی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۶.۹ درصد به‌طور متوسط افزایش دارد. روغن همچنان در صدر گرانی: در این افزایش شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به‌طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.این در حالی است که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است.  ارزانی موبایل تورم ارتباطات را کاهش داد: کمترین میزان افزایش قیمت کالا نسبت به پارسال مربوط به گروه ارتباطات است که ۱۳.۸ اعلام و البته تورم ماهانه آن نیز منفی شده است، در این گروه قیمت تلفن همراه موثر است که بازار در ماه اخیر شاهد کاهش قیمت تلفن همراه و سایر اقلام این گروه و حتی فعالان بازار از به کف رسیدن قیمت‌ها خبر داده بودند.

 

ارسال نظر