خبر

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۴۷
خبر

وداع با مدیری از نسل اول انقلاب

تعادل| سید محمد هادی نژادحسینیان، یکی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی دوشنبه 13 اردیبهشت سال جاری در سن 75 سالگی و بر اثر بیماری درگذشت.

 نژادحسینیان با قرار گرفتن در جایگاه سومین وزیر راه پس از انقلاب اسلامی در 10 شهریور 1360 نام خود را در میان مدیران ارشد جمهوری اسلامی ثبت کرد. اما بعدها و در دولت‌های آتی، قلمروی حوزه کاری او از امور مربوط به ساخت و ساز و عمران فراتر رفت و به عرصه‌های صنعت، نفت و حتی به عرصه دیپلماسی گسترش یافت و در سکوت و آرامش منشأ خدمت ارزنده‌ای برای نظام جمهوری اسلامی شد. نژادحسینیان متولد ۱۳۲۵ در تهران، پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه، وارد دانشگاه تهران شد و در دانشکده فنی به تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان پرداخت. در ۱۳۴۹ با درجه فوق‌لیسانس راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شد و تا سال ۱۳۵۴ به فعالیت در شرکت‌های عمرانی پرداخت. در آن سال عازم امریکا شد و به تحصیل در رشته حمل و نقل در مقطع دکتری پرداخت، ولی به علت پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷، تحصیل را نیمه کاره رها کرده به کشور بازگشت. او فعالیت‌های سیاسی خود را در تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و سپس انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی امریکا و کانادا متمرکز کرده بود و در سال ۱۳۵۶، رییس شورای رهبری انجمن‌های اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا بود. او در دهه ۶۰ به وزارت راه برگزیده شد و در کابینه مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، در جایگاه وزیر صنایع سنگین قرار گرفت و در دولت اصلاحات در دوره اول وزارت کمال خرازی در وزارت خارجه، سفیر دائم ایران در سازمان ملل شد. نژادحسینیان همچنین در دوره وزارت بیژن زنگنه، به عنوان معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل منصوب شد و سپس به نمایندگی ایران در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) انتخاب شد. در دولت محمود احمدی‌نژاد اما او به دولت فراخوانده نشد. علی لاریجانی اما به هنگام ریاست بر مجلس شورای اسلامی او را برای مدیریت چند کنفرانس بین‌المللی درنظر گرفت و آخرین عنوان رسمی او «دبیرکل مجمع پارلمان‌های آسیایی» بود.

دولت فعلا برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان ندارد

صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت درباره قیمت نان گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت آرد به عنوان ماده اولیه نان و با توجه به اینکه قیمت گندم افزایش پیدا کرده است منابع ریالی روی یارانه آرد از طرف سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌شود تا افزایش قیمت گندم را جبران کند. او در پاسخ به سوالی در مورد احتمال افزایش قیمت نان تصریح کرد: دولت تصمیمی برای اصلاح قیمت‌ نان نگرفته است اگر قرار باشد در این مورد تصمیم‌گیری شود موضوع از طریق کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام می‌شود و برای اجرا به استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه تنظیم بازار استان در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند اما فعلا هیچ برنامه‌ای در این مورد در دستور کار نیست.

ضربه نیروی سپاه قدس  به اشرار مسلح

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از متلاشی شدن یک تیم از اشرار مسلح در سیستان و بلوچستان خبر داد. در این عملیات مقادیری سلاح، مهمات و مواد منفجره از آنان کشف شده است. به گزارش ایرنا  در اطلاعیه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آمده است:«رزمندگان قرارگاه قدس با انجام اقدامات اطلاعاتی یک تیم از اشرار مسلح که دارای سابقه شرارت، آدم‌ربایی و قتل را داشته درکمین قرار داده که ۲ نفر از اعضای این تیم کشته و یک نفر نیز دستگیر شد.»  در ادامه این اطلاعیه آمده است:«در این عملیات مقادیری سلاح، مهمات و مواد منفجره از آنان کشف شده  است.»

ارزش بازار اتر از والت دیزنی و بانک امریکا فراتر رفت

ارزش اتر، نزدیک‌ترین رقیب بیت‌کوین، برای اولین‌بار در تاریخ به 3000 دلار رسید. معامله این ارز مجازی در بلاک‌چین به سطح بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیا از جمله بای بیت، کوین بیس و بیت مکس رسیده است.دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا در روز دوشنبه حدود 3200 دلار معامله شد و 11 درصد رشد روزانه را ثبت کرد. ارزش این ارز مجازی 30 درصد طی یک هفته افزایش یافته است. ارزش بازار اتر به دنبال آخرین رشد آن به 368 میلیارد دلار رسید و از شرکت‌های بزرگی مثل والت دیزنی، نستله و بانک امریکا از نظر کل سرمایه بازار پیشی گرفت. رشد اخیر ارزش اتر مربوط به بهبود بلاک‌چین اتریوم و همچنین افزایش تمایل به منابع مالی غیرمتمرکز می‌شود، یعنی منابع مالی که نقل و انتقال آنها خارج از سیستم بانکداری معمول انجام می‌شود و بلاک‌چین اتریوم یکی از پلتفرم‌های مهم آن است.

 

ارسال نظر