گزارشی درباره سرقت فایل صوتی ظریف ارائه نشده است

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۴۵
گزارشی درباره سرقت فایل صوتی ظریف ارائه نشده است

ماجرای افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف همچنان خبرساز است. پس از سخنان رهبر انقلاب و عذرخواهی رسمی وزیر امور خارجه و گمانه‌زنی‌ها درخصوص عدم کاندیداتوری ظریف به نظر می‌رسد که حواشی این اتفاق رو به پایان است. ولی گویا پایانی بر این واکنش‌ها نیست. شب قدر برخی از مداحان اهل‌بیت در کنار عزاداری از توهین و کنایه نگذشتند. این بازتاب‌ها در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی دولت به صورت پررنگ حضور داشت.

علی ربیعی در پاسخ سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا عامل یا عاملین سرقت و انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف شناسایی شدند و اینکه آن پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: آقای دکتر آشنا خودشان استعفا دادند. در خصوص این موضوع نیز نهادهای مسوول پس از دستور رییس‌جمهور پیگیر بوده و هنوز گزارشی از این پیگیری‌ها داده نشده است. مسوولان ذی‌ربط به‌موقع در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت به اقدام صدا و سیما برای پخش ‌نکردن سخنرانی‌های رییس‌جمهوری در برخی موارد و شائبه سیاسی بودن این اقدام گفت: به ‌طور کلی بودجه صدا و سیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهادها و دستگاه‌ها مسوول می‌داند. من در جریان پخش زنده برنامه‌های صداوسیما نیستم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی‌سابقه‌ای است.

سخنگوی دولت یادآور شد: حتی در سال ۱۳۹۶ که آقای روحانی بنا بود کاندیدا شوند، هم چنین رویه‌ای در صداوسیما رخ نداد. اتفاقا آقای روحانی تنها رییس قوه‌ای هستند که هیچ شائبه‌ای از کاندیدا شدن‌شان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که علت طرح موضوع بورس در نشست سران قوا چه بوده و چه مصوباتی داشته است، اظهار کرد: مساله بورس در یک‌ سال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت بود و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه‌گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه‌های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

ربیعی ادامه داد: این بازار در درازمدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و به تعبیر یکی از سران محترم قوا در جلسه، هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است. البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه‌مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از نگرانی همکاران ما در ستاد اقتصادی دولت همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنان که نمادهای دولتی را خریداری کرده‌اند، بوده است، تاکید کرد: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم مهم اتخاذ شد که تصمیم‌گیری در مورد بخشی از آنها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است. بنابراین به دو علت طولانی بودن فرآیند قانونگذاری و نیز زماندار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح که با نگاه حامیانه رییس قوه قضاییه و مجلس، با اصلاحات جزیی به تصویب رسید.

وی افزود: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت موافقت شد.

ربیعی با اشاره به سایر مصوبات این نشست، گفت: از دیگر مصوبات جلسه حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در همین چارچوب بود. در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود. سخنگوی دولت افزود: همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود. در مصوبه‌ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن‌ دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود، اظهار کرد: این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه‌داران خرد امکان‌پذیر می‌کند. ربیعی در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت به اقدام نمایندگان برای تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری چیست، گفت: این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است و هنوز فرآیند تصویب خود را طی نکرده است بنابراین هیچ موردی رسمی به دولت ارسال نشده است. مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش می‌تواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست‌جمهوری در چارچوب قانون پاسخگو است و اتفاقا این دوره یکی از شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت به توصیه‌های رهبری درباره سخنان اخیر وزیر خارجه درباره دیپلماسی و میدان چیست، تصریح کرد: مواضع حکیمانه رهبر انقلاب مثل همیشه فصل‌الخطاب و راهگشای همه است. صحبت‌های رهبر انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آراست و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: وجود اختلاف نظر بین مسوولان امر در حوزه‌های سیاستگذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی و در همه دنیا رایج است. حتی کشور ما در سال‌های قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است. ربیعی ادامه داد: اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم‌های نهایی‌ای هستند که توسط مسوولان عالی و طی فرآیند خرد جمعی اتخاذ می‌شوند. سخنگوی دولت با بیان اینکه دیپلماسی و سیاست دفاعی، ‌دو بال سیاست خارجی هستند، اظهار کرد: این دو نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند، ‌بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند. تجمیع و اولویت‌بندی این دو عنصر نیز ‌از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند. وی با اشاره به اینکه همه رسانه‌ها، مسوولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشند، گفت: آنچه رهبری گفتند، یک خط‌مشی روشن و عمومی و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این بیانات می‌دانند. آقای ظریف هم ‌در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری منتشر کردند، پاسخ پرسش شما را داده‌اند. ربیعی در پاسخ به این پرسش که یکی از رسانه‌های امریکایی مدعی شده در مذاکرات وین، ایران با امریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند، اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد و اینکه آیا ایران زیر بار انجام تعهدات هسته‌ای پیش از راستی‌آزمایی اقدامات امریکا خواهد رفت و نیز اینکه تعلیق تحریم‌ها، با تمدید ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه، به جای لغو کامل آنها مورد پذیرش خواهد بود، گفت: موضع مذاکراتی ما از مدت‌ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام شده از سوی رهبری و تصمیمات نهادهای بالادستی تعیین شده و مذاکره‌کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح به دنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام است و مطابق آن همه تحریم‌های امریکا باید به صورت موثر و قابل راستی‌آزمایی رفع شود، ادامه داد: در همین راستا، از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت امریکا مسوول قطعی انجام‌ تعهدات این کشور است و لذا سیاست داخلی ایالات‌متحده موضوع توجه ما نیست. همچنین اختلاف‌نظرهایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد ولی ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه طرف‌های مذاکره چهارشنبه به علت برگزاری جلسه  G7، روز جمعه نشست خود را برگزار می‌کنند، گفت: فعلا در همین حد می‌توانم بگویم که مذاکرات در حال پیشرفت هست و وزارت خارجه در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی کامل را خواهد کرد.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که به عنوان رییس جدید مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری چه توضیحی درباره آخرین جزییات بررسی عوامل انتشار فایل صوتی ظریف دارد، اظهار کرد: بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رییس‌جمهور بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مساله را داد. این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجددا بر مسوولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تاکید شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: انگیزه‌های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سناریوهای مختلفی مطرح است. به هر حال هنوز گزارشی داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و قطعا بنابر نظر رییس‌جمهور به موقع اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاه دولت در زمینه نگرانی برخی جریان‌ها و افراد از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات شورای شهر چیست، اعلام کرد: در انتخابات شورای اسلامی شهرها ۵۹۸/۵۱ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش ثبت نام داوطلبان را مشاهده می‌کنیم. ربیعی افزود: برای انتخابات شورای اسلامی روستاها حدود ۸۱۸/۲۴۷ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که شامل هفت درصد زن و ۹۴ درصد مرد بوده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می‌کنیم. هیات‌های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده‌اند ولی ۱۴ درصد از تایید‌شدگان توسط هیات‌های نظارت رد صلاحیت شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده‌اند، گفت: به عنوان مثال در کلان‌شهر تهران بیش از ۸۰ درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از ۸۰ درصد ردصلاحیت داشته‌ایم. نکته جالب این است که ۳۷۴۶ نفر از رد صلاحیت‌شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند، با این حال در هیات نظارت ردصلاحیت شده‌اند. وی افزود: بنا بر گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل ردصلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند. ربیعی با بیان اینکه موضوع ردصلاحیت‌ها در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل ردصلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود، نتیجه نگران‌کننده‌ای خواهد داشت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه است، ادامه داد: امیدواریم با توجه به اینکه که رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید کرده‌اند، ریاست و هیات رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیات نظارت تدبیری کنند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن وجود داشته باشد، برگزار شود.

 

ارسال نظر