رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۳۰

پیش‌بینی رشد بالای اقتصاد امریکا

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد امریکا امسال نیرومندترین رشد ۳۷ سال اخیر خود را تجربه کند.

به گزارش ایسنا به نقل از فاکس بیزینس، وزارت بازرگانی امریکا آمار اولیه سه ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۶.۴ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۲.۴ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش‌بینی شده قبلی بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در امریکا هنوز ۱.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد. 

این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد نیرومند بخش سرمایه‌گذاری‌های ثابت و تقاضای مصرفی قرار گرفته است. طبق پیش‌بینی نهادهای مختلف از جمله صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی امریکا در سال ۲۰۲۱ نیز مثبت اما کمتر از چین خواهد بود. در صورتی که اقتصاد امریکا بتواند رشد هفت درصدی پیش‌بینی شده را محقق کند به بالاترین رشد سالانه خود از سال ۱۹۸۴ دست خواهد یافت. 

سونگ وون جان- استاد اقتصاد در دانشگاه لویولا گفت: موتور اقتصاد روشن شده است. در نتیجه واکسیناسیون و حمایت‌های گسترده دولت و بانک مرکزی شرایط خوبی را تجربه می‌کنیم. 

امریکا در حال حاضر اصلی‌ترین کانون درگیر با کرونا در جهان محسوب می‌شود و بیش از ۵۵۸ هزار نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. دولت بایدن اعلام کرده است تا پایان فصل تابستان واکسیناسیون دستکم ۳۰ میلیون امریکایی را هدف‌گذاری کرده است و یک بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری نیز برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا پیشنهاد شده است. 

متوسط رشد اقتصادی فصلی امریکا در بازه زمانی ۱۹۴۷ تا ۲۰۲۰ معادل ۳.۱۶ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۳۳.۱ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با منفی ۳۱.۴ درصد بوده است

بحران هند  ترمز صعود نفت را کشید

قیمت نفت پس از اینکه روز پنج شنبه به بالاترین رکورد شش هفته گذشته صعود کرد، در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به قرنطینه‌های گسترده در هند و برزیل به منظور مهار شیوع کووید ۱۹، کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۶۸ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۶۴ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت روز پنج شنبه با ۱.۹ درصد و شاخص نفت امریکا با ۱.۸ درصد افزایش بسته شده بودند که سومین رشد روزانه متوالی این دو شاخص بود. تحلیلگران انرژی اسپکتس در یادداشتی نوشتند: روند احیای تقاضا در دوران پساکووید ۱۹ همچنان نابرابر مانده و افزایش موارد ابتلا در هند یادآور به موقعی است که نشان می‌دهد صعود نفت برنت به ۷۰ دلار هنوز خیلی زود است. قیمت نفت برنت احتمالا در سه ماهه سوم امسال و زمانی که تقاضا به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده و مازاد ذخایر برطرف شده باشد، به چنین سطحی صعود خواهد کرد. نفت برنت در آوریل هشت درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۱۰ درصد رشد قیمت داشته است. این پنجمین رشد ماهانه قیمت نفت در شش ماه اخیر است که تحت تاثیر بهبود تقاضای جهانی و نزدیک شدن آن به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا و تسهیل محدودیتهای قرنطینه در بعضی از کشورها روی داده است. همزمان اوپک و متحدانش به دنبال تسهیل محدودیت عرضه خود هستند. اجرای گسترده برنامه‌های واکسیناسیون کووید ۱۹ تا حدودی اعتماد به سفر را احیا کرده و تقاضا برای نفت را افزایش داده است. تحلیلگران در سیتی بانک پیش‌بینی کردند برنامه‌های واکسیناسیون در امریکای شمالی و اروپا کمک می‌کند تقاضای جهانی برای نفت در ماه‌های تابستان نیمکره شمالی به رکورد ۱۰۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند اما افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در برزیل و هند و وضع قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشورها، به تقاضای داخلی آنها لطمه خواهد زد. با این حال تحلیلگران گروه ANZ اظهار کردند: چندین شهر امریکا از قرنطینه خارج شده‌اند و اعتماد به تقاضای بالاتر برای بنزین در آستانه فصل سفرهای تابستانی امریکا را به دنبال داشته‌اند. فروش سوخت در انگلیس هم به سطح تابستان سال گذشته نزدیک می‌شود. روز تعطیلات کارگر در چین هم تقاضا برای سوخت در دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان را تقویت خواهد کرد. این تجدید خوش‌بینی موانع جاری در هند را که با موج دوم شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت‌های جدید رفت و آمد دست و پنجه نرم می‌کند را تحت‌الشعاع قرار داده است. دومین کشور پرجمعیت جهان در بحران عمیقی غوطه‌ور شده و ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و مرده ‌سوزخانه‌ها به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند. شمار موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هند روز پنجشنبه از ۱۸ میلیون نفر فراتر رفت. گزارش جدیدی که از بخش خصوصی ژاپن منتشر شد نشان داد فعالیت کارخانه‌ای این کشور در آوریل با سریعترین روند از اوایل سال ۲۰۱۸ تاکنون توسعه پیدا کرده است با این حال محدودیت‌های کرونایی بر دورنمای اقتصادی این کشور سایه افکنده است. بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی نشان داد فعالیت کارخانه‌ای چین هم رشد کرد اما رشد آن بسیار آهسته‌تر از حد مطلوب بود


 

ارسال نظر