دریچه

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۵۹

عراقچی: در روند درستی  قرار داریم

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام که سه‌شنبه با حضور هیات‌های ایران و گروه 1+4 در وین از سر گرفته شده بود، پایان یافت. در این نشست هیات‌های شرکت‌کننده تصمیم به تسریع در روند گفت‌وگوها گرفتند.  در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود. مذاکره‌کنندگان ایرانی در فرآیند مذاکرات بر لزوم تسریع در مذاکرات و عدم فرسایشی شدن آن تاکید داشته‌اند. پیش از ظهر امروز در جلسه سه‌جانبه مهمی میان روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین، طرف‌ها بر هماهنگی کامل میان سه کشور و لزوم رفع یکجای تحریم‌ها علیه ایران تأکید کردند. در همین چارچوب، دو دیدار میان دکتر عراقچی و انریکه مورا برگزار شد. تسریع در فرآیند مذاکرات و جلوگیری از فرسایشی شدن آن از تاکیدات طرف ایرانی در این مذاکرات بوده است. رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: در روند درستی قرار داریم اما هنوز چالش‌ها و جزییات سختی وجود دارد؛ کارگروه‌ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام گفت: در روند درستی قرار داریم اما هنوز چالش‌ها و جزییات سختی وجود دارد؛ کارگروه‌ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد. وی افزود: هرگاه نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگ‌تری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی کنیم یا اگر لازم باشد گره‌ای باز کنیم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد. عراقچی در ادامه گفت: کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در خصوص کلان مسائل از جمله در خصوص راستی‌آزمایی بحث داشته باشند. دور تازه‌ای از رایزنی‌های ایران و گروه 1+4 به‌منظور احیای برجام بعدازظهر امروز سه‌شنبه در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود.

پاسخ معاونت قوانین مجلس به ادعای سازمان برنامه و بودجه

معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در رابطه با ادعای سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بی‌اطلاعی از اصلاحات جداول بودجه ۱۴۰۰ ارایه داد.

به گزارش خانه ملت، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در مورد ادعای سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه این سازمان در جریان تغییرات جداول بودجه نبوده است، ارایه داد.

متن این توضیحات به شرح زیر است: 

با توجه به انتشار مطلب خلاف واقع از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه این سازمان در جریان تغییرات جداول بودجه نبوده است، لازم به ذکر است که درباره بودجه سال جاری طبق روال سنواتی پس از تصویب قانون، جداول طی نشست‌های هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق با سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس احکام قانون بودجه مصوب مجلس و بندها و اجزای آن اصلاح می‌گردید که در خصوص قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز طبق همین روال اقدام شده است و پس از اصلاح ارقام مندرج در جداول در انطباق با مصوبات مجلس، جداول اصلاح شده و برای دولت ارسال گردید.

البته درباره بودجه ۱۴۰۰ بر خلاف سنوات قبل بنا بر مذاکرات به‌عمل آمده با معاون امور مجلس ریاست محترم جمهوری مقرر شد که جداول با امضای ریاست مجلس ارسال شود.

رییس کل بانک‌ مرکزی:

اراده جمعی دولت ومجلس حمایت از بازارسرمایه است

رییس کل بانک مرکزی در خصوص جلسات امروز با رییس جمهور و رییس مجلس در خصوص بازار سرمایه نوشت: اراده جمعی دولت ومجلس حمایت از بازارسرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستا گرام خود نوشت :امروز دو جلسه مفصل در خصوص بورس داشتیم. یکی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و در حضور رییس جمهور و دیگر جلسه ای در مجلس شورای اسلامی در حضور رییس محترم مجلس.

اراده جمعی دولت و مجلس حمایت از بازار سرمایه و اقدام برای افزایش اعتماد سهامداران به بازار بورس است. تصمیمات متخذه درجهت حمایت  از بورس خصوصا سهامداران خرد بود.

مجاز بودن بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کارگزاری ها و شرکت‌های سرمایه گذاری ، پیشنهاد مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید درخرید سهام بورسی غیر مدیریتی ، فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام ونیز اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک‌ها، مواردی از موافقت های بانک مرکزی بود.

 

ارسال نظر