رویداد

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۸۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد

تسریع در استعلام‌ها  و دستورالعمل استهلاک دارایی‌ها تا ۱۵ اردیبهشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان اولین جلسه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار و در گفت‌وگو با خبرنگاران از تصویب مصوبات جدید در حوزه‌های مالیات، گمرک و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در جهت تسهیل کسب و کارها خبر داد. به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در پایان این نشست و در جمع خبرنگاران رسانه ملی با اشاره به نامگذاری امسال برای حمایت از تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: یکی از محورهای جدی که در موانع زدایی مورد توجه قرار می‌گیرد، رفع مقررات زائد است، ضمن اینکه بهبود فضای کسب و کار به تسریع و روان‌سازی سرمایه‌گذاری و تقویت تولید کمک می‌کند. دژپسند در ادامه گفت: درجلسه امروز نیز که نخستین جلسه هیات عالی مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار در سال ۱۴۰۰ بود، مقرر شد به زیرمجموعه‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای افزایش سرمایه‌گذاری تفویض اختیار شود. وزیر اقتصاد افزود: همچنین مقرر شد کانون وکلا و مشاوران خانواده قوه قضاییه به عنوان یکی از مراجع صدور مجوز در نظر گرفته شوند. وی افزود: در حوزه مالیات مصوباتی داشتیم تا تولیدکنندگان سریعتر استعلام‌های مالیاتی خود را دریافت کنند و مقرر شد قانون استهلاک دارایی در حوزه مالیاتی نیز حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت برای کمک به تولید‌کنندگان اصلاح شود. دژپسند اضافه کرد: در حوزه گمرکی نیز مصوباتی برای ترخیص سریعتر کالاها داشتیم و مقرر شد پرداخت حقوق گمرکی در پایان اظهار کالا باشد که پیش از این در ابتدای اظهار انجام می‌شد. وزیر اقتصاد همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه درباره پرداخت سود بانک‌ها گفت: این سود باید بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار باشد در غیر این‌صورت اگر بانک‌ها بخواهند سودی بالاتر از مصوبات پرداخت کنند این عدد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته نمی‌شود و باید مالیات آن را بپردازند و این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم.

افزایش ۲۰ تا ۱۱۰ درصدی قیمت کالاها

افزایش تورم در ماه گذشته به نحوی بوده که کالا و خدمات بین ۲۰ تا ۱۱۰درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است و «روغن و چربی ها» در صدر این گرانی قرار دارد.  به گزارش ایسنا، پایان فروردین ماه سال جاری با افزایش تورم و ثبت ارقام بالا در این شاخص همراه بود؛ به‌طوری که کالا و خدمات در مقایسه با اسفندماه ۲.۷ درصد (تورم ماهانه) افزایش قیمت داشت. از سویی تورم نقطه به نقطه ۴۹.۵ درصد اعلام شد که نشان داد هزینه خانوارها به‌طور متوسط تا مرز ۵۰ درصد نسبت به فروردین ماه  سال ۱۳۹۹ افزایش دارد و از سویی تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۳۸.۹ درصد گزارش شد.   اما بررسی جزییات این تورم در فروردین ماه از این حکایت دارد که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مورد استفاده مردم تا بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال و ۲.۹ درصد در مقایسه با اسفندماه افزایش قیمت دارد. در بین آنها خوراکی‌ها ۶۲.۹ درصد افزایش تورم داشته است. در بین کالا و خدمات در شاخص تورم ماهانه بالاترین افزایش مربوط به «هتل و رستوران» با ۶.۲ درصد، «گوشت قرمز و ماکیان» ۵.۸ درصد و همچنین گروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن» با ۵.۵ درصد است.   سبزیجات تنها کالایی است که در فروردین ماه ارزان شده و تورم منفی ۰.۲ درصد دارد و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» نیز جزو اقلام با کمترین تورم ماهانه با ۰.۲ درصد در فروردین ماه بود. بالاترین افزایش قیمت نسبت به پارسال به گروه «روغن و چربی ها» با ۱۰۹.۳ درصد اختصاص دارد بعد از آن گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۷۷.۴ درصد و همچنین گروه «چای، قهوه و نوشابه» با ۷۵.۱ درصد قرار دارد.  کمترین افزایش قیمت نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برای گروه «آب، برق و سوخت» با ۲۰.۴ درصد ثبت شده است.  بررسی جریان تورم سالانه نیز از این حکایت دارد که بیشترین تورم برای میوه و خشکبار با ۵۴.۹ و بعد از آن گروه «روغن و چربی ها» و همچنین «شیر، پنیر و تخم مرغ» با حدود ۵۳ درصد است.

انتقاد از اقدام غیرقانونی دولت در اصلاح نرخ گندم

ارسلان قاسمی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در واکنش به تعیین هزار تومان جایزه برای تحویل گندم از کشاورزان اظهار داشت: نکته مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تشکل‌های عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک بیشتر از آنکه نماینده کشاورزان باشند نماینده دولت در این شورا هستند. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تشکل‌های عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک شبه دولتی و نماینده دولت هستند، گفت: مجلس باید ورود و ترکیب اعضای این شورا را اصلاح کند.

ادعای عجیب درباره نابودی ۳۰ هزار تن پرتقال

مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان تهران هم از فاسد شدن هزاران تن پرتقال و سیب خبر داده و گفته است: پرتقال و سیب دیگر مشتری ندارد و بهای هر کیلوگرم پرتقال به پنج تا هفت هزار تومان کاهش داشته است اما تاریخ مصرف پرتقال تا پایان فروردین بوده و کسانی که هنوز پرتقال در انبار خود دارند، اکثر بارشان فاسد شده است. شب عید به دولت هشدار دادیم که میوه‌های تنظیم بازاری را کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان روانه میدان کنند، اما برخی‌ این هشدار را جدی نگرفتند و برای اینکه این میوه را با نرخ بالاتری بفروشند سیب و پرتقال را به بازار عرضه نکردند و حالا با گرم شدن هوا هزاران تن پرتقال فاسد شده است.

 

ارسال نظر