سیاست

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۲۵

شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی

نائب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که به‌ازای محدودیت غنی‌سازی باید۴ اقدام اساسی در راستای رفع تحریم انجام شود. احسان خاندوزی نائب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوشت: اگر طرفهای برجامی در مذاکرات تقاضاهای معین مانند 3.67 درصد برای سقف غنی‌سازی داشته باشند در مقابل ما هم باید شرایط معین داشته باشیم؛ 

1- تضمین صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در روز 2- آزادسازی 15 میلیارد دلار دارایی‌های خارجی مسدودشده ایران 3- معامله تا 4 میلیارد دلار ماهانه در سوییفت 4- دو تا سه ماه برای راستی‌آزمایی محقق شدن رفع تحریم.

دست خانواده‌های ایرانی  از گوشت کوتاه شده است

اقتصاددان اصلاح‌طلب گفت: تداوم گرانی گوشت قرمز و همچنین افزایش چند ماه گذشته قیمت مرغ، توان خرید این اقلام ضروری را از بسیاری از خانوارها گرفته و دست خانوار‌های ایرانی از این کالاهای اساسی کوتاه شده است. حسین راغفر، اقتصاددان اصلاح‌طلب و پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی، با ذکر این مطلب می‌افزاید: بر اساس گزارش‌ها 30 درصد خانوارهای ایرانی در حال حاضر توان خرید گوشت را ندارند. او علت افزایش نابرابری‌ها و فقر را اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی از دهه هفتاد تاکنون عنوان می‌کند و می‌گوید: از دهه هفتاد تاکنون، تهیه اقلام ضروری مردم با چالش همراه شده و شاخص‌های سلامت به خصوص درمناطق محروم و مرزی سقوط کرده‌اند که کوتاهی قد دانش‌آموزان یکی از نتایج آن بوده است. این پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی با بیان اینکه از سال 73 بالغ بر 85 مورد اعتراض درباره قیمت نان داشتیم می‌گوید: سازو کار منسجمی برای شنیده شدن صدای مردم نیازمند و راهکارهایی برای کمک فوری به معیشت آنها نیاز است. این اقتصاددان با اشاره به وضعیت نابسامان بازار کالاهای اساسی می‌گوید: خانواده‌ای که درآمد ندارد مجبور می‌شود در صف طولانی گوشت یخ زده و مرغ دولتی بایستد و اگر هم در این صف‌ها به کرونا مبتلا شوند که مشکلاتشان چند برابر می‌شود.در حال حاضر در وضعیت نگران‌کننده‌ای هستیم که هیچ‌وقت قشر متوسط و ضعیف جامعه در چنین شرایطی نبوده است.

او با بیان اینکه معیشت اولویت مردم است می‌گوید: اساس زندگی بسیاری از اقشار جامعه در شرف از دست رفتن است.به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی عده‌ای فربه شده و خوی انسانی خود را از دست داده‌اند و به ماشین‌های بزرگ اتلاف منابع و مصرف تبدیل شده‌اند.فشار زیادی روی خانوارهای نیازمند و اقشار ضعیف جامعه است. تداوم این شرایط امکان ندارد مگر اینکه اقدام سریعی در این زمینه صورت گیرد.

حقوق و مزایای کارکنان قرارداد کار معین و پیمانی همسان می‌شود

رییس سازمان اداری استخدامی بخشنامه همسان‌سازی حقوق و مزایای کارکنان قرارداد کارمعین و پیمانی را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.  معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در اجرای تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و به منظور ترمیم حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین (مشخص)، نحوه تعیین حقوق و مزایای آنان را ابلاغ کرد. تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مربوط به سامانه ثبت حقوق و مزایاست که دستگاه‌های اجرایی موظفند همه پرداخت‌ها به مقام‌ها، روسا و مدیران را در این سامانه ثبت کنند.  براساس این بخش‌نامه که به همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران ابلاغ شده است، برخورداری کارمندان قرارداد کارمعین (مشخص) از مرخصی استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و سایر مزایای مترتبه بر اساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی است.

مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند.

محمود علیزاده اظهارداشت: به موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از امسال، مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

وی افزود: براین اساس ضرورت دارد فعالان اقتصادی مناطق یادشده که از هر یک از شرایط فراخوان‌های هشت‌گانه موضوع ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده برخوردارند، نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای سایر مقررات موضوع این قانون از جمله صدور صورتحساب، دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارایه اظهارنامه و... اقدام کنند. معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: فعالان اقتصادی در صورت انجام تکالیف قانونی یاد شده می‌توانند از تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون بهره‌مند شوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت دوم روزسه‌شنبه (5 اسفند 1399) در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۰، با بند الحاقی۸ تبصره ۶ موافقت کردند.بر اساس این بند در سال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری، صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. 

 

ارسال نظر