پیش بینی ثبات نسبی قیمت طلا و سکه در شش ماه اول 1400

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۰۶۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز جمعه 13 فروردین 1400، قیمت جهانی طلا به 1730 دلار افزایش یافت و قیمت دلار در برابر سایر ارزهای جهان کاهش داشت. اما در بازار داخلی ایران، روز پنجشنبه با افزایش قیمت دلار به 25740 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش یافته و مظنه هر مثقال طلا روز پنجشنبه به 4میلیون و 710 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 1میلیون و 87 هزار تومان، سکه 11 میلیون و 180 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 750 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 300هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد.  کارشناسان می‌گویند که در حالی که دلار امریکا اندکی تضعیف شده و سوددهی اوراق قرضه این کشور کاهش داشته است، قیمت طلا امروز اندکی افزایش داشت و از پایین‌ترین رقم 3 هفته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود فاصله گرفت. طرح 2 تریلیون دلاری اشتغال زایی بایدن هم در بالا رفتن قیمت طلا موثر بوده است. قیمت طلا روز چهارشنبه به پایین‌ترین رقم از 8 مارس یعنی 1677 دلار و 61 سنت رسیده بود.  جفری هالی تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: رشد قیمت امروز قیمت طلا ناشی از تضعیف ارزش دلار و عدم رشد سود اوراق قرضه پس از انتشار جزئیات بسته سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی دولت بایدن بوده است.ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی که روز چهارشنبه به بالاترین رقم 5 ماه گذشته رسیده بود، امروز کاهش داشت و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.بایدن در دومین ماه حضور خود در کاخ سفید دومین لایحه میلیارد دلاری خود را ارایه کرده که یکی از اهداف آن سرمایه‌گذاری 621 میلیارد دلاری جهت بازسازی زیرساخت‌های امریکاست.خبر ارایه این بسته تاثیر مثبتی بر سوددهی اوراق قرضه نداشته است و همین مساله به رشد قیمت طلا کمک کرده است.

    پیش‌بینی ثبات قیمت طلا  و  سکه 

در  شش  ماه  اول

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با توجه به ثبات نسبی بازار ارز در کشور و کاهش اونس جهانی پیش‌بینی می‌شود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ تغییرات خاصی در قیمت‌های طلا و سکه نداشته باشیم.در سال گذشته شاهد افزایش شدید قیمت طلا نسبت به سال‌های قبل از آن بوده‌ایم به‌طوری که چنین افزایشی در بازار طلا و سکه بی‌سابقه بوده است.علت افزایش شدید قیمت طلا بیماری کرونا بود که اقتصاد جهانی را با نوسانات بسیار شدیدی روبرو کرد و باعث شد تا ارزش برابری ارزها کاهش پیدا کند و به نوعی اقتصاد جهانی با رشد منفی روبرو شد و همین مساله عاملی شد برای افزایش قیمت طلا.قیمت اونس جهانی در سال گذشته به حدود دو هزار دلار رسید و قیمت سکه در کشور تا مرز ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به اول سال ۹۹ تقریبا دو ونیم برابر شد.در روزهای پایانی سال ۹۹ و اسفندماه بازار مقداری با ثبات روبرو شد و قیمت اونس جهانی با توجه به تولید واکسن در سطح جهانی و بهتر شدن اوضاع اقتصادی جهان با کاهش روبرو شد.یکی دیگر از عوامل ثبات قیمت در پایان سال ۹۹ تمهیدات بانک مرکزی بود که باعث شد قیمت ارز کاهش پیدا کند و همین امر هم باعث شد تا قیمت طلا با کاهش روبرو شود.در اسفندماه با کاهش قیمت اونس جهانی روبرو بودیم و باید قیمت طلا هم در کشور ما پایین می‌آمد، اما به یک‌باره در پایان سال با افزایش خرید ارز روبرو شدیم و همین امر باعث شد تا قیمت ارز دوباره کمی بالا برود و ترمزی شد برای کاهش قیمت طلا در کشور.

کشتی آرای افزود: قیمت سکه در روزهای پایانی سال در محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و صد هزار تومان بود.در شروع و هفته اول سال ۱۴۰۰ قیمت‌ها همان روال گذشته را داشت و اونس جهانی هم بدون تغییر بود، ولی در هفته دوم سال که واحدهای صنفی شروع به کار کردند و داد و ستدها افزایش پیدا کرد مجددا قیمت سکه افزایش پیدا کرد.در همین مدت با کاهش قیمت اونس جهانی روبرو بودیم و اونس به محدوده هزار و ۶۰۰ دلار رسید و این یعنی کاهش ۵۰ دلاری قیمت اونس جهانی نسبت به سال ۹۹.  وی با اشاره به روند قیمت سکه و طلا در هفته اول سال گفت: به علت کاهش قیمت اونس جهانی و نرخ ارز شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. اونس جهانی به ۱۶۸۷ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شده است. گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۷۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان فروخته شده است.

    کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان 

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارز جهانی در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی تا ۵۹ درصد پایین آمد که پایین‌ترین رقم طی 25 سال گذشته است. در حالیکه سهم یورو تا ۲۱.۲ درصد و سهم یوان تا ۲.۳ درصد افزایش داشت.  کاهش سهم دلار در دوره‌ای اتفاق افتاد که شاخص آن بیشترین کاهش را از سال 2010 نشان می‌داد و تردیدهای بسیاری در مورد حفظ موقعیت آن به عنوان برترین ارز ذخیره وجود داشت. ارزش چین در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری در لندن دست به دست می‌شود. سهم یورو از ذخایر ارز خارجی رسمی جهان در ماه‌های پایانی 2020 از 20.5 تا 21.2 افزایش داشت در حالی که سهم یوان از 2.1 درصد به 2.3 درصد رسید. یوان 1.94 درصد از ذخایر ارز جهان را در سه ماهه پایانی 2019 تشکیل می‌داد.  تحلیلگران عقیده دارند کاهش سهم دلار از ذخایر جهانی موقتی است و نتیجه کاهش ارزش آن در برابر سایر ارزهای برتر دنیا در پاییز 2020 بوده است. گزارش این تحلیلگران بر اطلاعاتی استوار است که نشان می‌دهد دارایی‌های دلار در بانک‌های مرکزی تا 7 تریلیون دلار افزایش یافته است.پیش‌بینی می‌شود سهم دلار در سه ماهه فعلی 2.8 درصد افزایش یابد. 

 

ارسال نظر