اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۲۶

دولت بازار میوه را تنظیم کند

نایب‌رییس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ارومیه در خصوص مشکلات مربوط به محصولات مازاد کشاورزان، از دولت خواست که نسبت به اینگونه موارد احساس مسوولیت کرده و برای رفع مشکل اقدام کند. سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس گفت: رییس‌جمهور به موضوع جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی و آسیب وارد شده به کشاورزان ورود کند، متاسفانه صدور بخشنامه‌های روزانه وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی موجب سردرگمی شده است و این امر موجب مازاد محصولات کشاورزی به خصوص سیب شده است، هزاران تن میوه وارد مرزها شده اما بخشنامه آمده که صادرات میوه محدود شد، از سوی دیگر اعلام شده که بخشی از این مازاد میوه سیب به تهران ارسال شود اما میادین میوه و تر بار معرفی نشده است. وی افزود: تجار، مسوولان اتاق بازرگانی و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت سردرگم هستند، دولت باید جلوی دلالان و واسطه بازی‌ها را بگیرد و کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس به این موضوع ورود کنند. نیکزاد نایب‌رییس مجلس رییس وقت جلسه در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: محصولات کشت صنعت مغان باقی مانده است، سیب سمیرم نیز به همین مشکل دچار شده است، از سوی دیگر در سفرها شاهد هستیم باغداران دغدغه خرید محصولات باغی را دارند، کار به جایی می‌رسد که مقام معظم رهبری نسبت به تنظیم بازار تذکر می‌دهند، دولت باید احساس مسوولیت کرده و این مشکل را پیگیری کند.

برای گرانی‌ها چاره بیندیشید

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار در آستانه سال نو، از رییس‌جمهور خواست که در این خصوص تدبیری بیندیشد. رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی مجلس خطاب به رییس‌جمهور گفت: گرانی‌های اخیر و نابسامانی‌ها در قیمت کالاهای اساسی، معیشت مردم را لحظه‌ای دچار مشکل کرده است، آقای رییس‌جمهور دستور دهید در آستانه سال جدید تدبیری برای معیشت مردم کشور داشته باشند، ما شاهد عدم اراده جدی در برخورد با دلالان هستیم. وی در تذکری به وزیر صنعت و وزیر کشاورزی عنوان کرد: استان گلستان تامین‌کننده مرغ تهران است و روزانه ۵۰۰ تن به تهران مرغ ارسال می‌کند، اما در هفته گذشته مردم برای تامین مرغ در صف‌های طولانی و با مشکلات مواجه شدند، مردم گله دارند، چرا باید در حق مردم استان ظلم شود، از وزارتخانه بیرون بیایید و وضعیت را مدیریت کنید. نوروزی همچنین در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی فرهنگیان هنوز اجرا نشده است، فرهنگیان انتظار دارند همانند همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی، تسری قانون کارکنان زندان‌ها، پزشک قانونی و دامپزشکی این رتبه‌بندی فرهنگیان نیز اجرا شود، کارمندان از مجلس و دولت به دلیل گرانی‌ها و فشارها حمایت می‌خواهند.

توضیحات نوبخت  درباره جریمه‌های کرونایی

رییس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی را درباره بودجه، یارانه، جریمه‌های کرونایی اعلام کرد. محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش سالانه فرماندهان پلیس راهور ناجا با حضور در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: با یاری خدا بودجه تقریبا با توافق نسبی بین دولت و مجلس تهیه شده است مواردی هم که مشابه سنوات گذشته از منظر شورای نگهبان یا با قانون اساسی مغایرت داشته یا مباینتی با شرع مقدس داشته است اعلام شد. انتظار داریم تا پایان هفته مجلس فرصت کند تا این ایرادهای شورای نگهبان را برطرف کند. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به نظر می‌رسد با اصلاحاتی که برای تامین نظر شورای نگهبان روی مصوبات مجلس در بودجه صورت می‌گیرد ما بتوانیم تا پایان سال یعنی تا پایان هفته بودجه را به عنوان قانون داشته باشیم، گفت: این فرصت هم برای دولت خواهد بود تا بتوانیم ضوابط اجرایی و آیین‌نامه‌های اجرایی و مالی را تهیه کند تا بودجه بعد از تعطیلات نوروز برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود.  نوبخت درباره وضعیت پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: یکی از احکام مرتبط با افرادی است که شایستگی دریافت یارانه را دارند منتها بنا بر هر دلیلی استفاده نکرده‌اند با همان ساز و کاری که قانون مشخص کرده است و آیین‌نامه‌ اجرایی آن در دولت در تبصره ۱۴ نوشته شده ما ان‌شاءالله بتوانیم بازماندگان را نیز به جمع یارانه بگیران اضافه کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز دو یارانه در دو روز مشخص و معین ماه پرداخت می‌شود در تاریخ دهم یارانه حمایت معیشتی و بیستم هم یارانه‌های جاری که از پیش وجود داشت پرداخت می‌شود.به گفته نوبخت خوشبختانه آمارها نشان از موفقیت پلیس راهور در حفظ جان مردم است علاوه بر اینکه از نظر امنیت و نظم در جاده‌ها و خیابان‌ها و در همه شرایط حضور دارند خوشبختانه تعداد کشته‌شدگان ناشی از تصادفات با تلاش و مساعی و مدیریت ویژه صورت گرفته کاهش پیدا کرده است. سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت وظیفه خود می‌داند تا جایی که ممکن است نیازمندیهای پلیس راهور را برای اینکه بتواند آمار کاهش مرگ و میر را حفظ کرده و بکاهد، آماده کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا از جرایم کرونایی به راهور هم تعلق می‌گیرد؟ گفت: آنچه که برای برخورداری پلیس راهور از پاداش است ما بدون ارتباط با مباحث جریمه می‌بینیم و تلاش می‌کنیم اقدام خودمان را در پاسخ به زحمات پلیس راهور انجام دهیم.نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا این جرایم برای وزارت بهداشت است؟ تصریح کرد: این جرایم مربوط به وزارت بهداشت نیست وزارت بهداشت هم یکی از استفادکنندگان از منابع کروناست.

 

ارسال نظر