کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نرخ سکه

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۲۳

گروه بانک و بیمه |  در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 770 تومان اعلام شد. اونس جهانی طلا نیز 1728 دلار شد. براین اساس نرخ سکه 100 هزار تومان نسبت به روز شنبه کاهش داشت. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 182 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 704 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 314 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 754 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. صبح یکشنبه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۳۱ تومان کاهش ۲۴ هزار و ۱۵۳ تومان معامله شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۸ هزار و ۵۸۲ تومان رسید. قیمت فروش یورو با کاهش ۳۵ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (شنبه) به ۲۸ هزار و ۵۸۲ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۶۷۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۶ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۲۲ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۱۶۱ تومان است. علاوه بر این، نرخ خرید یورو در بازار ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان اعلام شد.براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (شنبه)، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۳۴۸ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۵۸ تومان به فروش رسید.همچنین روز گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۸۷ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۸۲ تومان فروخته شد. وقوع تحولات مثبت در عرصه سیاست خارجی، افزایش احتمال پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق از جمله مهم‌ترین عوامل افت نرخ دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شود.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (یکشنبه) با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، به رقم ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰ هزارتومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۵ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

      بیت کوین به ۶۱۰۷۴ دلار رسید

ارزش بیت کوین ۳۸۰۲ دلار افزایش یافت و این ارز مجازی از مرز 60 هزار دلار عبور کرد. بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا 6.64 درصد معادل 3802.67 دلار در روز یکشنبه افزایش قیمت داشت و به 61073.71 دلار رسید. ارزش بیت کوین 120.2 درصد نسبت به پایین‌ترین رقم آن در چهارم ژانویه یعنی 27734 دلار افزایش یافته است.این افزایش قیمت پس از آن به وجود آمده که امریکا توزیع چک‌های کمک کرونایی را در قالب بسته محرک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری آغاز کرده است. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند بسیاری از امریکایی‌ها از پول نقد خود برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین استفاده کنند. ارزش بازار بیت کوین سه شنبه هفته گذشته برای دومین بار از یک تریلیون دلار گذشت.

    سال ۹۹ سخت‌ترین سال ارزی کشور بود

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی معتقد است مشکلات فروش نفت، تحریم گسترده و اختلال در دسترسی به منابع ارزی باعث شد که در سال اخیر، بانک مرکزی فشار بیشتری را تجربه کند.این روزها یکی از اشکالاتی که به رسانه‌ها و افکار عمومی وارد است نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی است. نگاهی که یک شخص یا نهاد را مسوول وضعیت اقتصادی معرفی می‌کند و نقش ساختار اقتصادی یک کشور را نادیده می‌گیرد. با این حال، بانک مرکزی بارها بر اصلاح ساختارها و روندها تاکید کرده است و رییس کل آن هم معتقد است باید شرایط را کامل و همه‌جانبه دید تا به راهکار درست دست پیدا کرد؛ به نظر هم می‌رسد این روزها بانک مرکزی بیش از همیشه نیازمند واقعی شدن توقعات از خود است تا بتواند سیاست‌های پولی و مالی خود را ادامه دهد. سیاست‌هایی که مهم‌ترین رسالت آن، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم در شرایط رکودی است که تحریم و کرونا رقم زده است.اما این شرایط در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت؟ پیش‌بینی‌ها در این باره چه می‌گویند؟ اینکه برخی سال‌ها درآمد ارزی تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است ولی در مجموع دو سال گذشته به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است کار بانک مرکزی را برای تخصیص ارز واردات، مدیریت سخت‌گیرانه‌تر و نظارت بر تامین نیازهای ارزی کشور دشوار کرده است. اما آیا در سال ۱۴۰۰ نیز باید فشارها بر بانک مرکزی را شاهد باشیم؟ خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها در این باره کدام است؟هادی حق شناس؛ استاندار گلستان و کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط ارزی در سال آینده به ایبِنا گفت: من فکر می‌کنم شاید بدترین سال ارزی در اقتصاد ایران همین سال جاری باشد.وی به چند دلیل سال ۹۹ را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و افزود: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نقل و انتقالات پولی ما به‌شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین امسال بوده است. حق‌شناس ادامه داد: البته پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که شرایط بهتر از امسال خواهد بود. به این دلیل که قیمت نفت ایران و اوپک در این ماه‌های آخر سال به نظر می‌رسد در شرایط بهتری قرار گرفته و انتظار می‌رود برای سال آینده این رقم نیز بهبود بیشتری داشته باشد و عدد آن از میانگین سال جاری بیشتر باشد.وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد آثار رفع تحریم را ما در سال آینده بینیم و یا حداقل آنکه تحریم‌های سال آینده به نظر می‌رسد بیشتر از سال جاری نباشد.

 

ارسال نظر