اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۳۴

به دنبال بزرگ‌تر کردن سفره مردم هستیم

نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: روند کلی کار مجلس در سال ۱۴۰۰ بدین صورت است که با تدوین قوانین باعث بزرگ‌تر شدن سفره مردم و حل مشکلات شود. علی نیکزاد اظهار کرد: در مجلس ۱۵ کمیسیون تخصصی و غیرتخصصی داریم و قرار ما بر این بود در سال ۹۹ هر کمیسیون سه کار اساسی انجام دهد تا بیشتر بتواند از فرهنگ، اقتصاد و معیشت پشتیبانی کند. نیکزاد تصریح کرد: همه کمیسیون‌ها این اقدامات مشخص شده را انجام می‌دهند و صبح دوشنبه هر هفته جلسه هیات رییسه مجلس با اعضای کمیسیون‌ها برگزار می‌شود. وی در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون عمران، توضیح داد: در کمیسیون عمران که بنده هم عضو آن هستم، طرح جهش تولید مسکن را آغاز کردیم و تسهیلات لازم برای ساخت مسکن پیش‌بینی شد همچنین طرح فعال شدن قرارگاه خاتم‌الانبیا را پیش بردیم.  نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون امنیت ملی طرح ارزشمندی ارایه کردند، مطرح کرد: طرح راهبردی برای لغو تحریم در جهت حمایت و صیانت از حقوق مردم در این کمیسیون انجام گرفت و به قانون تبدیل شد که حضرت آقا از این قانون به عنوان قانون خوب یاد کردند. نیکزاد در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگ، بیان کرد: اقداماتی پیرامون طرح جمعیت در این کمیسیون صورت گرفت و تسهیلاتی برای فرزند سوم به بعد مانند تسهیلات مسکن، وام قرص‌الحسنه، استخدام و مرخصی‌ها برای این افراد در نظر گرفتند. وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون اقتصادی طرح مالیات بر خانه‌های خالی، بر زمین بایر و عایدی مسکن را تصویب کردند و کمیسیون برنامه و بودجه هم کار ارزشمندی در جهت اصلاح ساختار بودجه انجام داد. نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی در رابطه با فعالیت‌های کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در کمیسیون صنایع، حمایت از صنایع داخلی مانند اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، کشنده‌ها و حمایت از خودرو و خودروسازی با کیفیت صورت گرفت. نیکزاد در رابطه با مهم‌ترین برنامه سال آینده مجلس شورای اسلامی، گفت: روند کلی کار ما بدین صورت است که تدوین قوانین باعث بزرگ‌تر شدن سفره مردم و حل مشکلات شود، تولید شکل بگیرد و مردم احساس رضایت همراه با عزت داشته باشند. وی ادامه داد: ایران کشور ضعیفی نیست اما هزاران افسوس افرادی در رأس امور هستند که در عرصه معیشت مردم ناکارآمد عمل کردند. با ناهماهنگی بین وزرا این کشور اداره نمی‌شود بنابراین طرحی نو باید داشت و یک دولت و تفکر انقلابی روی کار بیاید. نیکزاد خاطرنشان کرد: همه ما یکدست مقابل دشمن می‌ایستیم اما چرا مردم باید در مشکل باشند؟ چرا معیشت باید مشکل داشته باشد؟ زمانی که ما در دولت بودیم، هیچ کس زودتر از ۱۲ شب به خانه نمی‌رفت، الان هیات دولت چرا نباید مردم را ببینند؟

پایان بررسی بودجه  در شورای نگهبان

با اتمام رسیدگی شورای نگهبان به لایحه بودجه ١۴٠٠، این ایرادات در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  شورای نگهبان بررسی لایحه بودجه سال ١۴٠٠ را به اتمام رسانده و ایرادات خود به مصوبات مجلس را به پارلمان ابلاغ کرده است. برهمین اساس کمیسیون تلفیق در جلسه روز شنبه ٢٣ اسفند ماه این ایرادات را بررسی و اصلاحات لازم را اعمال خواهد کرد تا نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس اصلاحات لازم را برای رفع ایراد شورای نگهبان اعمال کنند.

تحقق 100 درصدی درآمدهای مالیاتی

معاون سازمان مالیاتی با اشاره به تحقق ۱۰۰درصدی درآمدهای مالیاتی سال جاری گفت: دریافت مالیات از خانه و خودروهای لوکس معطل تصویب آیین نامه در دولت است. محمود علیزاده در مورد وضعیت تحقق درآمدهای مالیاتی اظهار داشت: بر اساس آمارها درآمدهای ۱۲ ماهه مالیاتی ۱۰۰ درصد رقم مصوب را محقق شده و بیش از آن خواهد بود. معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در مورد آیین‌نامه اجرایی اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس طبق قانون بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: آیین نامه این موضوع خرداد ماه سال ۹۹ در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد اما هنوز از دولت بیرون نیامده است. وی در پاسخ به این سوال که اگر مصوب شود آیا امکان شناسایی و اخذ مالیات از این موضوعات را دارید؟ گفت: بر مبنای ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده هر سال سازمان امور مالیاتی ارزش هر خودرو را به جزییات و سال ساخت اعلام می‌کند. یک ضریب همگین می‌دهیم و به ارزش روز ماشین می‌رسیم. علیزاده در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۳۰۰ هزار خودروی وارداتی بالای یک میلیارد تومان داریم که می‌توان از آنها ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد، گفت: نمی‌دانیم باید قیمت هر خودرو تعیین و ارزش‌گذاری شود و بر اساس آن برآورد ارایه داد.  معاون سازمان مالیاتی در مورد قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز بیان داشت: تدوین آیین نامه اصلاحی ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم بر عهده وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت اقتصاد است. البته هنوز از ما همکاری نخواستند در مجلس، نمایندگان از آنها پرسیدند که گفته شد در حال انجام کارهایی هستیم که هر موقع نیاز شود از سازمان مالیاتی دعوت می‌کنیم. با این حال سازمان مالیاتی تمهیدات خود را در این راستا پیش برده است.

 

ارسال نظر