سیاست

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۶۰۴

اهمیت توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و علمی

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و سایر الزامات فناورانه، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی، گفت: اگر امروز مدارس و دانشگاه‌های ما در این وضعیت کرونایی تعطیل نشده و نمی‌شوند، به اعتبار این دستاورد بزرگ علمی یعنی آموزش مجازی و سیستم یادگیری الکترونیکی است. اسحاق جهانگیری تصریح کرد: آموزش در هر دو وجه یادگیری و یاددهی، به معیارها و سطوح جدیدی از رویکردهای نظری و تجارب عملی در جهان و ایران رسیده است که باید به شناخت، تبیین و تدوین آنها اهتمام ورزید. وی با اشاره به مواجهه جهان و جامعه با شیوع بیماری نوظهور و عالم‌گیر کرونا، اظهار داشت: تحولات پرشتاب فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) و الزامات توسعه همه‌جانبه، ‌موزون، متوازن و پایدار ما را موظف به نواندیشی و نوآوری در امر آموزش و آموزش عالی می‌کند. وی با بیان اینکه ویروس کوچک کرونا سبب شده است تا به ناگهان شرایطی ایجاد شود که مدرسه و دانشگاه صورتی جدید بیابد و مرکزیت خانه در آموزش موضوعیت پیدا کند، گفت: نهادهای علمی و تخصصی و استادان و محققان برجسته باید برای دولت، برای جامعه و برای همه ذی‌نفعان حوزه‌های یادگیری و یاددهی چاره‌اندیشی کنند. بسیار خوشحالم که در میانة این وضعیت پر از سوال، مسائل و راهکارهای اثر بخشی و کیفیت بخشی به آموزش‌های الکترونیکی و تبیین تجربیات موفق دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی نظام جدید و فراگیر، یادگیری و یاددهی مجازی موضوع کار این همایش ملی و بین‌المللی قرار گرفته است. وی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا سیاست درستی که در دوران کرونایی برای آموزش مجازی اتخاذ شد، در دوران پسا کرونا نیز ادامه دهد و افزود: باید به یادگیری الکترونیکی به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش عالی موضوعیت داد و نسبت به نهادی کردن آن و انجام حمایت‌های قانونی و رسمی در زمینه مشارکت بخش‌های غیردولتی اقدامات ویژه را به انجام رساند. اکنون دولت بیش از هر زمان به مشارکت و همکاری بخش‌های عمومی و خصوصی، نهادهای مدنی و حرفه‌ای و تخصصی، استادان و معلمان متعهد و مسوول برای توسعه آموزش عالی نیازمند است . وی با بیان اینکه امروز سرمایه‌گذاری در امر آموزش لازمه توسعه علمی کشور و توسعه علمی، مقدمه تحقق توسعه همه‌جانبه ایران است، گفت: پیشبرد برنامه‌های آموزش عالی برای همه یک مسوولیت ملی و همگانی است. من از همه علاقه‌مندان به پیشرفت ایران می‌خواهم که حتی در این شرایط دشوار دولت را بیش از گذشته در انجام این مسوولیت ملی همراهی کنند.

مکانزیم بازگشت پول ایران از کره نهایی شده است

وزیر امور خارجه کشور آخرین وضعیت پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی را تشریح کرد. محمدجواد ظریف، با اشاره به بلوکه شدن پول‌های ایران در کشور کره جنوبی و آخرین وضعیت آنها، گفت: هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی به درخواست وی گفت‌وگو داشتم، وزیر جمهوری کره بیان کرد حداکثر تلاش خود را برای به نتیجه رساندن موضوع می‌کنند، ما هم از جانب خود در حال پیگیری هستیم. وی تاکید کرد: مکانیزم‌ها و ساز و کارها مورد توافق قرار گرفته است، اما ظاهرا کره‌ای‌ها هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند از این رو اعلام می‌کنند که پیگیر موضوع هستند. وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: از نظر ایران دریافت مجوز از امریکایی‌ها غیر ضروری است اما با این حال طرف کره‌ای تلاش دارد که مجوزها را از امریکا برای آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران در کره دریافت کند.

قطعنامه علیه ایران غیرسازنده است

رییس دفتر رییس‌جمهور تلاش برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را غیرسازنده دانست‌. محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره تلاش برای تصویب قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در شورای حکام، اظهار کرد: این قطعنامه که به گفته خودشان خیلی از بندهای آن اصلاح و نرم شده است را غیر سازنده تلقی می‌کنیم که به نوع مذاکرات ما در برجام و تعامل با آژانس تاثیر می‌گذارد و تا دیر نشده باید اصلاح شود. وی در مورد محتوای تماس تلفنی مکرون و رییس‌جمهور کشورمان گفت: در این تماس یک ساعت و نیمه درباره موضوعات مختلف از جمله برجام صحبت شد. مکرون گفت اروپا و امریکا علاقه‌مند به حفظ برجام هستند، اما تعداد تحریم‌ها زیاد است و ۱۵۰۰ تحریم فقط در دوره ترامپ بوده است، اما با این حال توقع ما این است که تحریم‌ها برداشته شود. اروپا و امریکا باید یک گام عملی بردارند تا ما هم در مقابل اقدام عملی انجام دهیم. اختلاف نظری در این زمینه با مکرون وجود داشت، ولی قرار بر این شد که درباره ایده‌هایی که مطرح شده است، بیشتر فکر کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مکرون پیشنهادهای سال قبل خود را دوباره مطرح کرده است، بیان کرد: شرایط حال حاضر با سال قبل فرق می‌کند. در آن مقطع ترامپ نمی‌خواست به برجام برگردد، اما در حال حاضر نوع مذاکرات متفاوت است و پیشنهاد ما این است که اروپا اتفاقات پیش آمده در مورد برجام را جبران کند. وی در مورد آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشورمان در کشورهای مختلف نیز تصریح کرد: اینها پول خود ما است که در چند کشور بلوکه شده و این طور نیست که امریکا بخواهد به ما پولی بدهد. دولت قبلی امریکا با قلدری کشورها را تهدید کرده بود که پول‌های ما را مسدود کنند، اما دولت جدید امریکا می‌گوید که روش دولت قبل را قبول ندارد و عراق و ژاپن هم آماده‌اند که پول ما را پس بدهد با این حال دولت امریکا باید در عمل نشان دهد که روش دولت قبل را قبول ندارد. ما به کشورهایی که اموال ما در آنجا بلوکه است گفته‌ایم اگر با مذاکره مساله حل نشود از طریق حقوقی موضوع را دنبال خواهیم کرد.

 

ارسال نظر